|
Full version: Mitt röda hår!
Å vad glad jag är! Skrev här för ett tag sedan och undrade om ni hade några bra tips på hur man får sitt hår riktigt rött om det är mellanmörkt till mellanblont. Fick tipset att bleka innan, ånej tänkte jag och gav mig på en färgning, första misslyckades, färgen gick ur totalt på bara ett par tvättar, höll sämre än en vanlig toning...andra försöket gick jättebra och jag fick en tjusig röd färg, sedan var mitt hår ganska matt och tycktes bara suga åt sig inpackning som en torr svamp, och nu efter några veckor kom också den tråkiga utväxten, guuud vad fult!!! Tänkte jag. Idag har jag provat på henna, och oj! Wunderbar!!!!:D:D:D "görtjusig" röd mättad färg! Och billigt och enkelt att använda att färga hur mycket man vill!!! Aldrig trodde jag att håret kunde kännas så fräscht efter en färgning. Låter ju som om jag vore betald av något hennaföretag! Så alla ni som är halvmörka, prova henna! (fast glöm inte att göra allergitest innan ni sätter igång...)
Vad kul att du är nöjd!! På tal om henna, jag hennade en kompis hår för ett antal år sedan. Innan jag tog av mig handskarna kliade jag mig i bakhuvudet utan att tänka mer på det... Fick en rejäl rosa fläck där i mitt blonda hår... INTE snyggt!!  Det var bara att ta och klippa upp håret i en ny frisyr...
Diabolique
17-05-2006, 07:07
Jag lovordar också Henna. Men det är oftast så att folk inte tror på det. "Krossade växtblad... Ja ja" Kan rekomendera hemsidan Henna for hair! Massor med information mm. De säljer även henna med bra kvalité (i affärer i Sverige kan det vara lite varierande). Under rubriken Mixes kan man se bilder på vilka färger folk har fått fram med henna (beroende på blandning och ursprunglig färg). Där kan man även hitta mig... Om man skickar in bilder och en utförlig beskrivning på hur man hennade sitt hår, så kan man få gratisprover med henna. För mig räckte dessa prover till flera färgningar.
man kan odla busken som krukväxt, det borde väl vara något för oss?
Jag tycker att det är jättesnyggt med hennafärgat hår! Provade en gång för flera år sedan, men glömde det där med allergitest... Kan påpeka att det röda håret INTE gjorde sig så bra till ett badbollsstort ansikte, rinnande näsa och röda ögon...
Klematis
17-05-2006, 11:28
Snygga färger. har själv medfött rött hår. Men den har blivit mattare de sista åren. Inte roligt. Kanske ska prova med lite henna. Blir det utväxt, typ färgning?
vet inte, gjorde det igår, men de andra som använder henna bör veta. Däremot verkar det som om man bör fräscha upp färgningen regelbundet, på min förpackning står det att man i början ska göra det varje vecka och sedan kan nöja sig med två gånger i månaden, så det kanske inte får tid att bli någon utväxt.
Diabolique
17-05-2006, 12:02
CITAT (Klematis @ 17-05-2006, 12:28) Snygga färger. har själv medfött rött hår. Men den har blivit mattare de sista åren. Inte roligt. Kanske ska prova med lite henna. Blir det utväxt, typ färgning? Jag kan rekomendera det! Kolla in sidan som jag tipsade om tidigare. Jag tror säkert att någon av de under rubriken Mixes har rött hår naturligt. Allergi beror nästan aldrig på hennan i sig själv, utan på andra skadliga ämnen som tyvärr ofta tillsätts (ofta utan att anges också). Mer info om allergi och för- och nackdelar med henna finns på hennasidan. Kortfattat kan sägas att henna inte bör kombineras med kemisk/ syntetisk färg eller permanent. Då kan man förstöra håret. Det är ofta därför frisörer inte rekomenderar henna. De kan ju förlora färgkunder som går över till henna eller rent av råka förstöra håret på någon som färgat med henna innan (om de nu själva inte vet att det var just henna).
Men jag vill se bilder juu!!  Emma
Eva i Skåne
17-05-2006, 13:41
Hennafärgat hår kan verkligen bli jättesnyggt. En liten försynt undran bara  För några år sedan var det stora rubriker om hur skadligt henna kunde vara. Minns inte vad det rörde sig om, men det brukar ju handla om cancerrisker  Var det en storm i ett vattenglas, som så ofta vid den typen av varningar?
Diabolique
17-05-2006, 14:45
CITAT (Eva i Skåne @ 17-05-2006, 14:41) Hennafärgat hår kan verkligen bli jättesnyggt. En liten försynt undran bara  För några år sedan var det stora rubriker om hur skadligt henna kunde vara. Minns inte vad det rörde sig om, men det brukar ju handla om cancerrisker  Var det en storm i ett vattenglas, som så ofta vid den typen av varningar? Nja... Stormen är befogad, då det är väldigt vanligt med allergiska reaktioner för människor som använt något som påståtts vara henna, till exempel på semester mm. (Det är väldigt ovanligt att hennan i sig själv är orsaken till allergi, utan det handlar om andra ämnen som tillsatts). Jag skulle själv aldrig våga göra hennatatueringar utomlands. Läs under "PPD-dyes" på hennasidan som jag rekomenderade ovan... Även i "Warnings" och "Allergies" kan vara värda att läsa. PPD tillsätts ofta till henna för att det ska ge en annan färg än den klassiska röda. Så kallad "svart henna" är en klassik sådan produkt. Äkta 100%-ig Henna kan bara bli röd!Läs även här angående PPD i hennatatueringar: Varning varning varning!Själv använder jag helst "BAQ" henna (se hemsidan om ni vill veta vad det är). Men det är svårt att få tag på. Och jag försäkrar mig alltid om att det är ENBART pulveriserade blad från hennaplantan i det jag ska använda.
http://i81.photobucket.com/albums/j223/Die...tn__MG_1683.jpgHär är en bild på mig i min nya färg! Man kan tänka på att jag för ca. en månad sedan färgade med Wellas intensivröda permanentfärg, mne det mesta hamnade längst uppp på huvudet och i luggen. Så det blev lite skiftningar. fast jag skulle nog inte rekommendera att använda henna på färgat hår efter så kort tid, har hört att det kan bli lustiga reaktioner om man har otur.
Diabolique
17-05-2006, 15:27
Gud vad snyggt!
Jag rekomenderar dig att skicka in bilder och beskrivning av hur du gjorde till hennasidan, så får du gratisprover på världens bästa henna med posten av hon som driver sidan. (Annars är den hennan rätt dyr).
Biggan_
17-05-2006, 15:45
CITAT (Carex @ 17-05-2006, 15:46) http://i81.photobucket.com/albums/j223/Die...tn__MG_1683.jpgHär är en bild på mig i min nya färg! Man kan tänka på att jag för ca. en månad sedan färgade med Wellas intensivröda permanentfärg, mne det mesta hamnade längst uppp på huvudet och i luggen. Så det blev lite skiftningar. fast jag skulle nog inte rekommendera att använda henna på färgat hår efter så kort tid, har hört att det kan bli lustiga reaktioner om man har otur. Jättesnygg färg!
misSophie
17-05-2006, 16:41
Hej o grattis till en lyckad hennafärgning!
Grejen att vi frisörer kanske inte alltid rekommenderar henna är att man som sagt inte riktigt kan förutsäga hur håret reagerar vid en kembehandling, som permanent el. färg. Då använder man oxidationsmedel som ev. kan reagera negativt med henna. Det viktiga är att du talar om för din frisör att du färgar håret med henna, så hon/han kan ge dig tips o råd.
Lycka till alla rödhåriga!!
Diabolique! Tack för länken! Hm, jag blandade bara pulver vatten och några matskedar olivolja tills det såg ut som ljus chokladsås...jag kan mäta upp unfefär hur mycket den totala mängden blev, men hur mkt det var av varje har jag ingen aning om, tror du att den beskrivningen duger ändå? Och med bilder ur olika vinklar och ljusförhållanden?
CITAT (Carex @ 17-05-2006, 15:46) http://i81.photobucket.com/albums/j223/Die...tn__MG_1683.jpgHär är en bild på mig i min nya färg! Man kan tänka på att jag för ca. en månad sedan färgade med Wellas intensivröda permanentfärg, mne det mesta hamnade längst uppp på huvudet och i luggen. Så det blev lite skiftningar. fast jag skulle nog inte rekommendera att använda henna på färgat hår efter så kort tid, har hört att det kan bli lustiga reaktioner om man har otur. Wow vad rött! Häftigt!
Jill-Ulrika
18-05-2006, 10:33
Har inte hunnit läsa riktigt alla inlägg i tråden men har ett tips som enligt min vän med vinrött hår, har kommit med och hon färgar också med henna.
Tipset är att korka upp en flaska rödvin och blanda vinet och hennafärgen, (Det sista i flaskan kan man dricka upp och så blir det lite roligare under tiden man väntar på att färgen ska verka;)
Nu har jag aldrig våga prova just det tipset men jag kan lova att hon har vinrött hår och inte den där morotsaktiga färgen som man ibland kan se.
Diabolique
19-05-2006, 07:48
CITAT (Carex @ 17-05-2006, 18:01) Diabolique! Tack för länken! Hm, jag blandade bara pulver vatten och några matskedar olivolja tills det såg ut som ljus chokladsås...jag kan mäta upp unfefär hur mycket den totala mängden blev, men hur mkt det var av varje har jag ingen aning om, tror du att den beskrivningen duger ändå? Och med bilder ur olika vinklar och ljusförhållanden? Jadå, det funkar nog bra som beskrivning. Tror att det är flöer på sidan som gjort som du. Det är ju inte alla som har flera bilder. Men Catherine (kvinnan bakom hemsidan) blir nog glad ju mer bilder hon får. Det kan ta ett par veckor innan man får hennan med posten, men jag tycker att det är otroligt generöst av dem att posta det gratis tilla alla som ger dem en beskrivning. Oavsett var i världen man bor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|