Full version: Darwinism-förnekare
Sidor: 1, 2
niklaswik
Intressant!

Du har faktiskt rätt, även om dom "stora felen" (sjukdomar) inte gallras bort så är det ändå saker och ting som förändras i omgivningen och som påverkar oss människor.

Nu kom jag att tänka på en annan sak som jag inte har en aning om men som kanske faktiskt är sant:

Människor med afrikanskt ursprung vars förfäder har bott länge i "västvärlden", t.ex. importerade till europa för flera hundra år sen för att användas som tjänare och sedan har avlats "med människor från samma ursprung" genom alla år.
Har dom annorlunda utseende än såna som lever i Kenya med förfäder som inte varit längre än en dagspromenad bort i flera generationer?

Lika så med personer med asiatiskt ursprung som flyttat hit.

Eller för den delen européer som flyttat till kina eller afrika för 200-300 år sedan, dock är väl det ytterst sällsynt.

Funkar det så, eller behålls dom ursprungliga särdragen generation efter generation?
LadyG
De afroamerikaner jag träffat har inte haft lika mycket gemensamt med Kenyaner som med andra amerikaner. Nu kan jag inte svara genetiskt utan bara vad jag sett, men de är generellt ljusbrunare (mindre sol i USA må hända?) medan de flesta Kenyaner (utom importerade europeer då) jag sett har varit mycket mörka, pga av den starka solen. Men jag har inte träffat alla, så jag kan ju ha tok-fel biggrin.gif

Det är en intressant fråga du ställer, men visst borde väl fysiken svara på omgivningen över några generationer? Om inte så mycket pigment behövs i USA som i Kenya, då är det ju onödigt för kroppen av tillverka det? Pigmentering är ju trots allt en enkel sak för kroppen att justera, jämfört med längd som ju delvis är genetiskt kodad.

Min gissning blir nog att de flesta genetiska särdragen bibehålls, även om somliga dämpas, "trubbas av" eller skärps (beroende på vad miljön kräver).
Tesa
Ja, inte har jag orkat läsa allt men...
Jag VET en sak och det är att det kontinuerligt sker en utveckling...både av arter och av kunskap..
Det som en gång var osanning är idag självklart och det som idag är humbug kanske är en absolut sanning om några år...
Om alla vore så trångsynta att de inte hade förmåga att tro på sånt som inte är bevisat än så..ja vart skulle vi vara då?? Kvar i grottorna förmodligen..
Kanske har man kommit ett steg längre i sin utveckling när man ger sig lov att tro på nåt som ingen annan bestämt är sant tidigare...
Jag har en alldeles egen teori om hur ALLTING hänger ihop...men den är bara MIN!! laugh.gif
niklaswik
CITAT (LadyG @ 22-04-2006, 18:33)
De afroamerikaner jag träffat har inte haft lika mycket gemensamt med Kenyaner som med andra amerikaner. Nu kan jag inte svara genetiskt utan bara vad jag sett, men de är generellt ljusbrunare (mindre sol i USA må hända?) medan de flesta Kenyaner (utom importerade europeer då) jag sett har varit mycket mörka, pga av den starka solen. Men jag har inte träffat alla, så jag kan ju ha tok-fel biggrin.gif

Det är en intressant fråga du ställer, men visst borde väl fysiken svara på omgivningen över några generationer? Om inte så mycket pigment behövs i USA som i Kenya, då är det ju onödigt för kroppen av tillverka det? Pigmentering är ju trots allt en enkel sak för kroppen att justera, jämfört med längd som ju delvis är genetiskt kodad.

Min gissning blir nog att de flesta genetiska särdragen bibehålls, även om somliga dämpas, "trubbas av" eller skärps (beroende på vad miljön kräver).

Okej, då kanske min teori stämmer. smile.gif

En annan sak som jag kom på nu, om jag skaffar ett barn och av rent sadistisk experimentlusta bestämmer mig för att han (för enkelhets skull utgår jag i det här fallet från en pojke) ska bli världsmästare i 10.000 meter.
Jag tvingar ut honom att springa flera mil om dagen i stort sett från att han har lärt sig gå, alltså i stort sett som många kenyanska (väldigt vad jag dras till kenya idag) barn tvingas göra för att komma till skolan eller av andra anledningar.

Skulle då mitt barn bli lika uthålligt och snabbt trots att flera generationer före honom varit rena soffpotatisarna med bilar och bussar som tagit oss vart vi velat?

Jag känner att jag glider ifrån ämnet mer och mer men vi gled egentligen bort för flera sidor sen så det gör väl inte så mycket...
LadyG
Är du lång och slankt byggd och din fru likaså, samt att junior ärver er kroppsbyggnad (och får exakt så mycket som käk som krävs för att orka växa OCH springa hela dagarna utan att lägga på sig ett uns underhudsfett smile.gif ) samt om ni har lite tur med kaosteorin och genetiken så att inte junior ärver någon förfaders korta, satta kroppsbyggnad så... Man ska ju ha lite flax också biggrin.gif

Helt OT: Jag tror du är sugen på en safariresa till soliga Kenya, de har en av världens vackraste nationalparker där har jag för mig smile.gif

Darwinism och genetik rör sig f ö i samma utmarker, så helt OT är vi väl inte? smile.gif

Finns det inte lättare sätt att ge landet elitlöpare på? tongue.gif
niklaswik
Hehe, "lång" och slank behövs väl ändå inte, många av som snabba kenyanerna och etiopierna är väl rätt korta har jag för mig. smile.gif

Jo det kan väl vara möjligt att det går med lite tur.. smile.gif

Lika OT: Min kusin var till Etiopien med sin klass förra våren, det är ju i närheten iaf.. biggrin.gif

Nä, det var väl ganska "on-topic".. smile.gif'

Hehe, det skulle väl vara att importera dom då.. biggrin.gif Lika som vi gör med fotbollsspelare.. (Zlatan). wink.gif laugh.gif
LadyG
De är smala för sin längd, väldigt smala till och med. Det är nästan en förutsättning att de är långa också, steglängden ökar utan att öka stegfrekvensen och det är otroligt ekonomiskt att springa långt med långa ben. Jag är liten och har korta ben, så jag får ta dubbelt så många steg som alla med långa ben för att komma fram lika fort som de. För att bli en bra löpare bör man inte väga så mycket heller, bara precis det som är nödvändigt.

Etiopien är ju rätt kontinent iaf, därifrån kommer några av världens bästa maratonlöpare har jag för mig smile.gif

Det är nog lättare att importera tror jag, fast då får man ju inte ha lika roligt med att skaffa avkommor (man lyckas ju inte varje försök direkt...) biggrin.gif
niklaswik
Haha, föröka sig kan man gott göra ändå tycker jag, även om dom inte blir elitlöpare.. biggrin.gif
LadyG
Fast mycket spring i bena har de, elit eller ej smile.gif
Gillan
CITAT (oldwolfie @ 22-04-2006, 09:55)
visst  är det fantastiskt  ändå
att   vi  försöker lösa  alla  dessa  gåtor    vi har runt  oss

håller me  dej om att  vi  nog aldrig  får  veta  HUR det gck till

med  tanke  på att de  va  såå längesedan allt hände

o  alltid  då man funderar  på livets  början o slut
så står man ju  där  o undrar

MEN  vad fanns   det  innan  då om  de va så det började

för  vi  har  så  svårt att  föreställa  oss  ett  absolut ingenting

om allt  va  absolut  ingenting innan det  blev det  det  är idag
hur  gick det  till??????????????????????????????????????

undra på att   det kommer många  teorier

var o en  får  ha  sina  egna  eller  andras teorier bäst dom vill
själv är  jag fortfarande nyfiken o undrande och fachinerad av hur  fantastiskt det ändå är
och samtidigt  så är varje dag  för  mej ,både  den  första o sista

så jag tar tillvara  den  utan  att  grubbla ((altför mycket))
svaret  kanske  man aldrig får

kanske  finns  de  inte  nån början eller  slut  det är  kanske bara ord  vi  använder för  att  vi så gärna vill  katalogisera o hålla  ordning

kanske  är  det  just   bara ett  evigt  kretslopp

jahaja  nu  har jag  haft  lite morgonfunderingar

godmorgon  alla  till  en  av  skapelsens nya dagar gör  den   till  en bra  dag

wub.gif

Vem har inte alla dessa funderingar?!! Dessutom.....
utan att ens veta om att man faktiskt har dom wub.gif tongue.gif
Dom kommer fram när nån ställer en sån här eller
liknande fråga wink.gif
*Felix matte*
Den hade jag missat... Håller med i allt smile.gif
Grubblar inte för mycket fast tanken slår en ibland... Det är som det är
vare sig jag börjar studera Darwinism eller Evolutionsteori (heter det så?)
Det enda vi kan vara säkra på ... det är att ingen kommer att hundraprocentigt säkert kunna säga att så här är det. smile.gif
niklaswik
Darwinism = Evolutionsteori. Eller har jag fel? Nån som vet bättre får väl rätta mig isåfall. smile.gif

Ja, det kan vi nog vara helt säkra på.. smile.gif Men det är klart, för 100 år sen trodde ingen att människan skulle kunna flyga (annat än med ballong då) och se hur det gick med det. smile.gif
Pirum
"Naturligt urval" och evolution pågår i högsta grad fortfarande, fast kanske på lite olika sätt än tidigare. I stora delar av världen är sjukdomar i tidig ålder en stor dräpare. I vår del av världen är det en smula annorlunda, och de flesta når fertil ålder och ynglar av sig. Men alla ynglar inte av sig lika mycket. Det går säkert att visa att "framgångsrika" män (dvs, sådana som attraherar många kvinnor av diverse skäl) får fler barn än män som av diverse skäl inte anses lika "framgångsrika". Kanske är det till och med vanligare nu än för 200 år sedan att man har barn med fler än 1 partner?

Alltså, när det gäller sjukdomar så har vi ändrats mycket mot tidigare. Och kanske är det också så att vi idag har större frihet att välja partners. Detta kanske innebär att vi väljer partner mer lika oss själva? Akademiker väljer akademiker, långa väljer långa, sportintresserade väljer sportintresserade. Även tidigare valde man såklart personer man kom överens med och blev kära i, men vi var inte indelade i lika många fack då som nu.

Hur som helst, svårt att säga något om evolutionen. En stor population som får så få avkommor utvecklas mycket långsamt. Och saker som TV, bil, har inte hunnit påverka oss mycket än. Men kanske blir det en mindre fördel att vara stark och en större fördel att "se bra ut".

För andra djur i vår värld kan det vara tuffare. Vi har ändrat miljöerna så mycket för dem att de inte hinner med att anpassa sig. Deprimerande ibland.
niklaswik
Det behöver inte längre vara så att "framgångsrika" får fler barn. Nu är det ju så vanligt att man helt enkelt struntar i att skaffa barn och hellre har ett bra jobb eller så.

Troligen lika bra (om inte bättre) med tanke på överbefolkningen av jorden.
Rapchic
jag tror ju både på darweismen och gud.....
jag tror bara att gud var väldigt smart som kom på evolution..

och på tal om "maraton löpande barn" så kan man med vilja ändra sina gener/förutsättningar lite
om alla i flera generationer vill och tränar mkt
så om nån får för sig 'jag ska kunna flyga utan maskin'
så kanske hans/hons
barnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnabrnsbarn
kan flyga om alla har tränat och velat väääldigt mkt
niklaswik
CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 09:35)
och på tal om "maraton löpande barn" så kan man med vilja ändra sina gener/förutsättningar lite
om alla i flera generationer vill och tränar mkt
så om nån får för sig 'jag ska kunna flyga utan maskin'
så kanske hans/hons
barnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnabrnsbarn
kan flyga om alla har tränat och velat väääldigt mkt

Vi människor har redan förutsättningarna för att kunna springa, inte för att kunna flyga.
Att "träna och vilja" räcker inte för att utveckla vingar, det går bara om det är helt nödvändigt.
Rapchic
jag tog det mest som ett exempel
forget-me-not
CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 09:35)
jag tror ju både på darweismen och gud.....
jag tror bara att gud var väldigt smart som kom på evolution..

Gör jag också. smile.gif
Gossen Ruda
Mycket har skrivits under helgen, här kommer lite svar och kommentarer.

Beträffande min egen relation till kristendomen så växte jag upp i ett ganska avkristnat hem. Kyrkan var bra vid dop, giftermål och begravningar. Förutom detta har varken jag eller mina föräldrar bevistat en normal gudstjänst. Jag är dock konfirmerad, det bara skulle man göra på den tiden.

Sen talar en del om att man respektera och vara ödmjuk gentemot kristendomen. Varför? Om det är något som kyrkan representerar så är det brist på ödmjukhet och respekt mot alla som inte följer kyrkans bud. Häxbål och bannbullor tillhörde vardagen förut. Galilei ställdes inför domstol som kättare för att han hävdade Copernicus´ världsbild att jorden snurrade runt solen. Han tvingades till avbön och hamnade ändå i husarrest. Nu är det knappast nån som hävdar motsatsen.

Darwin hånades när han försökte förena bibeln och utvecklingsläran. Nu börjar man prata om Intelligent Design som faktiskt är samma sak. Kyrkan vänder kappan efter vinden så småningom men det måste blåsa orkan innan det sker.

Just ID är det många som förespråkar, både här och på andra ställen. Förstår inte riktigt varför, evolutionsteorin räcker gott själv. Den teorin har egna bevis som duger, ID och också bibeln saknar helt och hållet bevis. Inte så konstigt eftersom dom grekiska prästerna som skrev bibeln och dom teologer som verkar nu oftast saknar praktisk erfarenhet utan är och har varit teoretiker.

Det enda verkliga hindret på väg till en fullständig evolutionsteori är just livets tillblivelse. Vi kommer aldrig att få reda på exakt hur det gick till eftersom det är ett par miljarder år sen men även den gåtan kommer säkert att lösas. Utan guds hjälp.

En del förspråkar att livet kom på nåt sätt genom världsrymden från nån annan planet men det flyttar bara livets ursprung nån annan stans. Problemet kvarstår. Just denna tanke på att det inte skapades här liknar andra teorier om tingens otillräckande. T.ex det som framförts här att enbart evolutionen inte räcker. Eller att okunniga negrer absolut inte kunnat skapa byggnaderna i Stora Zimbabwe, att byggnaderna i Peru skapades med hjälp av rymdfolk, pyramiderna också. Nån sorts letande efter annan orsak.

Så till ett annat spörsmål som varit uppe. Det kan inte räknas som evolution om man tränar nån att bli sprinter. Möjligen om man tar alla som springer bra och låter dessa skaffa barn och sen låter man dom bästa barnen skaffa barn tillsammans osv. Till slut har man en grupp sprinters. Fast hur många generationer det behövs kan man bara spekulera i.

För övrigt vet man nu varför Kenyanerna är så bra långdistanslöpare. Dom har lite klenare fötter än andra folkslag. Pga detta förbrukar dom lite mindre energi när dom springer eftersom mindre massa behöver förflyttas vid varje steg. Förmodligen är det nån form av evolution, deras förfäder har haft en liten fördel av att kunna springa långt.
Rapchic
mmen det är ju skilnad mellan kristna och kristna
vissa är kristna för att utöva makt eller ha ursäkter til att göra som man gör
och vissa är kristna för att dom älskar jesus och gud
(och så finns det ju andra grupper tex dom som är hjärntvättade)

och vad är ID
Gossen Ruda
ID=Intelligent Design, dvs att utvecklingen styrs av Gud.

Jo, man skall skall inte dra alla kristna över en kam. Det är därför jag skriver kyrkan eller kristendomen. Jag menar instutitionen kyrkan, inte alla dom som på något sätt kallar sig kristna. På sätt och vis är även jag kristen eftersom jag delvis är anhängare av den kristna etiken, men jag är ingen slav under kyrkan för jag tänker själv också och förkastar vad jag vill. Gudstanken t.ex. Jag anser inte att någon är dum bara att h*n säger sig vara kristen, det är svårt och ibland omöjligt att helt avfärda något så invant som det är hos en del.
Rapchic
nu brukar jag vilja välja själv vad jag tror....
därför vet inte jag om ID är nått jag tror på men jag tror att gud gjurde i allafall starten (typ snöbollseffeckten)
eller det kanske är ID
Kakaduan
Orkar inte läsa alla inlägg, men tyckte mig se något om att nyfunna sidor ur bibeln funnits men förstörts. Var hittar jag fakta om det? Vill gärna läsa mer eftersom jag aldrig hört talas om det.

Kakaduan
yla
CITAT (Kakaduan @ 27-04-2006, 16:11)
Orkar inte läsa alla inlägg, men tyckte mig se något om att nyfunna sidor ur bibeln funnits men förstörts. Var hittar jag fakta om det? Vill gärna läsa mer eftersom jag aldrig hört talas om det.

Kakaduan

nyt ljus på judas
här finns de
pisanggoreng
CITAT (Kakaduan @ 27-04-2006, 17:11)

Kakaduan

http://www9.nationalgeographic.com/lostgospel/
KURT
CITAT (pisanggoreng @ 27-04-2006, 17:13)
CITAT (Kakaduan @ 27-04-2006, 17:11)

Kakaduan

http://www9.nationalgeographic.com/lostgospel/

Sök efter "Judas evangelium" DN har t ex skrivit om det. Även National Georaphic Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon