Killensomvillhagrönafingrar
Vi skall ha en fristånde berså med trädäck på runt 5*5 meter i. Detta då vår altan i anslutning till huset blir så in i bomben varm.

Från början var min tanke att göra den så fyrkantig som möjligt så att de ser ut som en kubutifrån men när man kliver in i den skall den ha mycket mjka former med många överaskningar (typ vattten, större träd, blommor, snäckskal, En pergola del med kristalkrona)

Min önskan är ännu att göra detta men funktionerna måste gå före designen blink.gif (tror jag blivit mogen på äldre dar)

Så dessa funktioner önskar vi:
Vindskydd tidigt på året, solskydd under sommaren men ändå lite kvällssol. massiva häckar eller plank men urklippta rutor i och helst vill vi ha allt detta ganska ok inom relativt kort tid (4-5 år)

Odlingsplats: Göteborg, Vår trädgård ligger mitt på en åker, havsvindar från väster, konstant sol (ingen skugga heter det väl egentligen med konstant sol låter så mycket härligare)

Hur skall vi göra för att få en underbar berså?
Skall vi sätta spalje för att få vindskydd tidigt på våren (där det sedan växer upp klätterväxter).
Skall vi sätta idegranshäck för att få det stela intrycket?

Kom gärna med ideer och låt fantasin flöda för det här skall bli ett rejält bygge wub.gif
fruberglund
Ungefär samma förutsättningar som oss förutom salta vindarna. Vi håller på att köpa till mer tomt och ska bygga en ny uteplats längre ut på ängen (som vi för tillfället inte äger men snart så) där solen ligger kvar många timmar längre än den gör på nuvarande uteplatsen.

Nu har vi en avenboksberså men tyvärr ger den inget vindskydd på våren. Annars tycker vi om den men eftersom den står i nuvarande tomtgräns åker den nog väck sen.

Hänger på din fråga eftersom jag också vill ha förslag smile.gif

Det enda som hindrar vinden året om är väl barrväxter men vi vill inte ha den stela looken, tycker inte det passar här på landet. Vill också gärna ha friväxande som inte tar så mycket plats. Funderar på Roddisar men de tar ju så lång tid på sig att växa upp.
Har ganska salta vindar med, bor 2,5 km från havet.
Avenbok har vi funderat på med men som sagt är den inget vindskydd tidigt.

Kanske avenbok på två sidor och spalje på de andra, ev med en blandning av vildvin och klematis. (ser framför mig röda blad mot blå blommor på hösten)
Har kommit fram till en ok lösning.
I hörnet nordväst står en stor bärbuske (2 meter hög och 3 meter bred, blandning mellan krusbär och svartavinbär) och från denna bygger jag en spalje åt varje håll.
Spaljen kommer vara 1,2 meter hög och dekoreras med klätterväxter.

Då däcket är ganske stort så får vi en vindskyddad del på våren samt skugga på sommaren. Det blir en spalje med horisontella reglar.
Östra sidan av bersån blir en häck som skall vara 2-3 meter hög.
Söder sidan kommer vara röda vinbärs häck.

Så ser planeringen ut just nu men kommer säkert ändras om nåt år då storleken på bersån blir större än planerat från början.
Trädäcket blir 5*5 meter och upphöjt ca 40 cm men utanför detta kommer en del med plattor. Allt som allt blir altanen 8*8 meter.

När vi får tid och lust tar jag helt enkelt bort två rader plattor och sätter lämpliga växter där. Detta då vi har för många projekt på gång och det i framtiden är lätt att ta bort en rad plattor och sätta lämpliga växter.
fruberglund
Lägg gärna in en bild när det är klart, låter spännande smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon