|
Ja, alltså, att slänga i en dillkvist i potatiskoket har vi väl alla gjort. Men, vad annat kan man koka i kastrullen för att få ännu godare, eller intressantare, smak på våra små älsklingsknölar? Jag har under några dagar kokat potatisen med skivade morötter. En lagom stor morot skivad tunt, och jag tycker att den gamla vinterpotatisen faktiskt får en smula färskare och fräschare smak. (Missförstå mig inte, jag tycker om potatis lagrad över vintern, men ibland kan det ju inte skada att variera sig i väntan på färskpotatisen) Andra förslag på smakförhöjare/förändrare?
Jag har inte provat själv, men jag undrar om det inte skulle vara gott med vitlökssmak på potatisen? Jag ska prova att lägga med ett par klyftor nästa gång jag kokar potatis.
Oj, ja, vitlök är absolut inget för mig, men rapportera gärna hur det går  Funderar så smått på att koka dagens potatis med chili... Tillägg : Ja, så får det bli, nu står chilipotäterna på spisen
Vissa chilisorter ska fungera bra i potatismos, så varför inte med kokt potatis också
Hm, ja, jag har haft lite cayennepeppar i potatismos ibland Säga vad man vill nu, men jag har hostat en del iaf, det rekommenderas rejäl fläkt om man kokar chili i potatisvatten tydligen  Smakade nyss på en potatis, smakar lite chili men inte så mycket, jag antar att den variant jag använde nu (en hel spansk peppar skivad med kärnor och allt) kanske är aningen för klen  Eller lagom kanske, det här blir nog inte så dumt.
Tsambiko
08-06-2006, 18:37
Hej, i England vet jag att de kokar nypotatisen med mynta. Annorlunda men ganska gott
Lena
Lady Hamilton
08-06-2006, 19:57
Och i Danmark kokar man ofta potatisen tillsammans med morötter  Och det blir väldigt gott
Jaha, så det är ett danskt recept jag kom på när jag hällde i morötter, jaja  Men, mynta, det måste jag prova, det har jag inte tänkt på förut, tack för tipset
catlady
08-06-2006, 21:43
Vi kokar nästan alltid potatis med morötter eller med broccoli - ibland båda! Sedan kör vi med stavmixern med vitlök, smör, salt och peppar - och ibland lite chili. Man kan också byta ut broccolin mot en gul lök men behålla morötterna, då blir det ett holländskt recept!  Gott till det mesta, eller bara som det är.
Lady Hamilton
08-06-2006, 21:58
CITAT (Pirum @ 08-06-2006, 21:43) Jaha, så det är ett danskt recept jag kom på när jag hällde i morötter, jaja   Om det är hel Danskt vet jag inte...........  men när jag kokade potatis med morötter sist tyckte jag att det lät från pannan.......banne mig lät det inte som "Vi ä röe vi ä vide".....................
Biggan_
08-06-2006, 22:05
CITAT (Hamilton @ 08-06-2006, 22:58) CITAT (Pirum @ 08-06-2006, 21:43) Jaha, så det är ett danskt recept jag kom på när jag hällde i morötter, jaja   Om det är hel Danskt vet jag inte...........  men när jag kokade potatis med morötter sist tyckte jag att det lät från pannan.......banne mig lät det inte som "Vi ä röe vi ä vide"..................... När man ugnsbakar potatis är det ju gott med rosmarin, det går kanske att ha i potatiskoket också?
ullislerum
10-06-2006, 07:26
vi gör potatismos med purjolök. Den blir grön, fin och GOD!! Det borde funka att koka potatisen med purjo oxå tycker jag.
Christoffer
11-06-2006, 16:06
Lägg i en del ängssyra i slutet när man kokar soppan, så blir den supergod och får en saltgurksaktig smak. Rekommenderas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|