Agge
Jag har två vinrankor i mitt växthus, en blå och en vit. I senhöstas klippte jag ner båda två på lika amatörmässigt vis. Mest för att de skulle rymmas lite bättre på sina platser. Det var ingen särskilt hård beskäring av någon av dem.

Nu har den blå vinrankan satt riktigt fart. Det växer av bara den både nerifrån basen och utefter rankorna. Så pigg har den nog aldrig sett ut så tidigt något år. Den vita däremot ser jag inte ett livstecken från. Trodde nästan att den hade dött, tills jag såg att det "blöder" från ändarna på några av rankorna som klipptes av. sad.gif

Jag har läst någonstans att man inte ska klippa vinrankor på våren för att de kan förblöda, men det här gjordes ju långt innan årsskiftet? Vad tror ni? Tänker den förblöda till döds, så att det här är sista rycket så att säga, eller kommer den komma igång till slut? Kan jag göra något för att hjälpa till lite?

Det är ju förundrande att de reagerar så olika på likadan behandling... unsure.gif

Alla tips mottages tacksamt... wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vänta ett tag till innan du ger upp hoppet olika sorter börjar spira vid olika tider det kan skilja flera veckor mellan olika sorter. +Efter en tuff vinter händer det att vissa sorter inte visar livstecken förren framåt midsommar.

Att vinrankan blöder är nog ingen fara oftast brukar de klara att det rinner ur lite rankor.

Vet du vilka sorter det var du planterade???
Lady Hamilton
I bland fungerar det att "laga" med träd balsam eller vad det heter smile.gif
Agge
Den vita vinrankan heter "Vroege van der Laan". Den blå heter "Boskoop Glory". När jag gick så nära plantorna att jag såg vad de hette upptäckte jag något riktigt spännande! Det ser ut som att den blå vinrankan har blomknopp! biggrin.gif biggrin.gif En hel del dessutom!!! biggrin.gif laugh.gif

Det har aldrig hänt sedan jag först bekantade mig med den vår första sommar här i huset, år 2003. Då satt den planterad på hörnet av huset, utan vare sig jord eller näring, bara sand med lite jordstänk. Sedan dess har det hänt grejor... wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Efter att ha sökt lite på nätet verkar det som om den vita vindruvan är något mindre härdig än den blå så det kanske är därför de reagerar olika men den vita ska ju klara zon 1-2 och i ett växthus blir det ju något mildare.
RibesRubusVitis
Det där med ”förblöda” är nog mest en myt i vinsammanhang. Vi människor har en begränsad mängd blod under tryck som måste hållas uppe. Men vinrankan droppar inte ut mer än vad rötterna förmår suga upp. Många yrkesodlare beskär mycket sent, i mars-april ibland, utan påtagliga problem. Själv har jag råkat klippa av förvedade rankor inomhus så det droppat på parketten; försökte täta med lacbalsam – då var det ett tecken på livskraft att flödet trängde genom tätningen. Vill man absolut knipa igen, kan man bränna såret med glödgat järn (som man tydligen också gör med blodkärl).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon