|
*suck* Vad ska vi göra?! Katten lever om på nätterna (främst mornarna) så att man inte får en blund i ögonen. I natt höll han på och jamade för full hals mellan halv fem och sex! Oavbrutet!  Han är snart sju månader. Han är ju "tonåring", är detta det som kallas att katten "marsar"? Hur länge kommer det vara så här? Om ca en månad räknar vi med att veterinären ska ta hans kulor, blir det bättre då? Men ändå, en månad är skitlång tid! För att inte tala om hur trist det är att vakna och vara arg och bli osams med sambon... Vi har lite olika syn på hur problemet ska lösas. Jag tycker att det inte är så mycket att göra, han gör det inte med flit och framför allt vill jag inte släppa ut honom även om det är det han vill, för då tycker jag att han har vunnit och då kanske han lär sig att om "jag lever rövare tillräckligt länge, får jag som jag vill". Förstår ni vad jag menar?! Sambon vill helst bara släppa ut honom så att det blir tyst och vi kan fortsätta sova... Hjälp! Vad ska man göra?! Vad är rätt och fel? Vi behöver alla tips, råd och hejarop vi kan få! Hur har ni haft det?
Min hankatt var fruktansvärd innan kastreringen. Skrek och gapade på nätterna + att kan kissade överallt. Det var flera gånger som jag vaknade av att han satt rätt på min mage och pinkade!!!  Vi fick stänga in honom i köket, men då levde han sån rövare så det gick i alla fall inte att sova. När vi kastrerade honom var det som att vrida på en knapp. Han blev jättelugn! /Stina
*Stintan*
16-04-2006, 19:47
Låter på din beskrivning som om katten blivit könsmogen och då behöver du inte vänta med kastreringen. Dessutom är det bra att få detta gjort innan katten börjar kissa både här och där. Ring veterinären och kolla.
Jag fick inte komma med min katt utan var tvungen att vänta 2 månader. Enligt veterinären skulle katten helst vara året innan kastreringen.
/Stina
*Stintan*
16-04-2006, 19:57
Det var många år sedan jag fick det rådet av veterinären - han pratade något om eventuella framtida problem med urinsten eller nåt sånt. Men det är säkert gammal kunskap som reviderats....
/Stina
Margith
16-04-2006, 20:31
Katten är könsmogen, eller håller på att bli det! Luktar urinen illa? Det är ett tecken på könsmognad. Mitt råd blir: titta efter: är båda testiklarna på plats i pungen? Är de det kan du kastrera katten nu och då får du och din sambo sova på nätterna i fortsättningen Men jag tror att Stina kan ha rätt, njursten är väldigt vanligt bland hankatter  Säger veterinären att det beror på för tidig kastrering, så är det säkert rätt, jag är inte veterinär Men ni kommer alltså inte att få lugn och ro i huset förrän ni kastrerat katten, NÄR ni gör det är upp till er
CITAT (stina @ 16-04-2006, 20:49) Jag fick inte komma med min katt utan var tvungen att vänta 2 månader. Enligt veterinären skulle katten helst vara året innan kastreringen.
/Stina Kan tala om att det finns uppfödare som kastrerar katten före leverans, 12 veckor alltså. Annars så är det en rekommendation om att katten bör vara minst 6 månader.
numera så säger dom inte det
min kissar e fostrade me vattenspruta ,,blomflaska för jag vill sova o de vill inte dom men dom har lärt sej nu o e tysta o sover på morgnarna men de tar några morgnar att få dom o fatta tillslut behöver man bara sträcka sej mot flaskan numera har vi ingen flaska heller
CITAT (oldwolfie @ 16-04-2006, 22:10) numera så säger dom inte det Nej, det har väl antagligen med att göra att det numera är okej att kastrera en kattunge. Om man låter bli att kastrera en katt vid så tidig ålder och avvaktar med det, så har katten chans till att utvecklas och bli en fin kisse. Det här är kanske mer intressant då man håller på med utställningar.
jag ställer inte ut
jag tycker man ska väntr så länge man kan självklart men då så får man lov o kastrera då dom börjar märka revir så tycker jag eller då dom börjar lukta
CITAT (oldwolfie @ 16-04-2006, 22:48) jag tycker man ska väntr så länge man kan självklart men då så får man lov o kastrera då dom börjar märka revir så tycker jag eller då dom börjar lukta Kan bara hålla med dig där.
zaaritha
16-04-2006, 22:37
Våra tre juniorer är ca 11 mån. nu. Tack o lov; de väsnas inte, kissar ej för att markera revir, fast kisset i lådorna luktar hankatter! De ska ju kastreras, men det kostar för tre killar! Vi har redan betalat ca 3000kr i vet.kostnader, på tre veckor--vi är inte rika! men; säjer ni kanske: har man djur, ska man ha råd! Jo, jag vet!
ja du de gäller o passa på då djursjukhuset har billiga veckor så steriliserade vi kattsen hos dotra för de bli många ungar då katttjejer har en förmåga att spotta ut p pillren
men han katter e ju inte lika dyrt ta en i taget vettja
TACK för _alla_ svar! Skönt att se att det inte bara är här det är/har varit körigt och att det verkar som att det kommer lösa sig! Han har inte börjat kissa inne och markera, och det hoppas vi att vi slipper *peppar, peppar...* Men kisset i lådan har börjat lukta mycket mer än innan. Fostrad med sprayflaska är han, det har funkat jättebra mot klättring i gardiner, fönster och på bänkar och bord, men mot detta? Mot att han jamar och lever om? Det känns konstigt... Pratade med veterinären om kastration när vi var där sist och hon sa att om ca 1 mån kanske det var dags, vi får kanske ringa igen och höra vad hon tror igen... Hon kände på pungen då och sa att han "var på gång", men sedan dess tycker jag att pungen blivit större och "fastare", kanske betyder det att han är mer mogen nu...  Att vänta tills han är ett år känns nu som en omöjlighet. Nu är vi på väg till sängs och jag bävar för hur det ska bli inatt... Nätterna innan natten till idag har inneburit alltifrån tre jam till jamande i kanske 15 min. Det går ju att leva med ett tag, så vi håller tummarna för det och inte för en 1,5 h session till...
hoppas natten blev bra o att kisse inte pratade alltför mycket om längtan ut till kattdamerna mina båda kattgossar sover så sött på nätterna o även morgnarna så du ska se de kommer o ge sej sedan
Natten gick OK. Sambon sov med öronproppar och jag tyckte att det var överkomligt idag, vet inte ens vad klockan var när han jamade. Det jag tröttnade på idag var när han for runt i sovrummet och jagade flugor, det tyckte jag han kunde göra nere så jag skickade ner honom och han stannade faktiskt där! Så om nätterna ska vara så här så klarar jag lätt en månad, och det gör sambon oxå om han får ha öronproppar. Men i vilket fall så får vi nog prata med veterinären och se om hon tror att vi kan fixa kulorna tidigare. Tack för stödet!  Det känns lite bättre idag. Men fråga mig imorgon igen så får vi se då...
Hoppas lugnet håller i sig.  *håller tummarna*
Alla våra katter är kastrerade, men den yngste hanen är väldigt orolig på nätterna , jamar och vill ut. Vi har försökt med vattenspruta det har hjälpt för stunden sen har det varit lika igen. Det brukar sluta med att man späpper ut honom så man får sova,. Den äldre hanen springer ovanför våra huvuden tills han får gå ut, men det är bara ibland. De blir mer oroliga när det börjar bli ljust ute och plusgrader. Och slutligen lilla honan ligger mest med matte om nätterna. Så det är full aktivitet. Men katter är ju nattdjur och sover på dagarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|