Hej!
Jag har aldrig odlat grönsaker förr och bor i stockholm. Men nu i år har jag börjat och tycker att det är en kul hobby. Har några nybörjar frågor.
Köpte en påse sättpotatis Rocket från K rauta. Potatisen hade en massa spurtar som stack ut som var lila/rosa och lite gröna. När jag planterar ska jag sätta potatisen så att spurtarna är vända upp? Mitt mål är bara att få potatis, för att vara säker passar det bättre att så djupt eller grunt?
Har lagt ut två såband med morötter, ca 3 v sedan. Men jag vet inte vad som är morot och vad det är som är ogräs, hur vet man vad som är vad?
Köpte även lite plocksallad, var en massa små frön, ska man så varje frö med 20-30 cm mellanrum eller går det bra att bara sprida runt dem lite? Och hur gör man om man vill odla i kruka?
Hejsan
Är lite av en nybörjare själv, men har odlat både potatis och sallad i kruka på balkongen.
När det gäller sallad: så så glest du kan och gallra småplantorna om det blir för tätt. De går bra att så i kruka om man vattnar flitigt och gärna med näringslösning.
Sätt potatisen ca 20-30 cm djupt med "piggarna" uppåt om du odlar i marken. I hink eller kruka. Lägg potatisen på botten, fyll på 20 cm jord och lägg sedan i mer jord allt eftersom blasten blir högre.
Min far brukar använda jorden från krukväxternas omplantering och odla i en hink inne från April. På midsommar har han då fin egenodlad potatis.
När det gäller morötter är det viktigt att inte så för tätt och att vattna ordentligt. Jorden får gärna vara näringsrik och sandblandad. För att undvika angrepp av morotsflugan, sätt sättlök mellan morotsraderna eftersom lökdoften gör flugorna förvirrade
Du känner igen morotsblasten på att den är finflikig som ette mellanting mellan persilja och dill. Eftersom du sått med såband borde du finna dessa flikiga blad i en rak rad. Titta efter den.
Slutligen... Kul att du börjat odla. Ge inte upp! Lär istället av dina misstag. Tillslut lyckas man.
Hälsn.
Marlene
Ophelia
13-05-2006, 21:28
Kan verkligen rekommendera att låna/köpa någon rejäl trädgårdsbok så du kan få lite vägledning i dina odlartag. Håller med Gomman att man lär sig av sina misstag.
Plocksallad är väldigt trevlig då den kan sås mycket tidigt och i omgångar. Få ingen chock om du upptäcker att den inte kommer upp på samma sätt när det blir varmare, den gror gärna när det är kallare. Testa även olika sallader. Kan verkligen rekommendera romansallad, krispig, god och sniglarna verkar inte fatta att det är mums. Den gror även om det är varmare och är hållbar.
Kamomill
13-05-2006, 21:29
5656: Är själv ny på det här med köksväxter och har kommit över en liten kolonilott. Noterade att jag för några veckor sedan satte EXAKT samma grejer som du har satt: Rocket, morötter på såband och plocksallad. En kul iakttagelse bara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.