Full version: Idegrans-flytt
Järfälla
Vi ska lägga om altangolvet och jag måste akut ikväll bestämma mig för om idegranen ska behållas eller ej.

Den är 2,20 hög och ca 1 m bred, har cirka 5 huvudgrenar som är boråt 4-5 cm i diameter. Har provgrävt och rötterna går mest ytligt, rakt ut åt alla håll = skitsvårt att gräva så man får med alla rötter.

Har den chans att överleva även om jag kapar rötterna runt om?
Bör jag kapa idegranens grenar "motsvararande" för att den lättare ska överleva i så fall?
Är det någon idé att besvära sig?

Det är ju ett stort "träd" som ser friskt och fräscht ut, och även om jag inte är barrväxtfantast så behöves ju även sånt i trädgården. Och ett nytt i samma storlek skulle ju kosta många dinero... Känns därför som jag MÅSTE testa.

Nu står jag här och med värk i rygg och armar, efter 1 timmes intensivt grävande i ler- och stenjord. Ska jag fortsätta - är det värt det?

HELP!
Hannele
Den borde klara sej. Kapa inte grenarna i onödan.
Järfälla
Jag lämnade den "halvuppgrävd" igår. Ja, jag ska chansa. De rötter som sitter för hårt (under grannens altan bland annat) tar jag så gott jag orkar och har tålamod... Klarar den sig så vore det kul, annars har jag alltid lärt mig nåt.

Men när "friserar" man idegranar egentligen?? Jag skulle ju vilja göra "nåt kul" av min, men jag har för mig att det är slutet av sommaren som gäller, eller?
Hannele

En 'friserad' idegran från Sofiero.
Juli, augusti, september är bäst.
Ann i Göteborg
Helt klart att du skall göra ett försök.

Ge plantan en ordentligt genomgrävd stor grop med bra jord och frikostigt med vatten närmsta tiden så kan jag nästan garantera att den överlever.

Jag chansar alltid bara det är frostfritt så biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon