Mälardalens Siv
..... än ett recept på syrensaft rolleyes.gif

40 syrenklasar
2 liter vatten
2 liter socker
2 citroner
50 gram citronsyra

Repa syrenblommorna från klasarna och lägg i en ren hink.
Borsta citronerna, skala, pressa ur saften.
Blanda ner citronsyra, citronskal och citronsaft i syrenblommorna.
Koka upp vattnet med sockret och häll på det. Täck och låt stå i två dygn, rör om då och då. Sila saften (hetta ev. upp och tillsätt atamon enligt flaskan).
Fyll saften på rena flaskor.
Whiskuchi
Åh, det har jag aldrig ens hört talas om. Hur smakar den? wub.gif
Biggan_
Låter spännande, men är det inte lite synd att skatta syrenbuskarna på blommorna! ohmy.gif biggrin.gif
Meliss
CITAT (Mälardalens Siv @ 07-06-2006, 19:53)
..... än ett recept på syrensaft rolleyes.gif

40 syrenklasar
2 liter vatten
2 liter socker
2 citroner
50 gram citronsyra

Repa syrenblommorna från klasarna och lägg i en ren hink.
Borsta citronerna, skala, pressa ur saften.
Blanda ner citronsyra, citronskal och citronsaft i syrenblommorna.
Koka upp vattnet med sockret och häll på det. Täck och låt stå i två dygn, rör om då och då. Sila saften (hetta ev. upp och tillsätt atamon enligt flaskan).
Fyll saften på rena flaskor.

Är det inte giftigt då? wink.gif
truppe
Vad ska det vara för syrén?

Vi har vit syen som nästan inte syns av en björk...man kanske skulle göra saft på den stakcaren eftesom den ändå ska dras upp sen.
Då kan vi ju minnas den längre!

Smakar det som fläderblomsaft?
L8 B.
Hej!
Har fått ett annat recept:
Syrensaft
40-60 klasar blå bondsyren
1-1,5 kg strösocker
50g vinsyra
1 citron
1,5 liter vatten

Skaka blomklasarna från ev. rapsbaggar. De brukar krypa undan om blommorna läggs ut på ett vitt underlag en stund. Lägg blommorna i en kruka eller annat djupt kärl. Koka upp vattnet. Rör ner sockret och rör tills det är helt löst. Lös upp vinsyran i lite sockerlag, blanda sedan ner det i lagen.

Häll lagen över syrenklasarna. Riv skalet på citronen. Dela citronen, pressa den. Häll ner saft och rivet skal i lagen. Täck över.

Låt stå på svalt ställe i 5 dygn. Rör om ett par gånger om dagen.
Sila saften. Fyll den på rena kalla flaskor. Sätt på skruvlock. Förvara svalt.
Saften är rätt så hållbar. Den spädes med vatten som "vanlig" saft vid serveringen.

Har hört att denna saft även smakar smaksen som sorbe, eller direkt med sked ur en infrusen förpackning... Har inte testat själv ännu.
L8 B.
Nu har jag satt två sataser, första gången - får se hur det blir. Tycker om syrendoft, kanske lite väl parfyrmaktigt? Vi får se. Någon annan som testat?
L8 B.
Lite bilder:

Smakar lite väl sött för min smak, tror att mindre socker fungerat utmärkt - men läskande en varm dag som idag :-)
L8 B.
Här blev det receptet som stod 2 dagar:

Lite blek i färgen, hoppas att den som ska stå ett par dagar till kanske blir mer färg. Hörde att någon fick lila saft - låter juh spännande biggrin.gif
Smakar gott i alla fall, dock lite väl söt för min smak.
Sussie F-Flower
CITAT (L8 B. @ 06-06-2008, 18:58) *
Här blev det receptet som stod 2 dagar:

Lite blek i färgen, hoppas att den som ska stå ett par dagar till kanske blir mer färg. Hörde att någon fick lila saft - låter juh spännande biggrin.gif
Smakar gott i alla fall, dock lite väl söt för min smak.

Oj, Vad fint du har gjort!!!

Vad har du använt dig av för syréner???
Tycker inte att det ser ut som blå bondsyréner...
Tycker hellre att färgen på dina syréner stämmer exakt med hur mina Norrlandssyréner ser ut.

Anledningen att jag frågar är just pga om man kan använda Norrlanssyréner till saft? Mina bondsyréner är för mycket vissna för att användas och jag tänkte göra saft idag, söndag.

Norrl.syr. har precis slagit ut. Obrukbart eller ej? Är alla syrénsorter ätliga?

Mvh/ Sussie
L8 B.
Det är nog bara att prova. Jag tror det är bondsyren för det är lila och kommer under ympen som är en vit dubbel rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon