Full version: Dahlia plantering
Killensomvillhagrönafingrar
Då jag älskar Dahlior men min fru tycker det är för mycket jobb har jag lovat ta hand om dessa.
Då jag ännu inte har gröna fingrar lyckades jag ta upp massa annat av misstag när jag tog upp dem i höstas. Så där det brukar komma upp en del tidiga vårblommor verkar det inte komma nåt.

Jag har nu tre alternativ som jag ser det för att få lyckas bättre i år:
1 Rejäla krukor (nackdelen är att de inte är så roliga första halvan av sommaren)
2 Sätta dem i våra upphöjda odlingsbäddar (Nackdel de står inte så nära vår altan som jag vill så de kommer troligtvis mest fungera som snittblommor då, fördel de kommer växa som sjutton)
3 Gräva en ny rabatt, sätta sten runt samt någon form av perenn marktäckare (Nackdel ännu mer jobb, har redan stora planer i sommar, en massa letande i jorden innan jag hittar alla knölarna och då kan jag förstöra marktäckarna Fördel de kommer synas väl och må bra)

Någon som kan ge mig lite inspiration och tips tro så att min fru inte blir lika ilsk nästa år wink.gif
stina
Jag har mina dahlior i stora krukor. Innan dom vuxit till sig och börjat blomma får dom stå på en undanskymd plats för att sedan lyftas fram i rampljuset.

/Stina
Kajsa
Tycker alternativ 2 eller 3. Har du stora höga dahlior är det bäst gräva ner dom, krukor är för små sorter och i krukor kan dom bli för långa/ klena för dom drar iväg för snabbt För mig är dahlior höstblommor det är ingen brådska med dom blommorna, ge dig tid och gräv ner dom. I rabatten kommer dom upp i lagom takt och i sommar först är dom höga och behöver stöd. Har du ett grönsaksland gräv ner dom där i maj så länge tills du är klar, så flytta över dom sedan, ja det är mitt förslag.
Eva i Skåne
Krukor till stora dahlior tycker jag inte är nåt hit, möjligtvis passar det till nån låg och relativt liten knöl.
Marktäckare där du ska ha dahlior tror jag inte heller är så bra. När dom växer upp och blommar på sensommaren ser du inte marken och då får inte marktäckaren nåt ljus + att du förstör när du sen ska ta upp knölarna.
Jag tycker ändå att vårlökar kan funka. De vissnar ner innan dahliorna blir stora och skulle du få upp dem i samband med att du tar upp dahliorna kan du väl bara peta ner dem igen.
Om du har höga dahlior kan du kanske sätta dem (blandade färger om du vill) på rad bak i en rabatt med lägre blommor. Då behöver du kanske inte skada de växter som finns i framkanten.

Jag drömmer själv om att göra en stor dahlierabatt med blandade sorter och färger och inga andra växter i,
men då blir det till att gräva en ny.
Eva 33c
Jag gör nog som ditt alternativ 2. Fast för mig innebär det att jag sätter dom i grönsakslandet. Den egentliga anledningen till det är att landet har rådjursstängsel runt om. Jag provade dahlia i stor odlingslåda vid entren ett år, men så fort det blev knoppar på dom kom rådjuren och smaskade i sig alltsammans. De klev ända upp på trappen så de är tydligen delikata!
Jag använder alltså mest dahliorna till snitt, men de är ju fina att titta på där de står också! smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 10-04-2006, 12:02)
........en massa letande i jorden innan jag hittar alla knölarna...........

unsure.gif Det förstår jag inte.........När de skall tas in på hösten är det ju bara att kapa stammarna en bit ovan marken och sedan ta upp knölarna. Förstår inte vad du menar med att du "måste leta dem"?? wub.gif
Eva i Skåne
Jag kan inte minnas att rådjuren rört mina dahlior nån gång,
men däremot är sniglarna på dem i början när det skjuter upp små späda skott.
Margith
Rådjur har vi tack och lov inga, men sniglarna äter hej vilt på Dahliorna, hela sommaren igenom och en bra bit in på hösten mad.gif
Därför odlar jag mina i stora krukor och har då inte heller några problem att hitta igen dem när de ska in smile.gif och inte behöver jag vara rädd att gräva upp nåt annat heller biggrin.gif
Snöflinga
Brukar förodla mina dahlior i stora krukor med lök-korg i .. inomhus (de blommar tidigare då) och sedan sätta ned dem i rabatten ... Inför vinterförvaringen drar jag bara upp korgen och packar in dem i torvmull wub.gif
Caprice
Plantera vita penseér i krukorna där du har dahliorna... snyggt tills dahliorna behagar titta upp, sedan kan du ha kvar penseérna eftersom dahlior brukar vara tråkiga nertill... smile.gif

Eller så hittar du på ngt annat att ha i krukorna, bara de inte är för högt så dahliorna inte syns...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon