pyff
Okej, nu vänder jag mig till er experter här på nätet tongue.gif Jag har ALDRIG odlat något i hela mitt liv föutom dill förra året............ sleep.gif
Nu har vi haft en grävmaskinist här och grävt upp ett stort hål i garageuppfarten och jag ska beställa jord i morgon att fylla i. Landet kommer att vara 3x5 m och ca 50 cm djupt. Är detta fullgott för ett potatisland?
Jag har så många frågor så jag vet knappt var jag ska börja................
Har som sagt aldrig odlat potatis eler något annat och vet ingenting. *Vilken potatissort rekommenderar ni? Jag vill ha mina färskpotatisar väldigt fasta och söta, spelar ingen rol om de är gula eller vita.
*Hur gör jag rent praktiskt??? Berätta ALLT! rolleyes.gif Jag har förstått att många förodlar dem så att säga i källare eller så..................det har ju inte jag gjort, finkar det ändå? Hur tätt ska jag sätta potatisen? Vilken sida ska vara uppåt?
*Måste jag gödsla eller så? Vattna???

Hjälp mig med alla era erfarenheter så jag lyckas, snälla! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det spelar ingen roll åt vilket håll du sätter sättpotatisen (köp sättpotatis ta inte utsäde från matbutiken det är för stor risk för sjukdomar). Man måste inte förgrodda potatis det går bra att även plantera den direkt det går bara lite snabbare ifall man lägger potatisarna så att de utvecklar små groddar innan utsättning.

Här kan du läsa om potatisodling om avstånd, sättdjup mm.
http://www.odla.nu/vegt/potatis.shtml

Här kan du läsa om några färskpotatissorter
pyff
Tack för ditt svar Åsa! smile.gif
Om jag sätter potatisen i veckan nu, när tror ni att jag kan skörda?
pyff
Nu har jag varit och köpt sättpotatis biggrin.gif
Det blev Rapido...................nån som har något att säga om den?
Tänkte sätta i helgen - det ska bli så spännande!
Pirum
Har aldrig själv satt Rapido, var hittade du den? Är den från Weibulls?

Rapido ska, enligt en potatisbok jag har, vara mycket tidig, fastkokande, med rikare knölsättning än Rocket. Samt gulskalig och med något långoval knölform, fast, det ser du ju på sättpotatisarna smile.gif (Även om de alltid är brunare i färgen än färskpotatisen man sedan tar upp)
Smaken ska vara mild, jag tolkar det som att den inte har den beska (eller bitterhet?) som tidiga och omogna potatisar ibland kan ha speciellt i skalet.

Tillägg : Ta gärna kort på Rapido när den blommar, och hur den ser ut nyskördad, det kan hjälpa folk som kanske vill sätta den nästa år smile.gif (=jag exempelvis wink.gif )
pyff
Jag köpte den på Granngården. Jag sa att jag var novis vad gäller sånt här och att jag ville ha en tidig, fast och god potatis och då tog hon fram Rapido. Hoppas det kommer bli bra! Ska försöka komma ihåg att ta kort på dem............................ smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon