Full version: ohyra?
gerda2
Jag har en krukväxt som inte mår så bra. Tror jag åtminstone. Flera blad blir gula/bruna och på undersidan ser jag svarta små miniprickar i hundratal. Dessutom ser det ut som damm eller möjligen något spindelnät på bladen. Ett tag ställde jag undan blomman från fönstret och då började den så småningom må lite bättre, men nu när den åter står på fönsterbrädet händer samma sak igen. Det finns dock många blad som verkar må bra och det kommer hela tiden nya fina blad.
Mina övriga växter har inte liknande "damm" så det borde inte bero på dålig städning smile.gif Vid något tillfälle har jag tidigare sett ett litet svart smalt avlångt djur på ca 1 mm längd, men det är inte alls säkert det har med saken att göra.
Är det nån som vet vad det här kan bero på? Ohyra? Borde jag slänga växten så mina andra växter inte smittas? Kan det bero på att växten är ljuskänslig? Vet tyvärr inte vad växten heter, men den ser ut att vara ganska tålig.

Tack på förhand!

Gerda
mari_tres
Det är spinnkvalster du har, de känns igen på "spindelnätet" med prickarna. Kolla på prickarna med förstoingsglas så får du se nåt fult... rolleyes.gif
Det svarta avlånga är antagligen trips. Både spinn och trips trivs i torr innomhusluft, och vi tycker INTE om dem!!
Alexander-VG-zon3
gör så här att doppa hela växten i 42c gradit vatten och sen så håll växten i vatten allt både blommor å blad jord kruka allt ner i blajan med 42c och sen ha den där i 20min hålll den nere om du måste . sen efter dte så bler du av med spinnen wub.gif dom drunkanr
sen trips är dom ohyra som gör minst skada på en växt döda dom om du ser dom eller gör en fälla på ätika,vatten,diksmedel,socker, och häll det i färgglad skål å låt stå över natten några trillar i fällan . anansr så får dui köpa proavbbdo pinnar som tar trips . elelr byta jord å inte håla jorden för futigt trips gillar futigt å blöt jord . så låt den torka upp lite så tripsen känenr isg mindre välkomman wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har du någon bild på växten ev. skulle man ju kunna ställa ut den varken trips eller spinkvalster gillar den väderleken vi har nu så ofta kan man bli av med den typen av ohyra genom utevistelse men då måste man nog veta om det är en växt som klarar lite kyligare temperaturer.
Carex
ibland läser man om ohyra som överlever i fönsterkarmen i vinklar och vrår, så jag skulle behandla alla växterna och ställa ut dem som tål det och tvätta fönster och fönsterbräda med rödsprit eller liknande.
Scout
Ducha besmittade växter noga och ofta även om du inte sett några nät på sistone, så hinner livskraftiga populationer inte utväcklas och bladfall och växtdöd kan undvikas.

Besprutning med "Provado plus"-spray (finns på blomaffärer) tar död på spinnkvalster, den ska även tas upp av växten och ge skydd även mot kvalster som inte träffats direkt av sprayen.

Ducha även kringstående växter och torka rent fönsterbräden. Vissa växter är känsligare än andra och vissa verkar helt imuna.

Har hört att de även kan överleva nere i jorden även om de försvunnit från själva växten så det kan vara svårt och ta lång tid att bli av med dem.
Så flaxss: Det räcker inte att dränka alla som sitter i bladverket
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 29-05-2006, 10:44)

man dränker även dom i jorden wub.gif
för man tgar ner hella krukan under vatten även jord,kruka,bladverk så alla dränks var dom än är . en mycket bra metod att ta död på spinnkvalster även så tål växxten et utan nåt anat medel . funkar bar till saker man ska äta då man inte vill blana i annat .
jag har blivit av med spinnkvalster igenom denna vatten metod ett mycket bra sätt att döda dom på som funkar wub.gif
alltså 42gradit vatten i 20minuter dränker alla spinnkvalster ,man tar en stor balja eller hink häller i 42gradit vatten i den lägg i en vattentermometer så har du koll häll i mer vamare vatten om tempen sjunker lägre än 42c . sen har du växten där i allat ner kruka,jord,bladverk,blommor allt ner om du måste hålla ner växten gör det . sen efter 20minuter tar du upp växten är joden för blöt eventuwellt plantera om . wub.gif
Scout
CITAT (flaxss @ 29-05-2006, 13:09)
CITAT (Scout @ 29-05-2006, 10:44)

man dränker även dom i jorden wub.gif
för man tgar ner hella krukan under vatten även jord,kruka,bladverk så alla dränks var dom än är . en mycket bra metod att ta död på spinnkvalster även så tål växxten et utan nåt anat medel . funkar bar till saker man ska äta då man inte vill blana i annat .
jag har blivit av med spinnkvalster igenom denna vatten metod ett mycket bra sätt att döda dom på som funkar wub.gif
alltså 42gradit vatten i 20minuter dränker alla spinnkvalster ,man tar en stor balja eller hink häller i 42gradit vatten i den lägg i en vattentermometer så har du koll häll i mer vamare vatten om tempen sjunker lägre än 42c . sen har du växten där i allat ner kruka,jord,bladverk,blommor allt ner om du måste hålla ner växten gör det . sen efter 20minuter tar du upp växten är joden för blöt eventuwellt plantera om . wub.gif

Nu blev jag lite nyfiken, varför just 42 grader?
Det var väldigt exakt angivet. varför inte rumsvarmt eller kranvarmt eller 41 eller 43 grader?
Drunkna kan man väl göra i vilken temp som helst
Alexander-VG-zon3
man ska ha iskallt vatten elelr väldigt hett . jag vet inte varför jag har sett andra medlmeras som har skrivit det alltså inget jag själv kommit på . wub.gif
lilla mamma
vad är det för växt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon