Elisabeth P
Jag har odlar ängssalvia för dess skönhets skull. Men det är ju alltid kul att veta om den går att äta? Är den god i så fall?
Har även hört pratas mycket om stäppsalvia - hur är det med den?

Lisa
Tesa
Vet inte direkt om hur det är med stäppsalvia men jag vet däremot att man INTE kan äta all salvia...salvia divinorum t.ex blir förbjuden att odla alls...betraktas väl som drog...man blir väl lite lullig i huvvet av den..
noora
Det är bara kryddsalvia (Salvia officinalis) som odlas för att ätas, och även den ska man vara måttlig med eftersom den innehåller thujon. Jag vet inte om de andra är giftiga, men förmodligen är de alla fall inte goda eftersom man normalt inte ens försöker äta dem. Muskatellsalvia (Salvia sclarea) doftar gott, men den brukar man heller inte äta.
Désirée
Hoppsan! Jag har knaprat på bra på min stäppsalvia, min purpursalvia och den tredje som jag inte minns namnet på nu...
Alla timjansorter går ju att äta, så varför inte salvia om den heter salvia? Lurigt.
noora
Att alla salvior har "salvia" i namnet beror väl mest på att de tillhör släktet Salvia smile.gif Att en växt tillhör samma släkte som en ätbar växt betyder inte att den också är ätbar. Släktskapet definieras på andra egenskaper än ätbarhet smile.gif
Désirée
CITAT
Att en växt tillhör samma släkte som en ätbar växt betyder inte att den också är ätbar

Förvisso, men det är faktiskt sällan som egenskaperna skiljer markant. Däremot så kan det svenska namnet luras. Som med fläder och jasmin. Det finns flera sorter som inte har med "riktigt" fläder eller "riktig" jasmin att göra. Det latinska namnet är ett säkrare kort.

Dessutom lär riktigt giftiga växter smaka illa. Men jag har varken testat stormhatt eller liljekonvalj, så jag går bara på hörsägen.
Mia, zon 3
Jag skulle inte heller gå så hårt på släktskap=samma egenskaper. Solanum-släktet tillexempel, innehåller ju både några av våra bästa matväxter och några mycket giftiga släktingar. Och fläder - den "äkta" är ätlig, den "falska" är giftig. Många av persiljans vilda släktingar är jättegiftiga.... osv. osv.
Men vad gäller just salvia vet jag inte. Ananassalvia (S. elegans, tror jag) odlas både som prydnad och mums, till exempel. Jag är dock GANSKA säker på att man kan äta alla formaer av kryddsalvia, S. officinalis, t.ex. purpursalvia, 'Icterina', 'Tricolor' osv.
Men här har vi ju ett ypperligt exempel på att det kan vara väldigt bra att ha lite koll på de latinska namnen....
Christoffer
Jag provade Salvia splendens och det hade en väldigt bra effekt som slemhinneavsvällande medel, speciellt i näsan, mot nästäppa.
Däremot vet jag inte om den är farlig för kroppen eller inte, så tyvärr vågar jag inte ta den igen. Någon som vet?

Salvia divinorum är inte farlig eller giftig att ätas, det är först när den rökes vid höga temperaturer som den påverkar en människa.
Tänk på att även vanlig kryddsalvia, officinalis, innehåller det giftiga
ämnet thujon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon