Full version: Gnglig vallmo
leki
Hej!
Kpte Pionvallmo - Irish Velvet via Odla.nu som jag sdde fr ngra veckor sedan. De har grott och kommit upp ett par centimeter nu, men de ser vldigt gngliga ut!

Hur r det med vallmo, r de vldigt tunna och gngliga i brjan? Ska jag bara vnta och se vad som hnder med dem?

Har stt frna i sjord och de str i ett minivxthus i gststugan (ca 15-20 grader varmt). Det str p psen att de kan frkultiveras eller direktss. Har man bttre lycka om man direktsr?

Jag har ven stt vallmofrn som jag plockat frn gamla vallmokapslar som vi haft p tomten och dessa har ocks kommit upp men ser ocks tunna och gngliga ut. Dessa str inomhus, dvs varmare. Eftersom jag aldrig stt vallmo frr s har jag ingen aning om hur de ser ut nr de just grott....?
Gsis
N, vallmo brukar inte vara tunna och gngliga. Jag direktsr mina hr i zon 7 och tycker det r enkelt och bra. Prova att str ngra frn i rabatten fr skerhets skull. Dom brukar vara ltta att knna igen och du har ju nt att g p som frgrott. Du kan passa p att hsts ngra frn till hsten, dom brukar blomma lite tidigare n dom vrsdda.

/sa
leki
Tack sa!
Jag ska ta och str ut ngra frn direkt i rabatten ocks, s fr vi se! smile.gif

En frga till, vallmofrna r ju vldigt sm och jag har bara strtt ut dem ver jordytan och d hamnar de ju rtt ttt. Br man vara nogrannare p att lgga frna ett och ett? Typ anvnda pincett eller nt? blink.gif
Gsis
Hr kan man se hur stora pionvallmoplantor blir. S glest eller gallra jttemycket.

/sa
Bodenblomman
CITAT (Gsis @ 04-05-2006, 22:33)
N, vallmo brukar inte vara tunna och gngliga. Jag direktsr mina hr i zon 7 och tycker det r enkelt och bra. Prova att str ngra frn i rabatten fr skerhets skull. Dom brukar vara ltta att knna igen och du har ju nt att g p som frgrott. Du kan passa p att hsts ngra frn till hsten, dom brukar blomma lite tidigare n dom vrsdda.

/sa

Vart lite intresserad av att direkts vallmo. Jag trodde inte att det skulle lyckas hr i z6, men nu ser jag att du, sa,gr det i z7. Vad ska jag tnka p och har du bra tips vad fr vallmo jag kan direkts? Nr kan man s dem?

/ Susanne
Gsis
Jag brukar s pionvallmo. Man tar ngra frn och slnger i rabatten eller sr glest, glest, glest i rad. Nu kanske blir bra. Nr jag har frkapslar i rabatten tippar jag bara ut en p hsten s fr det bli vad det blir. Orientalisk vallmo har jag ox ltit gro ute men den har ftt gro i kruka.

/sa
ingrid fuxwall
Har kpt samma sorts frn och stt och sticklingarna r ynkligt tunna.

ingrid
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon