Sidor: 1, 2
netaave
Har man särkullbarn ska man alltid skriva ett testamente och se till att ens partner är "säkrad"
Tror inte för mitt liv att sonen skulle kasta ut min man, men tycker ändå det är skönast för alla parter att det gått korrekt till.

Det där med "tills döden skiljer oss åt" kan man idag byta ut.

Lycka till med alla frierier, kul om det blir lite odlabröllop! wub.gif
Gossen Ruda
Andersen, jag är med dig. Händer en gång varje sekel. laugh.gif

Såg nån undersökning nån gång som hävdade att 30 % av alla barn har inte den far som tror han är far.

Det bästa är väl att skippa det där med trohet och tillåta enstaka snedsteg. Svartsjuka är kamouflerat habegär. rolleyes.gif
ansan
Fler frågor!

Ni kanske tagit upp dem men jag har inte helt fattat. JAg vill inte gifta mig. Känns inte viktigt men jag bor i en lägenhet med min sambo. Vi delar på lånet. Vi har inga barn.

Om jag dör vem ärver mina till gångar och mina lån?

Om vi skaffar barn och någon av oss dör? är det någon skillnad om barnet är över 18?

Om jag dör nu vill jag helst att mina tillgångar ska gå till mina föräldrar förutom själva boendet.

Om jag dör när jag (vi) har barn vill jag att i princip att han ska få min del av lägenheten. Dte är visserligen ett lån men vi gör garanetrat en visst när vi säljer. Mina kapital vill jag att barnet/n men att de inet ska ha tillgång till dem förrän en viss ålder.

Måste vi skriva massa papper på det här? KAn man göra så som jag önskar?

Husets vinst och det jag äger här hemma är ju mer värt än det jag har på banken.....
mamamaggan
Nu är jag inte helt insatt i sambolagen men om man inte är gift så ärver dina släktingar din del av lägenheten/huset. Lånet vet jag inte men i vårt fall skulle jag som efterlevande bli skyldig att betala lånet på hela huset. Om ni står båda för lånet så tror jag att den efterlevande ensam ska betala allt.

Barn ärver sina föräldrar så har ni gemensamma barn så ärver de efter er båda.

Äktenskapsförord kan man skriva om man vill att allt ditt ska vara bara ditt t ex du har köpt en sommarstuga för dina pengar . Om du då går bort ärver din släkt även om du är gift.

Jag tror att man kan "låsa" pengar tills barnet når en viss ålder. Har en kompis som gjort så. Sonen får inte tillgång till pengarna förrän han är 25 år.
Annika Ljunggren
CITAT (mamamaggan @ 28-04-2006, 19:26)
Nu är jag inte helt insatt i sambolagen men om man inte är gift så ärver dina släktingar din del av lägenheten/huset. Lånet vet jag inte men i vårt fall skulle jag som efterlevande bli skyldig att betala lånet på hela huset. Om ni står båda för lånet så tror jag att den efterlevande ensam ska betala allt.

Menar du att släktingarna ärver delen av huset och den efterlevande ärver lånet om man inte är gifta? För så kan det väl inte vara om man har delat upp lånet i två? Eller är det bara om man är gift som den efterlevande ärver lånet (och huset)? huh.gif

Du kanske är gift.. Isåfall förstår jag!

biggrin.gif
Ophelia
CITAT (ansan @ 28-04-2006, 16:51)
Fler frågor!

Ni kanske tagit upp dem men jag har inte helt fattat. JAg vill inte gifta mig. Känns inte viktigt men jag bor i en lägenhet med min sambo. Vi delar på lånet. Vi har inga barn.

Om jag dör vem ärver mina till gångar och mina lån?

Om vi skaffar barn och någon av oss dör? är det någon skillnad om barnet är över 18?

Om jag dör nu vill jag helst att mina tillgångar ska gå till mina föräldrar förutom själva boendet.

Om jag dör när jag (vi) har barn vill jag att i princip att han ska få min del av lägenheten. Dte är visserligen ett lån men vi gör garanetrat en visst när vi säljer. Mina kapital vill jag att barnet/n men att de inet ska ha tillgång till dem förrän en viss ålder.

Måste vi skriva massa papper på det här? KAn man göra så som jag önskar?

Husets vinst och det jag äger här hemma är ju mer värt än det jag har på banken.....

Tycker du ska ta kontakt med en jurist. Visst kostar det pengar men börjar du titta på hur mycket pengar som ligger i lägenheten och säkert dina tillgångar så är den summan inte stor. Bäst att få saker i ordning innan det händer något tråkigt.

Läsa lite om sambolagen?
http://www.alden.se/Sambolagen.htm
Limeblossom
Och här sitter jag med två barn, villa, vovve och volvo och har inte ens en förlovningsring.
Men den är inom räckhåll iaf.....snart är det dax wub.gif
netaave
CITAT (Annika Ljunggren @ 28-04-2006, 21:16)

Menar du att släktingarna ärver delen av huset och den efterlevande ärver lånet om man inte är gifta? För så kan det väl inte vara om man har delat upp lånet i två? Eller är det bara om man är gift som den efterlevande ärver lånet (och huset)? huh.gif

biggrin.gif

Nej nej så är det inte!!!!
Gemensam bostad ärver man av varandra även om man bara är sambo.
netaave
CITAT (Limeblossom @ 28-04-2006, 22:09)
Och här sitter jag med två barn, villa, vovve och volvo och har inte ens en förlovningsring.
Men den är inom räckhåll iaf.....snart är det dax wub.gif

Grattis till den då! Men "se om ditt hus" för egen del också, i dom här situationerna ska man vara ego utav bara 17.
Inga från Närke
Är sambo med vet inte mycket jag heller om detta, Men det vi fick lära oss från banken för några år sedan kan vara gammalt idag, men så här sa de då.

Vi köpte huset gemensamt, har lån gemensamt, har försäkring som täcker om någon av oss avlider. Det betalas ut för den som har dött. Då finns ju bara den andra halvans lån kvar att betala.

Vi har särkullbarn båda 2. De har alltid rätt att få ut sitt arv. Det är bara de gemensamma barnen som får vänta tills båda är döda.
Så skulle t.ex. sambon dö och hans son vill ha ut sitt arv så måste jag ändå sälja huset för att kunna betala ut arvet till honom av sambons halvt ägda hus trots försäkringen.
Möblerna har vi köpt gemensamt alltså hälften var, där har också särkullbarn förtur.
Bilen står gubben för så den är enbart hans så det får hans son också. Skulle vi äga sommarstuga som vi inte gör och den stod på bara en av oss så är det särkullbarnet som ärver den som tillhör den sambon som äger den.

Skulle vi då gifta oss så är skillnaden att vi kan testamentera den halvan vi äger i huset till varandra men bara hälften av den halvan man äger, för om någon av oss dör så har alltid särkullbarnet rätt till arv och när då t.ex. min sambo dör så finns 1/4 att ärva och jag har 3/4 och sedan när jag dör får min dotter 3/4 och det är ju inte rätt tycker vi så därför är vi sambo för det blir ingen skillnad för vår del.
Man kan alltså inte göra särkullbarn arvslösa tills båda är borta oavsett sambo som gift. Men jag har hört att man kan genom testamente om de är vuxna särkullbarn freda sig att de skriver på att de inte kräver att få ut sin lott förän båda är döda, men det har jag inget belägg för.

Vi har också tänkt på att kontrollera dessa uppgifter lite mera, men som vanligt drar man ut på det. Men nu efter min fars bortgång pratade jag lite med begravningsbyrån och hon sa en del där som vi måste kolla upp. Bl.a. om man har gemensamt bankkonto som sambo, dör den ena får man inte använda det och hur går det då med eventuella skulder o.s.v. så vi måste ta tag i detta.
Detta blev långt men det är en stor fråga och viktig.
netaave
Menar du alltså att det skulle vara skillnad om särkullbarn är myndiga eller ej?
Så fick vi det inte förklarat för oss.
Nu är ju vår son myndig och har både eget hus och familj så vi utgick ju från våra faktiska förhållanden.
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 28-04-2006, 22:31)
Bl.a. om man har gemensamt bankkonto som sambo, dör den ena får man inte använda det och hur går det då med eventuella skulder o.s.v. så vi måste ta tag i detta.

Där gäller samma lagar för gifta som sambos.
När min systers make avled så fick hon inte röra i några konton
förrän det godkändes av myndigheterna.
Minns inte vem som skulle ge sitt godkännande, men det fixades
med bankens hjälp inom några dagar
så det blev aldrig problem med obetalda räkningar osv.

Ang särkullbarn så har det ingen betydelse om de är vuxna eller inte, men de kan genom testamente avskriva sig rätten
att få ut sin laglott förrän bägge är döda.
Bettson
Om man är gift eller sambo spelar väl inte så stor roll så länge man lever och så länge man lever ihop.

Skillnaden uppkommer först när man dör eller skiljer sig.

Som sambos äger man ju det man köpt gemensamt samt bohaget.

Hur vanligt är det inte fortfarand att man gör en kostnadsfördelning på så sätt att kvinnan köper maten och klöder till barnen. Mannen står för räkningar utöver hyran.

Så skiljs vägarna. Tja, alla maten kvinna köpt finns ju inte kvar men maken står som ägare till en bil, en motorcykel och en husvagn.

Man har bidragit till lika mycket i hushållet men den ene parten står som ägare till det yttre lösöret. Den andra har ingenting

Inte coolt.... wink.gif
Pirum
En sak jag aldrig fattat, när är man i statens ögon "sambo"? Man kan ju bo ihop utan att vara skrivna på samma adress, rätt vanligt som student trots allt. Och man kan vara skrivna på samma adress utan att vara sambos. Är det bara om man båda två står på hyreskontraktet som man är sambo i statens ögon?

Har aldrig tänkt på ovanstående eftersom jag inte har barn och således aldrig ens funderat på krångligheter vid mitt eventuella plötsliga frånfälle.

Och om tre bor på samma adress? Är alla tre sambos? Får man ens det? tongue.gif Polygami är ju förbjudet menar jag, eftersom staten anser att det...ja...det är väl oekonomiskt för staten antar jag. Eftersom vi inte längre har statsreligion så kan det ju inte vara "moraliska" skäl som hindrar att en kvinna bor med flera män eller omvänt/etc. Otrohet och annat "moraliskt förkastligt" är ju fortfarande tillåtet menar jag.
Inga från Närke
CITAT (netaave @ 28-04-2006, 22:42)
Menar du alltså att det skulle vara skillnad om särkullbarn är myndiga eller ej?

Efter vad jag fattade så måste de vara myndiga för att få skriv under på testamentet att de inte gör anspråk på arvet förän båda är döda. Är de yngre så kanske de inte förstår innebörden av vad de skrivit på.

Felix Matte och andra
Det är inte samma med bankkonton. De gemensamma konton man har som gift med båda namnen kan man använda trots att den andra partnern är död men har den döde eget konto ingår det i dödsboet och får inte användas mer än till utgifterna för begravningen m.m. och den dödes personliga räkningar sedan måste ett papper komma från myndighterna att personen avlidit och den efterlevande är arvsberättigad. Då förs bankmedlen över till den arvsberättigade.
När det gäller sambo även om vi har gemensamt konto så är jag inte arvsberättigad utan min sambos son och då får jag inte använda mer än min del på det gemensamma kontot och det måste jag bevisa att det är mina pengar. Så förklarade de det i alla fall. Vi har gemensamt för det underlättar vid eventuell sjukdom, att jag kan ta ut pengar på vårt gemensamma konto om han skulle bli sjuk och räkningar ska betalas,men om min sambo skulle avlida så har jag inte rätt att använda hans del och betalar alla räkningarna eftersom jag inte ärver. Då måste hans son bevilja det. Men jag är inte 100 på detta. Det är därför vi måste ta tag i denna frågan ordentligt.
Inga från Närke
CITAT (Pirum @ 28-04-2006, 23:21)
En sak jag aldrig fattat, när är man i statens ögon "sambo"? Man kan ju bo ihop utan att vara skrivna på samma adress, rätt vanligt som student trots allt. Och man kan vara skrivna på samma adress utan att vara sambos. Är det bara om man båda två står på hyreskontraktet som man är sambo i statens ögon?

Har aldrig tänkt på ovanstående eftersom jag inte har barn och således aldrig ens funderat på krångligheter vid mitt eventuella plötsliga frånfälle.

Och om tre bor på samma adress? Är alla tre sambos? Får man ens det? tongue.gif Polygami är ju förbjudet menar jag, eftersom staten anser att det...ja...det är väl oekonomiskt för staten antar jag. Eftersom vi inte längre har statsreligion så kan det ju inte vara "moraliska" skäl som hindrar att en kvinna bor med flera män eller omvänt/etc. Otrohet och annat "moraliskt förkastligt" är ju fortfarande tillåtet menar jag.

Sambo är väl 2 personer som bor på samma adress.
Är man sambo och bara en är skriven där så beror det nog oftast på bidragsfiffel.
Att vara skrivna på samma adress utan att vara sambo är väl vanligast bland föräldrar och barn, syskon eller likande eller kompisar som delar på en lägenhet och då deklarerar man väl var för sig och inte kryssar i att man är sambo med någon och då är man inte sambo. Har inget med hyreskontraktet att göra.
Om en man bor tillsammans med 2 kvinnor så kan han inte var i lagens mening sambo med mer än en av dem och kan då heller inte ha samma skyldigheter även om han har barn tillsammans med båda. Polygami kallas det väl bara om man är gift eller?

Vet ett fall för många år sedan om en svensk man som hade gift sig i Afrika tror jag det var med 2 kvinnor och hade barn med båda. Sedan flyttade de till Sverige och bodde i samma lägenhet men det gick inte enligt svensk lag. De fick skaffa 2 lägenheter i samma hus eller område sedan bodde han varannan vecka hos dem. Han försörjde dem båda men räknades endast som gift med en och den andra var ensamstående och fick bostadsbidrag.
mamamaggan
CITAT (Annika Ljunggren @ 28-04-2006, 21:16)

biggrin.gif

Nej det var när vi INTE var gifta som jag skulle bli skyldig att betala lånet på sommarstugan utan att ha arvsrätt till den. När vi gifte oss så fick jag arvsrätt men måste fortfarande betala lånet., fast det är ju rimligt.
Hannele
CITAT (Inga från Närke @ 29-04-2006, 00:16)
Om en man bor tillsammans med 2 kvinnor så kan han inte var i lagens mening sambo med mer än en av dem och kan då heller inte ha samma skyldigheter även om han har barn tillsammans med båda. Polygami kallas det väl bara om man är gift eller?

Vet ett fall för många år sedan om en svensk man som hade gift sig i Afrika tror jag det var med 2 kvinnor och hade barn med båda.

Inser, att jag lever ganska enkelt och vanligt.. laugh.gif
morellen
sambo är väl att man "lever tillsammans under äktenskapsliknande former" Således kan man väl bara räknas som sambo med en i taget eftersom man bara kan vara gift med en. (enligt svensk lag)
Hannele
CITAT (morellen @ 29-04-2006, 09:53)
sambo är väl att man "lever tillsammans under äktenskapsliknande former" Således kan man väl bara räknas som sambo med en i taget eftersom man bara kan vara gift med en. (enligt svensk lag)

Och vad är "under äktenskapsliknande former"?
Det finns par, som har separat ekonomi och par som inte har sex...
netaave
CITAT (Hannele @ 29-04-2006, 11:01)
CITAT (morellen @ 29-04-2006, 09:53)

Och vad är "under äktenskapsliknande former"?
Det finns par, som har separat ekonomi och par som inte har sex...

Att man deklarerar som sambo, staten skiter fullständigt i om man har sex eller inte!
Än så länge! tongue.gif
anna_rispan
Deklarerar som sambo????? Vad har jag missat??
netaave
CITAT (anna_rispan @ 29-04-2006, 11:28)
Deklarerar som sambo????? Vad har jag missat??

Lugn det brukar Rsv ta reda på, står på deklarationen "sambeskattas med NN"
Hannele
CITAT (netaave @ 29-04-2006, 11:27)
Att man deklarerar som sambo, staten skiter fullständigt i om man har sex eller inte!
Än så länge! tongue.gif

Alla gifta/sambos som har separat ekonomi?
Vad betyder "under äktenskapsliknande former"? unsure.gif
anna_rispan
nej nu blir jag nervös. men vet inte vad det betyder. alltså jag vet inte vad jag blir nervös för.

det står inget om att jag sambeskattas med någon. det enda jag ser om sambeskattning är under 5, förmögenhet. men där står inget förtryckt o inga förmögenheter har vi heller
morellen
sambos sambeskattas väl bara vid gemensamma barn?
morellen
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor
tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller
personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande
förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed
sambor enligt första stycket. Bestämmelserna i 1 kap. 6 och
8 §§ föräldrabalken samt lagen (1984:1140) om insemination och
lagen (1988:711) om befruktning utanför kroppen gäller endast
sambor av olika kön.

Denna lag gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av
samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och
bohag.

Av lagen (1994:1117) om registrerat partnerskap följer att vad
som i denna lag sägs om äktenskap gäller också registrerat
partnerskap.

från http://www.alden.se/Sambolagen.htm#1
anna_rispan
låter säkert rimligt. men jag undrar liksom också. räcker det med att jag o min sambo vet att vi är sambos. allt annat verkar ju finnas i något register hos någon myndighet. då borde det ju stå någonstans att man har en sambo också. eller?

och en annan sak utanför ämnet sambos vs. gifta.

vad innebär de olika ekonomi-grejerna. jag menar, vad lägger folk in i begrepp som delad ekonomi, gemensam ekonomi och om det finns något mer alternativ?

oj ett vsar kom visst under tiden jag svarade på det tidigare... eh
Inga från Närke
CITAT (morellen @ 29-04-2006, 12:24)
sambos sambeskattas väl bara vid gemensamma barn?

Ja om man nu vill ha det så. Tror man kan välja.
Hannele
CITAT (morellen @ 29-04-2006, 12:28)
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor
tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Minns för länge sedan, vi hade inga barn, med kunde få bostadsbidrag, som sambo.
Men på den tiden betalades bostadsbidraget bara till mannen (!!) i hushållet! ohmy.gif
labarradepan
kanon tack biggrin.gif
Hannele
Det tål att diskutera och fundera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon