Full version: Matkällare
Cinafina
Min sambo och jag ska bygga hus och han vill gärna ha en källare till huset. I trädgården planerar jag att ha en ganska stor köksträdgård och fruktträdgård och eftersom det inte finns någon fungerande jordkällare på tomten slog det mig att man kanske skulle kunna utnyttja ett rum i den blivande källaren till vinterförvaring av rotfrukter och äpplen. Vad ska det vara för förhållanden i ett sådant källarrum? Vad ska vi tänka på när vi bygger källaren, ska det t ex vara någon speciell ventilation i just det rummet? Att den ska vara isolerad men ouppvärmd och ligga åt norr har jag förstått.
/Cina
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller rotfrukter så ska det vara runt ett par plusgrader och hög luftfuktighet (optimalt är 90-95%).

Äpplen ska också förvaras ganska kallt där också ett par plusgrader max.+ hög luftfuktighet men de ska förvaras separat från grönsakerna, de utsöndrar så enormt mycket etylen som förkortar hållbarheten på grönsakerna.
Citrusflickan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-04-2006, 23:53)
Äpplen ska också förvaras ganska kallt där också ett par plusgrader max.+ hög luftfuktighet men de ska förvaras separat från grönsakerna, de utsöndrar så enormt mycket etylen som förkortar hållbarheten på grönsakerna.

Men det gäller bara de grödor som är känsliga för eten. De som inte är det och vill ha samma betingelser som äpplena kan du gott ha i samma rum. här finns en sida som graderar känsligheten allelopatiskt

Mina föräldrar har potatis i jordkällare. Det är väldigt fuktigt, mörkt och precis ovan nollgradersstrecket. Lök och ägg förvaras också under dessa betingelser.

Äpplen brukar förvaras i det kalla skafferiet inomhus.
Cinafina
Men hur uppnår man den luftfuktigheten i ett källarrum? Jag kan förstå att det inte är så svårt i en jordkällare men i en vanlig källare? Det kanske inte är möjligt att ha den sortens förvaring där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon