|
Klematis
21-05-2006, 19:13
CITAT (pejori @ 21-05-2006, 15:43) CITAT (Klematis @ 21-05-2006, 10:42) Jag tycker att det är svårare att sitta och förklara för sina barn varför tjejerna nästan inte har några kläder på sig och beter sig som de gör på sen. Ett stort PLUS till Carola grekland Danmark och de andra som hade normala kläder på sig. Finland var ju roliga. Tror inte att några barn av idag blir rädda för dom. De tycker nog att de är häftiga. Jag tror att den är generationsskifte på gång. instämmer helt en bra låt och sångare behöver inte vara nakna.... avklippta fransiga jeanschorts i en festival  eller bikini!
Whiskuchi
21-05-2006, 19:35
CITAT (Klematis @ 21-05-2006, 20:13) CITAT (pejori @ 21-05-2006, 15:43) CITAT (Klematis @ 21-05-2006, 10:42) Jag tycker att det är svårare att sitta och förklara för sina barn varför tjejerna nästan inte har några kläder på sig och beter sig som de gör på sen. Ett stort PLUS till Carola grekland Danmark och de andra som hade normala kläder på sig. Finland var ju roliga. Tror inte att några barn av idag blir rädda för dom. De tycker nog att de är häftiga. Jag tror att den är generationsskifte på gång. instämmer helt en bra låt och sångare behöver inte vara nakna.... avklippta fransiga jeanschorts i en festival  eller bikini!  Eller vilket-land-det-nu-var-i-kvalet, där dansarna hade vita korsettliknande saker, strumpeband och strumpor? Lordi var i alla fall rejält påklädda!
Gossen Ruda
21-05-2006, 19:39
Gratulerar finnarna till segern men beklagar att det måste ske med ett gäng stollejönsar. Jag har dock bara sett delar av deras framtädande men det räckte. Finalen tröttnade jag på och stängde av under tredje låten. Att dom kunde vinna beror nog på telefonröstningen. Många som gillar hårdrock och många andra som ville proteströsta kastade sig på telefonerna. Tror knappast att ett genomsnitt av Europeerna tyckte dom var bäst.
Nåt liknande hände i Tio-i topp när det gick att telefonrösta. Nåt uselt band som fick vara med som utmanare blev inröstade genom att vänner och andra ringde och ringde.
Nej, lägg ner hela jippot. Det har överlevt sig själv och är numera mest till för att marknadsföra artisterna. ABBA visade vägen.
CITAT eller bikini!  Tjejen hade helt klart nyss kommit in från beachen och inte hunnit byta om. CITAT Kvällens största mysterium är dock hur det kom sig att inte "Israel-är-bästa-landet-i-världen"-Carola inte fick Israels 12:a! Ah, men är israelerna medvetna om det? Jag lutar åt att det är en konsekvens av kraftigt ökad invandring av ryska judar sedan järnridån öppnades. Det roligaste med eurovisionen är att sitta och analysera röstningsmönster, studera migrationsrörelser (det är absolut ingen slump att Frankrike och Tyskland konsekvent ger tolvan till Turkiet), och hur det nya balkanblocket rör till saker. Hade tänkt skriva en betraktelse om hur Lordis maskering kan tolkas som en medveten subversion av skivbolagens och konsumenternas imagefixering, men det blev alldeles för pretentiöst.
Gossen Ruda
21-05-2006, 19:59
Bessies betraktelser om kompis- och taktikröstning lägger utterligare ett eller två skäl till nedläggning av jippot. Vem blir först med att muta sig till segern?
misSophie
21-05-2006, 20:15
Det här är så roligt att det inte är klokt! Finland vinner med rekordpoäng efter hur många år som helst tack vare att dom sticker ut åt alla håll!! Det här kommer alla minnas lååångt efteråt. Är det någon människa med "normalkoll" som kommer ihåg vinnaren för kanske fem år sen? Men Lordi har satt stor prägel och jag hoppas att det blir nåt lika kul nästa år. Jättegrattis Finland och jag tycker låten är kanon! misSophie
Åsa, mälardalen zon 2
21-05-2006, 20:22
Jag tyckte det var en toppentävling iår, jag lade min röst på finland. (mina andra favoriter var Rumänien, Bosnien och Ryssland så jag lyckades pricka in topp4 iår)
Och inte tror jag det är risk att det läggs ner, man har ju sålt konceptet till USA och man planerar ju att sälja konceptet till fler världsdelar för att sedan ev. ha en världstävling.
Det enda dåliga i tävlingen är de där länderna som alltid har en plats i tävlingen oavsett hur dåliga låtar de skickar.
Angående proteströster så tror jag att de var väldigt väldigt få. De som hatar ESC tittar väl inte på det?  Nä, Lordi vann för att det var en SCHLAGER (JA!), och för att de var ensamma i sin genre = de fick alla rockintresserades röster. I genrerna "släpiga tråkballader" och "talanglöst popdravel" drällde det ju däremot av alternativ att sprida ut röstandet på
Så kul att Finland vann! Jag har aldrig tidigare varit med om att vi har suttit och skrattat oss igenom den delen av programmet när länderna ringer in och presenterar sina röster. Vi hade jättekul här hos oss! Egentligen hade jag trott att Grekland skulle vinna (med sin typiska melodifestivallåt) tyckte även att Ryssland hade ett riktigt bra bidrag. Som stolt finlandssvensk tycker jag självklart att vi, som broderland, kan låna ut Globen när det blir så dax för ESC nästa år!
netaave
22-05-2006, 08:00
Jag röstade på Danmark, dansfreak som jag är, det var en riktigt bra bugglåt tycker jag. Att Finnarna vann ser jag mest som en rolig grej. det är väl ändå ingen som bryr sig om dom där resultaten. Det ser man ju på att det är ofta de som kommer på andra, tredje plats m.m. som verkligen slår.
För första gången så såg jag inte ESC, men hade radion på. Kul att Finland vann....även om det var en låt som inte riktigt platsade i ESC. Man brukar kunna se trender såsom att nästkommande år inspireras av föregående år. Ska bli spännande att se hur startfältet kommer se ut 2007.
CITAT (Klematis @ 21-05-2006, 10:42) Jag tycker att det är svårare att sitta och förklara för sina barn varför tjejerna nästan inte har några kläder på sig och beter sig som de gör på sen. Ett stort PLUS till Carola grekland Danmark och de andra som hade normala kläder på sig. Finland var ju roliga. Tror inte att några barn av idag blir rädda för dom. De tycker nog att de är häftiga. Jag tror att den är generationsskifte på gång. Nu har jag ju inga "barn" som jag måste förklara nåt för, men min svärdotter och jag skrattade rätt så gott efter genrepet och frågade oss om vi missat nåt där!? Kanske att de bytt koncept?, från song-contest till less cloths-contest? För övrigt kan jag bara gratulera Finland till en efterlängtad seger. Den stack ju ut och var rätt kul.
Klematis
22-05-2006, 10:37
Det som förvånade mig var att finland gick hem bland ländera i "södra" delen av europa. De var ju klart bäst. Det var väl längesedan någon vann så överlägset som i år.
CITAT (Bessie @ 21-05-2006, 10:27) För övrigt önskar jag att jag var i Helsingfors och att Grekland och Former Yugoslav Republic of Macedonia snart tar sin namntvist till FN. De kan ju inte heta Former Yugoslav Republic of Macedonia i evighet. nu är ju det där med namnet inte helt lätt... Macedoninen är Grekland, och när dom ville ta det namnet höll det på att bli krig mellan Grekland och former yugoslav republic of macedonia. av den orsaken har dom kvar det långa namnet och vill inte heta bara republic of macedonia. Grekland släpper inte det namnet frivilligt till dom, så dom fortsätter med det långa namnet.
Grekland får nog ge med sig, om inte annat så när Makedonien ska med i EU. Att Makedonien var en del av det gamla Grekland är väl inte helt relevant idag, även om historia såklart alltid är viktigt i mänskliga relationer. Men visst, namn är symboliska, tänk bara på den gamla romerska staden Konstantinopel, i Europas geografiska utkant, idag heter den Istanbul och ligger i Turkiet, precis som även gamla Troja antar jag. Där signaliserar namnbytet på Konstantinopel även bytet av en hel kultur, och nästan världsdel. (Världsdelar handlar ju inte bara om strikt geografi utan även om politik, historia och kultur) Om grekerna inte vill att Makedonien ska heta Makedonien så får väl grekerna skylla sig själva. I nationalstaternas elaka värld är det ju så att det man inte kan försvara militärt kan man inte kontrollera. Som om Finland idag inte skulle få kalla sig Finland, eftersom Finland var en del av Sverige för länge sedan. "Former Swedish land of Finland" -neh...
Gossen Ruda
22-05-2006, 13:57
Som så mycket annat på Balkan är frågan om Makedonien en enda soppa. Centrum av det antika Makedonien ligger i nuvarande norra Grekland. Dessutom ingick södra Jugoslavien och sydvästra Bulgarien. Under kung Filip II och hans son Alexander den store blev riket en stormakt som bl.a. besegrade grekerna 338 f kr. Därefter föll riket samman och blev slutligen delat mellan Grekland och Serbien efter Balkankriget för snart 100 år sen.
Vad grekerna bl.a. fruktar är att om det bildas en stat av Jugoslaviska Makedonien så kanske den grekiska delen vill ansluta sig dit.
CITAT (Björken @ 21-05-2006, 05:44) Kan någon förklara för mig varför man måste "spöka" ut sig så som Lordi gör och många andra hårdrocksgrupper också. Skulle jag möta en som såg ut så någonstans så skulle jag i varje fall bli mycket rädd. Mr Lordi själv sa nåt i stil med: Vad är det för mening med att gå och titta på nån som står och sjunger i jeans och t-shirt? Lite show måste det ju vara! Och vad skulle du tycka om du mötte en schagerbimbo i kortkort & bikinitopp eller t.o.m. bara en korsett och strumpeband på gatan? Semifinalen var ju en ren porrshow förutom några av de bidrag som faktiskt tog sig vidare till finalen.
CITAT (Pirum @ 22-05-2006, 14:50) Grekland får nog ge med sig, om inte annat så när Makedonien ska med i EU. Att Makedonien var en del av det gamla Grekland är väl inte helt relevant idag, även om historia såklart alltid är viktigt i mänskliga relationer. Men visst, namn är symboliska, tänk bara på den gamla romerska staden Konstantinopel, i Europas geografiska utkant, idag heter den Istanbul och ligger i Turkiet, precis som även gamla Troja antar jag. Där signaliserar namnbytet på Konstantinopel även bytet av en hel kultur, och nästan världsdel. (Världsdelar handlar ju inte bara om strikt geografi utan även om politik, historia och kultur) Om grekerna inte vill att Makedonien ska heta Makedonien så får väl grekerna skylla sig själva. I nationalstaternas elaka värld är det ju så att det man inte kan försvara militärt kan man inte kontrollera. Som om Finland idag inte skulle få kalla sig Finland, eftersom Finland var en del av Sverige för länge sedan. "Former Swedish land of Finland" -neh...  mackedonien ligger i Grekland och NAMNET släpper dom inte till yugoslavien...dom får kalla sig vad dom vill, utom macedonien. det var ju just det finland inte gjorde... dom tog ett eget namn istället,
CITAT (Gossen Ruda @ 22-05-2006, 14:57) Som så mycket annat på Balkan är frågan om Makedonien en enda soppa. Centrum av det antika Makedonien ligger i nuvarande norra Grekland. Dessutom ingick södra Jugoslavien och sydvästra Bulgarien. Under kung Filip II och hans son Alexander den store blev riket en stormakt som bl.a. besegrade grekerna 338 f kr. Därefter föll riket samman och blev slutligen delat mellan Grekland och Serbien efter Balkankriget för snart 100 år sen.
Vad grekerna bl.a. fruktar är att om det bildas en stat av Jugoslaviska Makedonien så kanske den grekiska delen vill ansluta sig dit. mmm...så har jag fått det beskrivet också... min vännina är macedonsk grek, och hon blir kolsvart i ögonen om en yugoslav kallar sig macedon....
Men tänk så sur en makedon blir om han kallas för jugoslav?  Tilägg : själv hade jag ju gärna sett ett multikulturellt och trevligt Jugoslavien bestå, men om nu folken inte vill det så...att en region (i detta fall gamla makedonien) överlappar flera länder, samt har flera skeenden i historien, är ju inte unikt. Att luta sig på alltför gamla fakta skulle väl kunna leda till att någon kom på att Konstantinopel, det har ju inte varit turkiskt i mer än dryga 500 år, det borde nog återföras till rättmätigare ägare och döpas om. (Fanns faktiskt sådana planer strax efter första världskriget) Vi svenskar är väl för övrigt väldigt bra på att bunta ihop hela Storbritannien till "England"
Månskensbonden
22-05-2006, 14:35
Tja, kan dom inte göra en käck förkortning av det långa namnet?! F.Y.R.M. -Det borde väl bli landet "Fyrmia"!? (Efter Sovjets sammanbrott hade vi ju OSS ett tag, eller hur?) (Hoppas bara inte någon "Former Ukranian Colony of Kiev" läser detta, och nappar på förkortningsförslaget...  ) Annars har jag en annan idé: Vi för väl helt enkelt utlysa en namntävling här på forumet!  Jag föreslår...umm....errr.... Maclandia....eller vafför inte MacDonaldia?! *säker på att varken Ronald eller Walt skulle ha nåt emot det*
Whiskuchi
22-05-2006, 14:36
CITAT (Månskensbonden @ 22-05-2006, 15:35) (Hoppas bara inte någon "Former Ukranian Colony of Kiev" läser detta, och nappar på förkortningsförslaget...  ) Hahaha!!!
Månskensbonden
22-05-2006, 14:37
Eller Macaronia?!
CITAT (Månskensbonden @ 22-05-2006, 15:35) Tja, kan dom inte göra en käck förkortning av det långa namnet?! F.Y.R.M. -Det borde väl bli landet "Fyrmia"!? (Efter Sovjets sammanbrott hade vi ju OSS ett tag, eller hur?) (Hoppas bara inte någon "Former Ukranian Colony of Kiev" läser detta, och nappar på förkortningsförslaget...  ) Annars har jag en annan idé: Vi för väl helt enkelt utlysa en namntävling här på forumet!  Jag föreslår...umm....errr.... Maclandia....eller vafför inte MacDonaldia?! *säker på att varken Ronald eller Walt skulle ha nåt emot det*   bra idé
niklaswik
22-05-2006, 17:45
CITAT (Pirum @ 22-05-2006, 14:50) "Former Swedish land of Finland" -neh...  Hehe, precis det där tänkte jag på i lördags också, fast då tänkte jag på Norge..  Tänk om alla länder skulle heta så? "Former british, spanish and french states of America"  "Former british republic of Australia" osv... Knäppt det där.
CITAT (niklaswik @ 22-05-2006, 18:45) CITAT (Pirum @ 22-05-2006, 14:50) "Former Swedish land of Finland" -neh...  Hehe, precis det där tänkte jag på i lördags också, fast då tänkte jag på Norge..  Tänk om alla länder skulle heta så? "Former british, spanish and french states of America"  "Former british republic of Australia" osv... Knäppt det där. mmmm
CITAT (pejori @ 22-05-2006, 15:04) det var ju just det finland inte gjorde... dom tog ett eget namn istället,  Fast om man ska vara riktigt petnoga var "Finland" till att börja med bara namnet på det sydvästra hörnet av landsänden, det som i dag är landskapet Egentliga Finland eller Varsinais-Suomi på finska. Kanske vi borde börja kalla oss Före Detta Landskapet Egentliga Finland.  Från början kallade man Finland för Österland, som i folkvisan Till Österland vill jag fara, med samma logik som det finns ett Västerbotten och ett Österbotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|