Tezzla
I ett hörn av min trädgård står en tall vars nedersta grenar blivit avkapade eftersom de torkat och dött. Detta har gjort att tallen nu ser ganska trist ut och är väldigt gles nedtill. Jag vill inte ta bort tallen eftersom den trots allt fyller en funktion; dels är den ett bra insynsskydd och dels så ger den lite "skogskänsla".

Har funderat på att plantera någon passande klätterväxt under tallen som kan klättra upp för stammen och grenarna, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Speciellt mycket sol är det inte under tallen, endast ett par timmar tidigt på morgonen så jag måste välja en växt som inte kräver så mycket ljus. Murgröna vill jag inte ha eftersom jag har det på fler ställen i trädgården.

Har ni några förslag? Jag vill hellre att växten har ordentligt med bladverk än att den har en vacker blomning. Helst ska den också vara snabbväxande tongue.gif
ingha
Her er tips om en rose som har alt du spør etter:

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/rose.php?id=204

Det er en hardfør honningrose med et vell av blomster som lukter helt herlig! Det er fint, tett bladverk og den vokser veldig raskt - også i skygge. Jeg har en som jeg plantet i mai 2004 - i fjor vokste den til over 3 meter. Klipp av blomsterstanden når den er avblomstret, og den blomstrer enda mer året etter! Vokser både i bredde og høyde. Er en slektning av Kiftsgate Rose- som du finner her:

http://www.kiftsgate.co.uk/kiftsgaterose.shtml

Den vokser mange meter opp i et stort tre. Jeg plantet i fjor en som skal få vokse opp i et dødt pæretre.
Tezzla
Tack för svaret Ingha! smile.gif Men hur ser växten ut när den inte blommar? Är det ett vackert bladverk?
ingha
Tett, mellomgrønt bladverk.

http://www.asperupgaard.dk/plantegrupper/R.../billeder2.html

Det er en helt fantastisk rose som må oppleves. Jeg kan bare anbefale den på det varmeste! Her i Norge vet jeg bare om ett sted den kan kjøpes, så den kan være vanskelig å få tak i.
kerstin z5-6
Många rosor skulle passa -Clematis , klätterhortensia , kivi- Aktindia
amaira
Kaprifol? Den vilda eller den vanliga. Det är ju en skogs- eller lundväxt, och växer utmärkt i lite skugga. Den doftar dessutom sanslöst ljuvligt! (om man inte köper de förädlade arterna) Och så gynnar den olika nattfjärilsarter.

Kaprifol

Klätterhortensia är jag själv oerhört förtjust i, och har just köpt två stycken - var jag nu ska säta ner dem nånstans unsure.gif så de kommer riktigt till sin rätt. Jag älskar särskilt grenarnas vackra "förvridenhet". Men även bladverket är helt underbart. Den blir i och för sig riktigt hög, men kan hållas nere med beskärning.

Klätterhortensia
Kakaduan
Kanske en kombination? Rådhusvin är "bara" grönt på sommaren men blir fantastiskt med knallröda blad på hösten. Kombinera med något som blommar på sommaren. Det blir mitt förslag.

Kakaduan
Tezzla
Tack för förslagen. Kapriofol har jag runt uteplatsen så det räcker, även fast det är en underbar växt. Klätterhortensia lät intressant, men den växer ganska långsamt om jag inte missminner mig. Rådhusvin är underbart vacker och skulle nog passa utmärkt i tallen. Hmmm... jag får sätta mig och bläddra i lite katologer och böcker så får vi se vad jag kommer fram till. biggrin.gif

Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon