Full version: Gänglig vallmo
leki
Hej!
Köpte Pionvallmo - Irish Velvet via Odla.nu som jag sådde för några veckor sedan. De har grott och kommit upp ett par centimeter nu, men de ser väldigt gängliga ut!

Hur är det med vallmo, är de väldigt tunna och gängliga i början? Ska jag bara vänta och se vad som händer med dem?

Har sått fröna i såjord och de står i ett miniväxthus i gäststugan (ca 15-20 grader varmt). Det står på påsen att de kan förkultiveras eller direktsås. Har man bättre lycka om man direktsår?

Jag har även sått vallmofrön som jag plockat från gamla vallmokapslar som vi haft på tomten och dessa har också kommit upp men ser också tunna och gängliga ut. Dessa står inomhus, dvs varmare. Eftersom jag aldrig sått vallmo förr så har jag ingen aning om hur de ser ut när de just grott....?
Gåsis
Nä, vallmo brukar inte vara tunna och gängliga. Jag direktsår mina här i zon 7 och tycker det är enkelt och bra. Prova att strö några frön i rabatten för säkerhets skull. Dom brukar vara lätta att känna igen och du har ju nåt att gå på som förgrott. Du kan passa på att höstså några frön till hösten, dom brukar blomma lite tidigare än dom vårsådda.

/Åsa
leki
Tack Åsa!
Jag ska ta och strö ut några frön direkt i rabatten också, så får vi se! smile.gif

En fråga till, vallmofröna är ju väldigt små och jag har bara strött ut dem över jordytan och då hamnar de ju rätt tätt. Bör man vara nogrannare på att lägga fröna ett och ett? Typ använda pincett eller nåt? blink.gif
Gåsis
Här kan man se hur stora pionvallmoplantor blir. Så glest eller gallra jättemycket.

/Åsa
Bodenblomman
CITAT (Gåsis @ 04-05-2006, 22:33)
Nä, vallmo brukar inte vara tunna och gängliga. Jag direktsår mina här i zon 7 och tycker det är enkelt och bra. Prova att strö några frön i rabatten för säkerhets skull. Dom brukar vara lätta att känna igen och du har ju nåt att gå på som förgrott. Du kan passa på att höstså några frön till hösten, dom brukar blomma lite tidigare än dom vårsådda.

/Åsa

Vart lite intresserad av att direktså vallmo. Jag trodde inte att det skulle lyckas här i z6, men nu ser jag att du, Åsa,gör det i z7. Vad ska jag tänka på och har du bra tips vad för vallmo jag kan direktså? När kan man så dem?

/ Susanne
Gåsis
Jag brukar så pionvallmo. Man tar några frön och slänger i rabatten eller sår glest, glest, glest i rad. Nu kanske blir bra. När jag har frökapslar i rabatten tippar jag bara ut en på hösten så får det bli vad det blir. Orientalisk vallmo har jag oxå låtit gro ute men den har fått gro i kruka.

/Åsa
ingrid fuxwall
Har köpt samma sorts frön och sått och sticklingarna är ynkligt tunna.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon