netaave
Räds inte över den stora mängden, det är lika lätt att göra 3 kg som 500 gr. Detta är ett jättegott alternativ till rostbiff, äts kall med potatissallad eller potatisgratäng.

Citronmarinerad fläskfilé

Bryn 3 kg fläskfilé.
Efterstek i 125 gr ca 40 min till innertemperaturen är 70 gr.

Koka en lag på 2 liter vatten
1,5 dl salt
6 tsk rosmarin
6 vitlöksklyftor i skivor
2 tsk grovmalen svartpeppar.
Låt den kallna.
Lägg köttet i den kalla lagen och låt det ligga i 12 timmar.
Ta upp köttet och häll bort lagen, låt köttet ligga till sig någon timme innan det skivas tunt.

Gör en marinad att hälla över det skurna köttet:

Strimla skalet av 3 citroner
4 dl olivolja
4 msk färsk rosmarin
1 vitlöksklyfta i skivor
1 tsk vitpeppar

Se till att marinaden täcker köttet. Låt stå kallt i minst 2 timmar, eller frys i marinaden.
Biggan_
Oj, så gott det låter! Det måste jag prova så småningom! Kanonbra sommarmat ju och perfekt till studentkalasen! Tack Neta biggrin.gif wub.gif
netaave
CITAT (Birgitta P @ 29-04-2006, 12:45)
Oj, så gott det låter! Det måste jag prova så småningom! Kanonbra sommarmat ju och perfekt till studentkalasen! Tack Neta biggrin.gif wub.gif

Yes vi har också en student i vår så det finns stor chans att jag gör det här då.
Fick det för övrigt på en studentlunch och blev så förtjust att jag bad om receptet.
netaave
När jag skivat mitt kött så täckte inte 2:a marinaden köttet mer än till hälften i burken. Jag gjorde på 1 kg men gjorde ändå full sats av den marinaden.
Jag hade mitt kött i en tupperware frysburk som är rektangulär och rymmer ca 1,3 l. (Den låga)
Men eftersom burken var tät så ställde jag den upp och ner först över dagen och vände den rätt så den fick stå så över natten, då räckte ju mängden marinad ändå.
Smart va!
Det blev iaf så gudomligt gott som jag mindes det, vi åt med färsk sparris, färska rädisor och färskpotatis till. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon