noora
Maken som jobbar hemifrån idag skickade precis en bild. Tydligen har han fått dit trädfällarna idag:

Trots att jag vet att de två björkar som sågas ner var i väldigt dåligt skick och trots att jag har gått och varit rädd för att de ska braka ner vid nästa storm skär det i hjärtat att se dem fällas sad.gif Tur att jag inte är hemma själv.

Den ena björken har (hade) en spricka utefter nästan hela stammen och det forsade sav ur ett gammalt sår efter en nerfallen gren. Den andra har (hade) ett stort hålrum i stammen nere vid roten, och vem vet hur det ser ut inne i stammen längre upp.

Hoppas dom aktar rosenripsen nedanför ordentligt nu, som dom har lovat. Förra året blommade den nästan inte alls, men i år är den full med blomknoppar så jag vill gärna se den blomma smile.gif
Tezzla
Ja, jag förstår att det skär lite i hjärtat. Man fäster sig vid träden på nåt underligt vis. Jag minns fortfarande hur enormt svårt det kändes när min far sågade ner ett jättefint körsbärsträd. Jag tror fortfarande jag har kvar en liten bit av stammen faktiskt även fast det säkert är 25 år sedan trädet försvann nu... wub.gif
amaira
Här är en till trädälskare. wub.gif Särskilt gamla och stora träd har ju blivit en sällsynthet numera. Men "gamla" så de hotar att rasa på huset, går ju inte att ha kvar.

Har själv en stooor gammal hästkastanj (från ca 1880) som hotas av nersågning. Är rädd för att den ska ramla ner och skada huset under någon höststorm, den är också skadad inuti och nertill, och kastanjer blir inte så gamla... Men ju mer "nedläggningshotad" den är, desto mer älskar jag den!
Nu ska den snart till att blomma ... wub.gif

Annars ska man värna gamla träd! Förutom att de är sällsyntheter idag, och tar en himla tid att få fram, så är de också ovärderliga boplatser för många fåglar och smådjur som är beroende av just de gamla träden för boplatser och föda (=utrotningshotade p.g.a. bristen på).

Vem av er kan på rak arm nämna en riktigt stor och riktigt gammal björk? Som exempel bara.
Jag vet några i Mariefred - och två (inte fullt så stora) på hela Mälaröarna (Ekerö Kommun)!

*propagerar för bevarandet av vuxna träd*
noora
CITAT (amaira @ 11-05-2006, 09:46)
Vem av er kan på rak arm nämna en riktigt stor och riktigt gammal björk? Som exempel bara.

Vi har en av de största björkar jag nånsin har sett wub.gif Den är på andra sidan av huset, betydligt större än de två som fälldes igår. Jag blev väldigt glad när både trädfällaren och en släkting som jobbar med skog bedömde att den ser bra ut och inte behöver fällas än smile.gif

Av de som fälldes igår var den ena brun men ännu inte murken innuti, och den andra var brun och lite ihålig vid roten och murken vid några infekterade sår efter nedfallna grenar. De var inte i fullt så dåligt skick som jag hade befarat, så nu känner jag mig tryggare med de andra björkarna som vi har på tomten.

Och nu har vi trädgården full med björkris och ved, till råga på all lera efter dräneringen wacko.gif Just nu känns det som att vi aldrig kommer att få ordning på trädgården igen sad.gif
Trädet (ZonV)
Vet av en björk där man måste vara tre vuxna för att kunna hålla runt trädet!
Kat
Här är en till trädälskare. wub.gif Särskilt gamla och stora träd har ju blivit en sällsynthet numera. Men "gamla" så de hotar att rasa på huset, går ju inte att ha kvar.

Bara som parantes, så är det betydligt vanligare att folk fäller träden så att de ramlar över husen, än att de faller av sig självt.
kristerh
Jag ser att det är arborister du anlitat, vad tar de i timmen? skulle oxså behöva ta ner lite trän som står nära huset.
krister
Piccante
Jag vet några i Mariefred - och två (inte fullt så stora) på hela Mälaröarna (Ekerö Kommun)!

*propagerar för bevarandet av vuxna träd*

Gamla stora björkar är ovanligt. De blir nog aldrig speciellt gamla eftersom de konkureras ut av andra träd om de växer i skog. De måste vara solitära träd för att kunna växa till sig och bli stora. Majoriteten av alla björkhagar som finns idag där björk kan växa solitärt eller i mindre grupper är inte speciellt gamla. Björk växer oftast på gamla betesmarker och ängar som inte brukas lika intensivt som förr. Det är nog bara i alléer och på gårdar som man kan hitta stora björkar som har fått växa i fred länge. Naturcentrum har en bra infosida om trädjättar.stora björkar.
amaira
CITAT (noora @ 11-05-2006, 10:37)
Vi har en av de största björkar jag nånsin har sett wub.gif

Åh så härligt! *avundsjuk* wub.gif

Och tack för info, Leocarpus! *visste inte sleep.gif *
Menar du att björkarna dör innan de blir "stora-urgamla" om de inte får stå som solitärer?

Ekar lär ju dö om de inte får luft omkring sig... huh.gif
noora
CITAT (kristerh @ 11-05-2006, 21:31)
Jag ser att det är arborister du anlitat, vad tar de i timmen? skulle oxså behöva ta ner lite trän som står nära huset.
krister

Jag tror att de är brandmän faktiskt smile.gif Men dom var duktiga och vi gick på rekommendation. Annars skulle jag nog letat reda på arborister. Dom här killarna ville ha 5500 för hela jobbet, det var två killar och dom höll på i över 4 timmar. Så c:a 600 kr per timme per "gubbe" ungefär.

Många har blivit förvånade att det tog så lång tid att såga ner två björkar, men den ena hade två toppar nästan hela vägen (som ni ser på bilden) och den andra stod väldigt tokigt till så de fick trixa med att inte tappa grenar och ha sönder saker.
Mia, zon 3
CITAT (Tezzla @ 10-05-2006, 16:38)
Ja, jag förstår att det skär lite i hjärtat. Man fäster sig vid träden på nåt underligt vis. Jag minns fortfarande hur enormt svårt det kändes när min far sågade ner ett jättefint körsbärsträd. Jag tror fortfarande jag har kvar en liten bit av stammen faktiskt även fast det säkert är 25 år sedan trädet försvann nu... wub.gif

Åh.... min farfar sågade ned ett underbart fågelbärsträd, som var så gammalt att det var ihåligt, och en vuxen knappt nådde runt stammen med armarna.... Min gunga hängde där.... Hans argument var att "fåglarna tog bären". Såga ned ett träd för det - har ni hört så dumt! Det stod så det skuggade deras uteplats, och när det försvann blev det för varmt för farmor att sitta där, så inget gott kom av den fällningen. Snyft, snyft....
noora
CITAT (Leocarpus @ 11-05-2006, 22:19)
Naturcentrum har en bra infosida om trädjättar.stora björkar.

Oj, 300 cm i omkrets måste ju betyda en diameter på 1 meter! Rikgtigt så stor är inte vår stora björk smile.gif
Gloriana
Vi har en alm på södersidan om huset som inte mår bra. Vad jag vet så har den inte almsjuka (har tittat efter mörk ring innanför barken på en gren som det stod någonstans att man skulle göra) men den har en gammal blixtskada och lite för många grenar som ger upp, den ser helt enkelt inte frisk ut. Dessutom hade den honungskivling så det dånade om det förra hösten. Den riskerar att rasa på huset men skulle då bara skada fasaden. Huset är väl en sak men det kan ju stå en människa i vägen. En dag måste vi ta ner trädet men jag drar på det då det är svårt att ersätta ett sådant karaktärsträd även om man köper ett större träd. Vi har två almar till vid infarten till huset som varje år skrämmer slag på mig genom att slå ut extremsent. När de ska ner blir det dyrt och sorgligt.
Så du har all min medkänsla vad gäller trädfällningen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon