|
Full version: Främmande katt
Vi har en främmande katt som stryker omkring i närheten av "stora vägen" som inte är så jättetrafikerat men ändå.....den sägs tillhöra nån familj men ingen vet riktigt vem. Den är full med tovor (min egen katt verkar otroligt välvårdad i jämförelse  ) och är mager. Ingen tatuering (chip ser man ju inte.....inget halsband har den heller och tovorna är enorma-den kan knappt gå pga dem. Den har åtminstone 10 fästingar vad jag har sett. Vad ska vi göra???????? Vi har ju redan en egen katt....Vem anmäler jag det till? Vi vill ju inte att katten blir avlivad av nån.....
Whiskuchi
18-05-2006, 16:04
Prova att sätta på katten ett halsband med en sån där adresstub i. På lappen skriver du istället för adress något i stil med "Hej, jag vill veta om denna katten har ett hem, om den har det, vänligen ring xxxxxxxxx", eller be eventuell ägare skriva meddelande och lägga i adresstuben. Å andra sidan verkar det inte helt bra att den knallar runt i närheten av en väg. Känner du ngn som kan ta hand om den tillfälligt? Så kan ni annonsera och se om någon hör av sig. Katthem finns ju också, men de börjar bli översvämmade och kanske inte kan ta in den.. (eller ta in den själv, katter uppskattar ofta sällskap  )
malin72
18-05-2006, 16:05
http://www.kks.nu/forsvunna_katter/forsvunna.html tror att du kan hitta andra sidor och länkar här..... satte in ang min katt som var förvunnen förut, titta om du hittar att den runt området ni bor...sen kan man kontakta polisen (gjorde det med) och höra om dom har någon efterlysning på katt, ev lokal tidning.... är det så att den har ägare som sen visar sig inte bry sig om sin tisse då är det en annan sak men det finns sidor på nätet om det med...... hoppas det var till någon hjälp
Gossen Ruda
18-05-2006, 16:10
Varför är det otänkbart att avliva den? Jag vet inte hur många katter som finns i Sverige men dom är alldeles för många iaf. Blödighet skapar bara fler problem.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2006, 17:10) Varför är det otänkbart att avliva den? Jag vet inte hur många katter som finns i Sverige men dom är alldeles för många iaf. Blödighet skapar bara fler problem. Förstår vad du menar Gossen. (Även om jag vet att någon kommer tycka att du formulerar dig "hjärtlöst"..) Och jag håller i med i sak. Man ser ju i princip aldrig lösspringande herrelösa hundar. Det är för jävligt att folk inte kan ta hand om de djur dom skaffat! Och då särskilt katter.
CITAT (cic @ 18-05-2006, 17:24) CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2006, 17:10) Varför är det otänkbart att avliva den? Jag vet inte hur många katter som finns i Sverige men dom är alldeles för många iaf. Blödighet skapar bara fler problem. Förstår vad du menar Gossen. (Även om jag vet att någon kommer tycka att du formulerar dig "hjärtlöst"..) Och jag håller i med i sak. Man ser ju i princip aldrig lösspringande herrelösa hundar. Det är för jävligt att folk inte kan ta hand om de djur dom skaffat! Och då särskilt katter. Problemet är inte att det finns för många katter, utan att det finns för många oönskade katter, hemlösa katter, och katter som tillåts springa okastrerade vind för våg. Det är otroligt att människor gör sådan skillnad på djur och djur Hundar tas i de flesta fall omhand, medan katter tycks vara ett slit-och-släng-djur. Avlivning är sällan det ultimata svaret. Det kommer ändå bara fler och fler och fler och .... Problemet är att vi behöver kattägare som tar sitt ansvar för att motverka framtida lidande bland katterna. Köper man hund ska man kolla uppfödare och härstamning. En katt räknar man med att få gratis och någon som helst "kvalitetskontroll" görs inte heller. MERLIN! Ta hand om katten! Du tycks ju ha ett hjärta, så ta hand om kraken. Två katter kan efter en inledande tid av gruffanden få mycket glädje av varandra. Visst, du kan söka efter en ägare, men situationen för den stackars katten tycks vara akut. Håller tummarna!!!!
Ingen av er som vill bli med katt????  Det är en perser-blandis som det ser ut. Det här med att sätta ett halsband på den är genialt!!!!Det ska jag göra. Jag har letat efter ägare på nätet och ringt polisen + veterinären. Igår fick den vara i mitt nya växthus  , torka pälsen som var dygnsur och han äta lite mat. Sedan så lämnade vi den där vi hittade den - om den bor där hittar han kanske inte hem från vårt hus tänkte jag. Idag ska vi se efter den igen.....om nån av er har hjärta att ta hand om en bedårande söt persermix med svart platt ansikte (ursöt) och har en rakapparat hemma  så hör genast av er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Whiskuchi
19-05-2006, 13:56
Knalla in på http://www.katter.nu och fråga i forumet där - mycket möjligt att någon kan ta in den tillfälligt
Gossen Ruda: Katten ÄGS av någon. Man kan inte bara ta en lösspringande katt och avliva den.
CITAT (Tezzla @ 19-05-2006, 18:04) Gossen Ruda: Katten ÄGS av någon. Man kan inte bara ta en lösspringande katt och avliva den. Jag är INTE gossen, men skulle bara vilja säga.. Men det är väl självklart att man inte bara kan ta in den och avliva den. Men om den nu ÄGS av någon så får väl den personen visa att den vill fortsätta ÄGA katten. Eller? Om man inte tar hand om sina djur, har man heller inte rätt att ha dom.
Whiskuchi
19-05-2006, 18:01
CITAT (cic @ 19-05-2006, 18:28) CITAT (Tezzla @ 19-05-2006, 18:04) Gossen Ruda: Katten ÄGS av någon. Man kan inte bara ta en lösspringande katt och avliva den. Jag är INTE gossen, men skulle bara vilja säga.. Men det är väl självklart att man inte bara kan ta in den och avliva den. Men om den nu ÄGS av någon så får väl den personen visa att den vill fortsätta ÄGA katten. Eller? Om man inte tar hand om sina djur, har man heller inte rätt att ha dom. Någon kan ha tagit den, det händer att folk plockar upp katter på ett ställe, åker ett par mil och dumpar den nån annanstans. Då har den en ägare som inte kan visa att h*n äger katten, eftersom h*n inte vet var den är. känns tryggt att ha innekatter
Gossen Ruda
19-05-2006, 18:23
Jag har inte skrivit att man SKALL avliva den, jag bara reagerade på sista meningen i första inlägget. Tycker annars det är helt ok att minska antalet katter. Fö tror jag att jakträttsinnehavaren har rätt att avliva lösspringande katter som inte verkar ha någon ägare. Vem äger en förvildad katt?
zaaritha
19-05-2006, 21:46
Minska då antalet hundar--också! Vad fasen är det för fel m katter? Här springer två herrelösa hundar, vi matar dem. Har ringt polisen, men de kan inget göra............ Katter är också levande varelser m känslor o personlighet! Men--Ruda tycks inte ha nå´t till övers för dem?
catlady
22-05-2006, 10:54
Det är en infekterad debatt som har pågått länge - det här med kattbeståndet. För mig verkar det vansinnigt, oansvarligt och fullt med dubbelmoral att älska och sköta sin egen katt men tycka att avlivning är helt ok för alla katter som inte har ett hem! Vi äger dubbelt så många katter som hundar i Sverige och det är ett högt älskat husdjur. Men det är, som någon sa här ovanför, ägarnas fel att vildkattsbeståndet ser ut som det gör. I Holland t.ex. är kastrering en del av rutinen när du skaffar katt, men här verkar speciellt ägare till hankatter tycka att eftersom de inte behöver ta hand om ungarna så behöver de inte bry sig om att kastrera heller! Och så alla dessa blödiga män som tycker att kastration av katten är någon slags förolämpning mot deras eget "paket"... Samma män som sedan tycker att avlivning är helt ok av alla stackars små lkattungar deras hankatt fadrat! Det finns flera organisationer och varmhjärtade människor som arbetar hårt för att ge övergivna katter bättre liv. Man ska inte ens diskutera avlivning förrän alla andra möjligheter och alternativ är uttömda. Men det stämmer också att om katten ej har halsband eller id-märkning och ingen hittar ägaren, så får jägaren skjuta "av" den. Mitt råd: Ta in den, mata och avmaska och avlusa den. Sätt upp lappar och kolla nätet. Antagligen hör ingen av sig, för om de brytt sig hade de inte låtit det gå så långt. Men den kan ju också ha rymt! Annonsera på alla kattorganisationers hemsidor. Kontakta sedan Kattkommando Syd eller liknande om du verkligen inte tror du kan behålla honom. Lycka till och lyssna inte på avlivnings-snack!
SannaLasso
22-05-2006, 12:17
Ta in katten, klipp bort tovorna på den och ta hand om den om du kan. Om katten går att handskas med så tovorna kommer bort så är det nog en trevlig katt att ha att göra med och lättare att placera om sen. Var bor du? Kanske nån här vill ha den om den inte finns för långt bort. Ta den till en veterinär för att kolla om den är chippad! Kontakta sen polisen och medddela att du har katten. Tyvärr kan man behöva ringa runt till alla närliggande polisstationer för det verkar inte finnas någon samordning när det gäller förlorad/hittade djur.
VAR finns katten?....
Björken
22-05-2006, 20:14
Polisen kan läsa av ett ev chips också.
Den finns några mil norr om Stockholm  . Vi har klippt bort några tovor och matat den ute....Den är jättekelig och kontaktsökande - ursöt! Det verkar vara en perser-mix med svart ganska platt perser-ansikte och lång päls som är liksom lite melerad i svart och liiiite rött med grå underpäls.
catlady
23-05-2006, 12:13
Den låter ju urgullig! Glöm bara inte att åtminstone avmaska den också - det hjälper ju inte med en massa mat om maskarna äter upp hälften... Och så är det ju dåligt för både hälsa, immunsystem och pälsvård om katten har mask. Du gör ett jättebra jobb Merlin! Berätta hur det går i framtiden!
andersen
23-05-2006, 17:24
Jag tycker att man skall låta "hittekatter" vara ifred och inte mata dom,då hittar dom alldrig hem igen, det är ju bara att läsa lokaltidningen så ser man att försvunna katter är ungefär lika många som "hittade" katter, så låt dom vara i fred, eller ring kommunen så får dom fånga in dom och avgöra deras öde.
kryddan
23-05-2006, 17:42
Men andersen - om en katt är avmagrad och tovig så lär den ha varit på vift ett tag och den lär inte hitta hem enklare för att man fortsätter låta den gå hungrig ..och om en katt varken är chipad, tatuerad eller har halsband och man inte hittar ägaren via annonser är det inte så mycket att göra än att ta hand om den/se till att någon tar hand om den eller att låta avliva den om den verkar fara illa och man inte kan ordna ny ägare
catlady
23-05-2006, 17:52
Andersen - det är tydligt att du inte är rätt informerad. Kommunen gör inte ett dugg för att hjälpa till - inte förrän tillräckligt många har ringt och klagat och de skickar en JÄGARE. Kommunen har inga resurser att "fånga in och avgöra hemlösa katters öden"! Och en mager, tovig, ochippad och halsbandslös katt riskerar att dö långt innan den råkar irra sig hem igen. Människan som äger katten har en mycket större chans att hitta den igen, men då måste någon faktiskt veta var den är! Och ännu hellre tagit hand om den! Att mata och ta hand om en katt och aktivt använda alla resurser att hitta eventuella ägare är första steget när man sett samma katt, mager och hjälpsökande springa runt i samma område ett längre tag. Om ingen ägare hittas och man inte själv vill ha en katt så kontaktar man katthjälpsorganisationer. Att ringa kommunen om varje enstaka hemlös katt är fullständigt meningslöst, de sköter inte sådant.
andersen
23-05-2006, 18:21
Jag vet att i min kommun så sätts det ut fällor. Men vis av tidigare trådar om herrelösa katter så avslutar jag den här diskutionen, och jag har en stor förståelse för er som värnar om herrelösa katter, men jag delar inte er uppfattning, utan tycker att katter skall vara innekatter i statsmiljö, ty dom gjör stor skada på främst fågelliv, och människors egendom. och i det perspektivet så gangnar det ej vare sig katterna eller er att katterna blir fler och fler pga att folk matar förvildade herrelösa katter istället för att kontakta kommunen.
catlady
23-05-2006, 18:38
Ja, det sätts ut fällor - för att man inte får skjuta i tätbefolkat område. Katterna fångas in och tas någon annanstans för att avlivas. Och vi diskuterar inte att börja mata hemlösa katter och bara fortsätta låta dem springa fritt. De ska självklart tas om hand ordentligt.
catlady
23-05-2006, 18:42
Ibland vid en större kattkoloni kan naturligtvis kommunen kommit i kontakt med en katthjälpsorganisation, men detta sker nästan alltid först efter att det annonserats om kattkolonins avlivningsdatum i lokala pressen. Oroliga privatpersoner kontaktar då en organisation och de får en kort tid på sig att försöka hitta tillfälliga hem, innan katterna fångas in och avlivas.
Gossen Ruda
23-05-2006, 19:36
För en gång skull håller jag med Andersen, katter skall inte få gå fritt. Det är varje kattägares moraliska ansvar att hålla reda på sin katt. Den skall antingen vara inomhus eller utomhus i full kontroll. Tycker det är totalt oansvarigt att låta en katt springa fritt, både mot katten och omgivningen. Det pratas om övergivna katter. Säg istället förrymda och bortsprungna.
CITAT (Merlin @ 22-05-2006, 22:56) Den finns några mil norr om Stockholm  . Vi har klippt bort några tovor och matat den ute....Den är jättekelig och kontaktsökande - ursöt! Det verkar vara en perser-mix med svart ganska platt perser-ansikte och lång päls som är liksom lite melerad i svart och liiiite rött med grå underpäls. synd...för långt bort för mej då...
Whiskuchi
23-05-2006, 20:00
CITAT (Merlin @ 22-05-2006, 22:56) Den finns några mil norr om Stockholm  . Vi har klippt bort några tovor och matat den ute....Den är jättekelig och kontaktsökande - ursöt! Det verkar vara en perser-mix med svart ganska platt perser-ansikte och lång päls som är liksom lite melerad i svart och liiiite rött med grå underpäls. Merlin, om du vill kan jag nämna den på katter.nu och se om någon kan ta hand om den tillfälligt?
Jag ska försöka ta kort på den nästa vecka. Den får mat av mig så länge....Jag har satt ett halsband på den så vi få se om någon hör av sig
malin72
05-06-2006, 13:20
Merlin!!!!!!!!!!!!!! hur gick det med katten????
catlady
06-06-2006, 18:58
Ja, vi vill alla gärna veta!
Vi har tagit kort på katten (som fortfarande utfordras) och satt upp lappar i omgivningen där vi efterlyser ägaren. Katten tas snart till veterinären av en bekant som har möjlighet att lägga ut pengar på vården (blir väl en snaggad katt  ). Hur vi gör sedan vet jag inte, men det blir nog annons på spinn. Vi kan inte behålla den eftersom vi redan har en katt som kommer att ta väldigt illa upp om vi skaffar en till....
catlady
08-06-2006, 19:22
Du har gjort ett bra jobb! Hoppas ni hittar antingen de gamla ägarna eller nya godhjärtade!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|