AndreasBlomquist
Jag var bara tvungen att dela med mig av lite bilder på plantorna som lever och förhoppningsvis frodas i min källare. Samtliga bilder är tagna 060424 och alla har fått en dusch med sprayflaskan om de nu ser fuktiga ut.

Sådde tomater för ett tag sedan och de flesta har blivit omskolade nu. Fortfarande är de rätt så små men det tar nog inte lång tid innan de börjar växa mig ur huset!

Tomater samt en del paprika och chili till vänster..

Jag har ju också lite chiliplantor, bland annat den nedan som jag fortfarande inte vet vad det är för sort. Det står Tropical heat mix på påsen men inte exakt vad de innehåller så det ska bli lite spännande att se.

Har även fyra plantor av en sort som heter Hot Cheyenne. Har låtit en planta gå i blom och blommorna ser ut såhär.

Plantorna ser ut såhär på lite längre avstånd. Faktum är att alla fyra är exakt lika stora.

Sedan har jag även en massa Physalis och de har växt på ordentligt. Bara under senaste veckan har de stuckit iväg närmare 10 cm på höjden och det börjar nog bli dags snart för att stötta dem lite. Hur ska man göra med sidoskott? Tjuvas eller ej? Vissa ser ju ut att ha flera stammar, se den närmast i bild.

Emser
Physalis behöver inte tjuvas. Därimot kan man klippa/toppa dem, för att få dem mer "buskiga"!

Hade min planta i 3 år - tog in den och övervintrade den i köket hemma. Till våren (i samma veva som hibiskusen...) så klippte jag ner den. Fick tillslut nästa 3kg frukt! När jag pga flytt utomlands var tvungen att kasta den sad.gif
AndreasBlomquist
3 kg frukt?!?! wacko.gif

Herregud, jag skulle bli överlycklig om varje planta ger ett halvt kilo vardera. Då får jag 2.5 kilo physalis vlket bör täcka en veckas förbrukning wink.gif
*Felix matte*
Du ser ut att ha riktigt gröna fingrar smile.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Felix matte @ 25-04-2006, 07:22)

Det måste jag visa flickvännen för hos henne går jag under namnet trädgårdsnörden, så nu kanske jag kan bli trädgårdsnörden med halvgröna fingrar...

Ifall du skulle se min trädgård så ändrar du säkert åsikt dock wink.gif
*Felix matte*
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-04-2006, 06:29)
CITAT (Felix matte @ 25-04-2006, 07:22)

Det måste jag visa flickvännen för hos henne går jag under namnet trädgårdsnörden, så nu kanske jag kan bli trädgårdsnörden med halvgröna fingrar...

Ifall du skulle se min trädgård så ändrar du säkert åsikt dock wink.gif

Kikade i ditt album och där fanns ju blomster.smile.gif

fast på bloggen såg tomten liiiite öde ut tongue.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Felix matte @ 25-04-2006, 07:36)
Kikade i ditt album och där fanns ju blomster.smile.gif

fast på bloggen såg tomten liiiite öde ut tongue.gif

Jo, tomten är helt öde men numera finns det ju åtminstone lite blomster där och mer kommer i sommar. Vi har ju bara bott där i ett år och inte gjort speciellt mycket ännu men ett växthus är på G och då ska det fixas och donas. Tyvärr har jag ju en flickvän som drar i bromsen så fort en rabatt kommer på tal! Ska nog omvända henne så småningom också.

När vi flyttade in fanns det 3 stycken rabatter men inte en enda perenn i rabatterna och inte heller några vårlökar. Inget liv alls. Så i höstas planterade vi nog runt 200 lökar som börjar titta upp nu.
Gillan
Vad imponerad jag blir Andreas. Speciellt
över chilliplantorna. Alla mina grönsaksplantor
står i växthuset nu och det ser ut som om de trivs.

Så jag tror nog att det kan bli några över till dig.
Ullet
Vilka plantor! *imponerad* Hur fina som helst. biggrin.gif
noora
Så där fina blir aldrig mina chili sad.gif Jag blir för otålig och ställer dem för varmt, så att de ränner iväg på höjden sad.gif Jag kanske borde sluta upp med det rolleyes.gif
rosita
Verkligen fina plantor!!! Dem kan du vara stolt över! wub.gif
kerstin z5-6
för att vara grönfoder var de ju friska stora o fina laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif
Ullet
Du är ju obetalbar kvinna! Dej skulle man stänga inne i ett växthus med bara tomater, ärtskidor o lök så du fick lite andra infallsvinklar. :-P laugh.gif laugh.gif laugh.gif *grönfoder*
AndreasBlomquist
Tack så mycket för kommentarerna! Ja, grönfodret är ju faktiskt rätt så fint även om jag tycker att till exempel chilisarna och paprikan är alldeles för låga och buskiga men jag antar att de kommer växa till sig på höjden när de väl kommer ut i det varma och soliga vädret som kanske kommer senare i sommar...
ewa zon 3
Vilka läckra blad på chilin som du inte har något namn på. Hoppas det blir fina frukter också smile.gif

/Ewa
noora
Att få chilin att växa till sig på höjden har inget egenvärde i sig. Det är många grenar man vill ha, för då får man fler blommor (och därmed mer frukt) smile.gif Annars är det bara att ställa dem någorlunda mörkt och varmt (över 20 grader), så kan man få nästan hur långa chiliplantor som helst wink.gif Det är lite skillnad på olika sorter också, en del är låga till växten.
AndreasBlomquist
Okej, ja buskiga och välgrenade är de i alla fall fast det vore ju kul med lite höjd också..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon