Full version: Soltorkade tomater
AndreasBK
Hej.
Är det någon som vet hur man bär sig åt för att åstadkomma att tomaterna blir soltorkade när man väl har skördat dem?
Åsa, mälardalen zon 2
I sverige kan man använda ugnen ca 50-60 grader och luckan lite på glänt.
Merlin
Hur länge ska de torka???
Åsa, mälardalen zon 2
Man får prova sig fram det tar olika lång tid beroende på storlek på tomaterna och tjocklek på fruktköttet tycker jag.
rosita
Hur gör man? Tar man ur kärnorna och halverar dem och sedan torkar?
Gurkan
Jag har provat att torka en del tomater i en hemmabyggd "torkapparat" ovanpå ett element, halverade dem och trädde upp på grillspett (såna tunna av trä/bambu) och gjorde just inte så mycket mer. Man behöver inte rensa ut kärnhusen. Tempen i lådan låg på 35 grader och små tomater torkade på ett dygn, stora på två. Torkade även i skivor som hängde på grillspett, blev otroligt gott .. som tomatchips, tunna o spröda. Rekomenderas.

I år ska jag bygga en solvärmd torkapparat och hoppas på massa sol ...
yrian
Om man gör dem i ugnen (varmluft är bäst) så får man räkna med ca 8-10 timmar (ja, 50-60 grader, luckan på glänt. Dela dem i klyftor, ställ dem med skalsidan upp på en plåt eller två. Lite pilligt, men ja...
AndreasBK
Oj, 8-10 timmar, då måste nästan energikostnaderna börja kännas av, tjänar man ekonomiskt på att göra egna då?
yrian
CITAT (AndreasBK @ 14-05-2006, 20:39)
Oj, 8-10 timmar, då måste nästan energikostnaderna börja kännas av, tjänar man ekonomiskt på att göra egna då?

Njae, men det var ingen som frågade om ekonomi... unsure.gif Man KAN torka dem i ugnen. Annars är det väl bästa att göra som Gurkan, utnyttja elementvärmen (fast kanske inte just så här års när man inte har några element på...) Den soluppvärmda torkapparaten låter ju väldans trevlig också!
AndreasBK
Jo jag är också intresserad av hur soltorkningsmaskinen funkar?
Har du någon skiss på den?
Gurkan
Korrekt iaktagelse Yrian ... elementvarianten funkar bara under den årstiden när man ändå inte har några mogna tomater ... wink.gif ... men det var ett kul experiment och du har ju fått smaka både tomater o morötter som torkat däri.

Designen av "soltorken" är inte riktigt "färdigtänkt" än men jag ska göra en lite skiss och lägga upp ikväll om jag hinner.

Den är tänkt att sitta monterad på söderväggen av mitt hus ... eller vara fristående ... har inte bestämt riktigt. Luften värms i en spalt med glas (el. plast) på framsidan och en svart bakre vägg och strömmar upp i en låda med hyllor av myggnät el. dyl. Det viktiga är att det blir bra "drag" i den, ju större luftflöde desto effektivare torkning ... det blir en avvägning mellan temp och flöde så att säga.

Jag klurar lite på hur man ska undvika att det blir kondens i den nattetid när värmen avtar ...

Den stora nackdelen är ju såklart att den är beroende av solsken ... regnar det hela sensommaren får jag nog köra med värmefläkt istället. sad.gif
AndreasBK
Det gäller ju att inte släppa in små kryp som äter upp ens tomater också.
Gurkan
Jag har inte orkat rita nåt ... sorry. Apparaten växer fram i mitt huvud så länge så ska jag dela med mig av detaljerna såsmåningom ...

Men du har helt rätt AndreasBK, man får se till att alla öppningar är väl täckta av myggnät och att luckor osv. är täta.
Biggan_
Jag brukar torka tomater i varmluftsugn. Jag skivar dom och lägger i rader på en ugnsduk (tror den är teflonbehandlad), strör lite flingsalt över skivorna (bara lite för saltsmaken blir väldigt koncentrerad) och torkar i 60º med ugnsluckan på glänt. Jag vänder skivorna ett par gånger under torkningen. Torkar skivorna tills de är mjuksega och lätta. Det brukar ta en hel eftermiddag, men det går snabbare när man skivat dom än när man skär dom i klyftor. Jag förvarar dom i glasburk med tättslutande lock. Blir goda att äta som dom är eller att ha i pajer, omeletter på pizzor eller pastasås.
Jag har läst någonstans att det är gott att förutom salt, krydda med örtsalt eller salt och färska eller torkade kryddor, så det skall jag prova nästa gång jag torkar.
AndreasBK
Går det att torka i micro på grilleffekt?smile.gif
hellen99
Testa vetja! Hör av dig om det funkade! så vet vi andra! rolleyes.gif
Gurkan
CITAT (AndreasBK @ 17-05-2006, 16:20)
Går det att torka i micro på grilleffekt?smile.gif

Tveksamt, sakta torkning är bättre, annars blir det en seg hinna utanpå och fortfarande blött i mitten

Kanske funkar det ... vill du vara först att prova ?? rolleyes.gif

Annars har jag sett "recept" på "halvtorkade" tomater som fortfarande är ganska mjuka (mycket vatten kvar) och som man sen lägger in med olja och kryddor, det låter som om det skulle kunna bli hur gott som helst men dom håller sig nog inte speciellt länge jmf vanliga torkade tomater.
Glenn
Jag testade att torka i micron för blev så nyfiken på hur d skulle gå när ja läste den här tråden och torra ja det blev tomaterna iaf, tror att jag kanske torkade dem lite för mkt. cirka 8min på crisp grill effekt.

Tomaterna var en aning sura/syrliga och jag tycker inte att dem smakade alltför gott efter torkning. Jag kan inte jämföra med soltorkade tomater då det var år och dar sedan som jag åt några sådana men mamma sa att hon tyckte att det smakade som soltorkade iaf.

Så nu vet ni att det iaf går att torka men ngn annan borde kanske också testa och se om dem smakar som soltorkade eller ej rolleyes.gif
hellen99
Kul att du testade!
Vet att det ska gå att torka växter i micron men har aldrig testat! laugh.gif
Glenn
Hehe jo men blev så nyfiken på om det fungerade eller inte tongue.gif
Gurkan
CITAT (Glenn @ 22-05-2006, 20:59)
Hehe jo men blev så nyfiken på om det fungerade eller inte tongue.gif

Bra att du provade ... kul att det funkade. Man kanske kan få det ännu bättre om man trixar lite med tid och effekt om man nu vill finlira.

Hade jag haft en micro så hade jag provat själv ... smile.gif
Glenn
Jag kom å tänka på att jag glömmde säga att jag skivade dem. Skivade dem i cirka ½cm tjocka skivor smile.gif
hellen99
Tror jag ska testa jag också. saltade du på dina Glenn? laugh.gif
Glenn
CITAT (hellen99 @ 23-05-2006, 12:07)
Tror jag ska testa jag också. saltade du på dina Glenn? laugh.gif

Nope inget salt eller något smile.gif

Fast det var väldigt svårt att få loss dem efter. Hade bara lagt dem på glasskivan i micorn hehe tongue.gif
Gurkan
Häng skivorna på grillspett eller tunna blompinnar el. dyl. så torkar de effektivare och fastnar inte i underlaget.
AndreasBK
Just det skiva är nog ett måste, annars spränger man nog bara micron, men det kan ju också vara ett spännande experiment. smile.gif
Glenn
CITAT (AndreasBK @ 23-05-2006, 19:07)
Just det skiva är nog ett måste, annars spränger man nog bara micron, men det kan ju också vara ett spännande experiment. smile.gif

Hehe fast det låter jag nog någon annan testa isf rolleyes.gif
EricaH
CITAT (Gurkan @ 17-05-2006, 18:51) *
Tveksamt, sakta torkning är bättre, annars blir det en seg hinna utanpå och fortfarande blött i mitten

Kanske funkar det ... vill du vara först att prova ?? rolleyes.gif

Annars har jag sett "recept" på "halvtorkade" tomater som fortfarande är ganska mjuka (mycket vatten kvar) och som man sen lägger in med olja och kryddor, det låter som om det skulle kunna bli hur gott som helst men dom håller sig nog inte speciellt länge jmf vanliga torkade tomater.

Har du lust att lägga ut det recept..??
rahmat2
I varmare klimat söderut torkar man tomaterna under agusti i solen. Detta ger extra god smak. Om jag haft mycket tomater så här års skulle jag satsat på tomatpure istället.
Inga från Närke
Kolla på denna länken står även om torkskåpstorkning:
http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomtork.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon