|
Hannele
15-06-2006, 11:05
CITAT (Pirum @ 15-06-2006, 11:54) Men, om vi nu leker med tanken att barn i exempelvis Malmö från och med nästa år ska ha avslutningen i en moské, eftersom de flesta barn i många stadsdelar är muslimer Har aldrig varit på förslag, man vill ju neutralisera avslutningar, bara hälften av "svenska" barn är inte ens konfirmerade. JAg har inget emot att besöka en moské, men jag är kvinna... Munkkloster har jag beökt, huvudet täckt med sjal.
Kan ju inflika att jag själv är fascinerad av historia, myter, legender, sagor, och gärna besöker kyrkor bara för att de är fina eller fridfulla; har tyvärr inte haft möjlighet att besöka pyramider, synagogor, moskéer, eller andra tempel. Ja, om man inte räknar hällristningar etc som religiösa, de är iaf fina.  Lite av min poäng med allt raljerande är att om vi nu tycker att DO är dum i huvudet (eller inte), så kan ju de som vill verka för att vi ändrar våra lagar i god demokratisk ordning. Besluta att det SKA sjungas "Den blomstertid nu kommer..." då det är en sång som det tillhör svensk allmänbildning att kunna och sjunga och ge den status av officiell skolsång. Besluta att det SKA avslutas i kyrka, eftersom det är en tradition som av diverse skäl bör vidmakthållas. Eller besluta att skolledningen avslutar var de vill (skolgård, kyrka, moské, Smögens brygga, spelar ingen roll). Som det är nu så har vi ju en luddig formulering om att skolan ska vara religionsneutral samt att den ändå vilar på kristna värderingar. Eller nåt annat tramseri.
colamor
15-06-2006, 12:31
 Lite lätt konfunderad blir jag nog av detta. Vad jag kommer ihåg hade vi inte skolavslutning i kyrkan när jag var barn. Kanske bara för att man växte upp i Stockholm. Men mina barn har skolavslutning i kyrkan och det stör inte mig. Och det trots att jag inte är kristen. Tycker att det är en bra sak och gör en fin början på lovet... Mina barn är som alla andra barn i skolan och jag skulle inte vilja ta ifrån dom denna möjlighet.. Carola
MrNorth
16-06-2006, 06:42
Vi hade bara avslutning i kyrkan i 3an och 6an, alla andra avslutningar hade vi i "lövsalen", en härlig bokdunge mellan två flyglar av skolan. CITAT Men, om vi nu leker med tanken att barn i exempelvis Malmö från och med nästa år ska ha avslutningen i en moské, eftersom de flesta barn i många stadsdelar är muslimer, ska då även svenne-barn (i brist på bättre ord, ordet "svensk" är ju helt urvattnat idag) ha avslutningen i moskén? Svar ja, om jag hade bott i exempelvis Iran eller annat muslimskt land. Ett rungande Nej om det är Sverige (ett protestantiskt land) det gällde. Man får ta seden dit man kommer. Jag skulle inte få för mig att försöka ändra ett lands traditionen enkom för mig. Speciellt inte om jag är här av fri vilja, vilket jag hoppas de flesta muslimer i sverige är. Nä, nån måtta får det vara. Enda undantaget jag kan tänka mig är om jag går i en religiös (muslimsk)friskola. Då kan det väl vara vettigt att fira skolavslutningen i moskeén om så önskas. MVH Henrik
Hannele
16-06-2006, 07:54
CITAT (MrNorth @ 16-06-2006, 07:42) Svar ja, om jag hade bott i exempelvis Iran eller annat muslimskt land. Ett rungande Nej om det är Sverige (ett protestantiskt land) det gällde. Man får ta seden dit man kommer. Struntprat, västerlänningar, missionärer, kolonimakter här alltid ändrat på världen! Svenska Sjömanskyrka finns väl i de flesta länder.
CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 08:54) CITAT (MrNorth @ 16-06-2006, 07:42) Svar ja, om jag hade bott i exempelvis Iran eller annat muslimskt land. Ett rungande Nej om det är Sverige (ett protestantiskt land) det gällde. Man får ta seden dit man kommer. Struntprat, västerlänningar, missionärer, kolonimakter här alltid ändrat på världen! Svenska Sjömanskyrka finns väl i de flesta länder. Men det är väl ändå ingen som tvingar urinnevånarna i dom länderna att gå just dit heller
Månskensbonden
16-06-2006, 08:07
CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 08:54) CITAT (MrNorth @ 16-06-2006, 07:42) Svar ja, om jag hade bott i exempelvis Iran eller annat muslimskt land. Ett rungande Nej om det är Sverige (ett protestantiskt land) det gällde. Man får ta seden dit man kommer. Struntprat, västerlänningar, missionärer, kolonimakter här alltid ändrat på världen! Svenska Sjömanskyrka finns väl i de flesta länder. Jovisst, om man nu är FÖR korståg och invasioner och kulturimperialism så... (Svenska Sjömanskyrkan är för övrigt ett dåligt exempel, eftersom dom primärt etablerade sig för att finnas till hands för de redan kristna svenska sjöman (och andra) som reste i främmande kulturer/religioner. -Och den hade inte egentligen har något framträdande missionerande syfte.)
Hannele
16-06-2006, 08:09
CITAT (Månskensbonden @ 16-06-2006, 09:07) (Svenska Sjömanskyrkan är för övrigt ett dåligt exempel, eftersom dom primärt etablerade sig för att finnas till hands för de redan kristna svenska sjöman (och andra) som reste i främmande kulturer/religioner. -Och den hade inte egentligen har något framträdande missionerande syfte.) Då kunde väl sjömännen gå och be i moskè? Och ta seden dit de kommer..
CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:09) CITAT (Månskensbonden @ 16-06-2006, 09:07) (Svenska Sjömanskyrkan är för övrigt ett dåligt exempel, eftersom dom primärt etablerade sig för att finnas till hands för de redan kristna svenska sjöman (och andra) som reste i främmande kulturer/religioner. -Och den hade inte egentligen har något framträdande missionerande syfte.) Då kunde väl sjömännen gå och be i moskè? Och ta seden dit de kommer.. Och jag som trodde att det här handlade om skolavslutningar
Månskensbonden
16-06-2006, 08:13
CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:09) CITAT (Månskensbonden @ 16-06-2006, 09:07) (Svenska Sjömanskyrkan är för övrigt ett dåligt exempel, eftersom dom primärt etablerade sig för att finnas till hands för de redan kristna svenska sjöman (och andra) som reste i främmande kulturer/religioner. -Och den hade inte egentligen har något framträdande missionerande syfte.) Då kunde väl sjömännen gå och be i moskè? Och ta seden dit de kommer.. Javisst, om dom nu vill det! Problemet med DITT resonemang är ju att du vill förbjuda muslimerna i detta tänkta land att gå till sin moské när deras skola slutar, av "hänsyn" till de kristna svenska sjömännen...
Hannele
16-06-2006, 08:14
CITAT (MrNorth @ 16-06-2006, 07:42) Man får ta seden dit man kommer. Jag skulle inte få för mig att försöka ändra ett lands traditionen enkom för mig. Speciellt inte om jag är här av fri vilja Varför ska svenskar alltid ha egna svenska kyrkor utomlands?
CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:14) CITAT (MrNorth @ 16-06-2006, 07:42) Man får ta seden dit man kommer. Jag skulle inte få för mig att försöka ändra ett lands traditionen enkom för mig. Speciellt inte om jag är här av fri vilja Varför ska svenskar alltid ha egna svenska kyrkor utomlands? Av samma anledning som vi har moskéer i Sverige. Hannele, jag måste få fråga.....vaknar du alltid på fel sida?  Jag har då aldrig vart med om en människa som är såååå motvalls käring som du, och ser allt negativt som finns....även när det inte ens finns.  vet du att du anstränger många fler muskler i ansiktet när du är sur och vresig än om du skulle kosta på dig ett leende nån gång då och då. Morronkram till dig så kanske du blir på bättre humör
Hannele
16-06-2006, 08:30
CITAT (Reserv @ 16-06-2006, 09:18) CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:14) CITAT (MrNorth @ 16-06-2006, 07:42) Man får ta seden dit man kommer. Jag skulle inte få för mig att försöka ändra ett lands traditionen enkom för mig. Speciellt inte om jag är här av fri vilja Varför ska svenskar alltid ha egna svenska kyrkor utomlands? Av samma anledning som vi har moskéer i Sverige. Ja, och det glömmer många svenskar som pratar om att ta seden dit man kommer, de glömmer att det första svenska Utvandrarna gjorde i Amerika var att bygga egna kyrkor. (Jag försöker bara se saker från olika håll, har svårt för inskränkthet..)
CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:30) CITAT (Reserv @ 16-06-2006, 09:18) CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:14) CITAT (MrNorth @ 16-06-2006, 07:42) Man får ta seden dit man kommer. Jag skulle inte få för mig att försöka ändra ett lands traditionen enkom för mig. Speciellt inte om jag är här av fri vilja Varför ska svenskar alltid ha egna svenska kyrkor utomlands? Av samma anledning som vi har moskéer i Sverige. Ja, och det glömmer många svenskar som pratar om att ta seden dit man kommer, de glömmer att det första svenska Utvandrarna gjorde i Amerika var att bygga egna kyrkor. (Jag försöker bara se saker från olika håll, har svårt för inskränkthet..)Men snälla Hannele, det är juh just det du är nu, du tar till nåt som inte har med saken att göra. Om vi skulle befinna oss i ett muslimskt land och det va´sed att fira skolavslutningar i moskéen så skulle vi naturligtvis ta seden dit vi kom. Samma tycker många svenskar att invandrade då ska kunna göra, ta seden dit dom kommer. Snälla du, försök åtminstånne att se nåt positivt i det folk skriver istället för att se varje ord som nåt negativt och läsa in sånt som inte finns där........eller som nu fortsätta i ytterligheter. Vi bor i sverige, då är det väl ganska naturligt att man firar skolavslutningen i svensk kyrka om den nu firas i nån kyrka alls  Snälla!! Ett litet leende kan du väl förära oss med
Många talar om Svenska kyrkans traditioner och ceremonier, men allt färre vill betala för dem. I stället gör man som Fredrik Reinfeldt och går ur kyrkan men fortsätter att utnyttja dess traditioner och ceremonier! Man vill ha men man vill inte betala för det. Kyrkan skall tydligen fungera som en rättighet som man inte skall behöva betala för. Inför sedan kyrkan krav på medlemsskap för vigsel och dop så betaklar man bara just då. Det visar på mycket dålig moral.
Hannele
16-06-2006, 08:45
CITAT (Reserv @ 16-06-2006, 09:38) Snälla du, försök åtminstånne att se nåt positivt i det folk skriver istället för att se varje ord som nåt negativt Precis, jag håller fullständigt med dej. Försök.
CITAT (Hannele @ 16-06-2006, 09:45) CITAT (Reserv @ 16-06-2006, 09:38) Snälla du, försök åtminstånne att se nåt positivt i det folk skriver istället för att se varje ord som nåt negativt Precis, jag håller fullständigt med dej. Försök.  Okay, jag förstår vinken.....du låtsas som du inte förstår....eller inte vill förstå  Då är det juh lönlöst att försöka få dig att förstå att den här tråden handlar om svenska skolavslutningar och inte utvandrarna till Amerika eller andra historiska förteelser  jag ger upp nu
forget-me-not
16-06-2006, 08:50
CITAT (Reserv @ 16-06-2006, 09:18) Hannele, jag måste få fråga.....vaknar du alltid på fel sida?  Jag har då aldrig vart med om en människa som är såååå motvalls käring som du, och ser allt negativt som finns....även när det inte ens finns.  vet du att du anstränger många fler muskler i ansiktet när du är sur och vresig än om du skulle kosta på dig ett leende nån gång då och då. Morronkram till dig så kanske du blir på bättre humör 
Hannele
16-06-2006, 08:55
CITAT (Reserv @ 16-06-2006, 09:18) Hannele, jag måste få fråga.....vaknar du alltid på fel sida?  Mycket sällan. Tack för omtanken.
Undrar hur många som skulle tycka det var helt felplacerat att fira skolavslutningarna i t.ex. en idrottshall.
Och den som höll talet var ortens fotbollstränare, ett tal där det pratades folboll och Zlatans ljumskar, sen fick barnen i småklasserna komma fram och sjunga Who’s Da Man så alla mor- och far-mödrar på läktaren fick en tår i ögat.
Hannele
16-06-2006, 10:12
CITAT (Berith @ 16-06-2006, 11:09) Undrar hur många som skulle tycka det var helt felplacerat att fira skolavslutningarna i t.ex. en idrottshall. Dat har vi varit med om många många gånger.
*Felix matte*
16-06-2006, 10:16
CITAT (Berith @ 16-06-2006, 11:09) Undrar hur många som skulle tycka det var helt felplacerat att fira skolavslutningarna i t.ex. en idrottshall.
Och den som höll talet var ortens fotbollstränare, ett tal där det pratades folboll och Zlatans ljumskar, sen fick barnen i småklasserna komma fram och sjunga Who’s Da Man så alla mor- och far-mödrar på läktaren fick en tår i ögat. Å herregud... byta ut Den blomstertid mot den Låt fotbollslagen ha den på sina avslutningar om de nu är så roade av att hylla den där slatan. Inte alla orter har kyrka... t.ex har våra barns skolavslutningar alltid varit på skolan men numera åker en del klasser buss till kyrkan... det upplevs av barnen som högtidligare.
CITAT (Felix matte @ 16-06-2006, 11:16) CITAT (Berith @ 16-06-2006, 11:09) Undrar hur många som skulle tycka det var helt felplacerat att fira skolavslutningarna i t.ex. en idrottshall.
Och den som höll talet var ortens fotbollstränare, ett tal där det pratades folboll och Zlatans ljumskar, sen fick barnen i småklasserna komma fram och sjunga Who’s Da Man så alla mor- och far-mödrar på läktaren fick en tår i ögat. Å herregud... byta ut Den blomstertid mot den Låt fotbollslagen ha den på sina avslutningar om de nu är så roade av att hylla den där slatan. Inte alla orter har kyrka... t.ex har våra barns skolavslutningar alltid varit på skolan men numera åker en del klasser buss till kyrkan... det upplevs av barnen som högtidligare. Men det är väl inte värre att besjunga Zlatan för dom som inte tycker om honom än vad vi som inte tror på nån Gud tycker om att ha skolavslutningen i kyrkan.
Månskensbonden
16-06-2006, 11:13
CITAT (Berith @ 16-06-2006, 11:27) CITAT (Felix matte @ 16-06-2006, 11:16) CITAT (Berith @ 16-06-2006, 11:09) Undrar hur många som skulle tycka det var helt felplacerat att fira skolavslutningarna i t.ex. en idrottshall.
Och den som höll talet var ortens fotbollstränare, ett tal där det pratades folboll och Zlatans ljumskar, sen fick barnen i småklasserna komma fram och sjunga Who’s Da Man så alla mor- och far-mödrar på läktaren fick en tår i ögat. Å herregud... byta ut Den blomstertid mot den Låt fotbollslagen ha den på sina avslutningar om de nu är så roade av att hylla den där slatan. Inte alla orter har kyrka... t.ex har våra barns skolavslutningar alltid varit på skolan men numera åker en del klasser buss till kyrkan... det upplevs av barnen som högtidligare. Men det är väl inte värre att besjunga Zlatan för dom som inte tycker om honom än vad vi som inte tror på nån Gud tycker om att ha skolavslutningen i kyrkan. Tja, Kristna eller Zlatanister...hehe...det går väl på ett ut.. (Även om de senare troligen inte dyrkar Gud, utan 'Bollsebub'...  )
Diabolique
16-06-2006, 12:42
Det är mycket snack om att ta seden dit man kommer. Men nu handlar det väl ändå om att det är många svenskar som just vill förändra detta. Jag anser att det är rent oetiskt att ha skolavslutningen i kyrkan. Sedan att jag själv är medlem i svenska kyrkan, är konfirmerad och har varit fadder åt konfirmander som är yngre, åkt på resa till ett kloster i Frankrike med yngre konfirmander samt sjungit i kyrkans barnkör, ungdomskör och vuxenkör, och dessutom jobbat i något år på ett kristet dagis... Det hör liksom inte hit. (Men jag berättar ändå lite om dagiset här)  På det kristna dagiset fick barnen lära sig en hel del om världen, utifrån ett kristet perspektiv. Föräldrarna hade valt att sätta sina barn där. Det var bordsbön och morgonbön och gulliga barnsånger om Gud och Jesus. Jag tyckte mycket om stämningen där, och saknar jobbet ibland, både barnen och personalen. Vad föräldrar väljer att lära sina barn är en sak som jag inte lägger mig i (så länge det inte inbegriper att skada andra mm). Och i detta fall så kan jag inte säga att det var något negativt, föräldrarna hade gjort valet, och jag kommer inte att vilja att mina barn ska lära sig "sanningar" om saker som jag inte håller med om. Jag har ingenting emot kyrkans verksamhet, jag tycker bara inte att det har med skolan att göra. (Om det inte gäller en religiös friskola). Seder förändras över tid. Och tur är väl det.
Farbror Blå
16-06-2006, 12:57
Tja, Kristna eller Zlatanister...hehe...det går väl på ett ut.. (Även om de senare troligen inte dyrkar Gud, utan 'Bollsebub'... ) här var det ju högklass på humorn
CITAT (Diabolique @ 16-06-2006, 13:42) Seder förändras över tid. Och tur är väl det.  Bra sagt  Sverige är i vilket fall som helst ett land i snabb förändring. För 100 år sedan var vi ett land där kyrkan hade stark ställning, så är det inte idag. Traditioner förändras hela tiden. Jag tror att rätt sätt för att få våra "svenska" traditioner att överleva och utvecklas med samhället är att bättre separera dem från religionen. Som midsommarhelgen exv, närapå ingen firar ju den idag för att hylla St Johannes, inte heller för att fira sommarsolståndet (då det sällan inträffar på samma dag). Eller jul, det är ju ganska få som idag firar den högtiden i åminnelse av Kristi födelse eller för att blota till midvinter i Odens namn. Istället har dessa helger, och även andra företeelser som Lucia, (återigen)blivit sekulariserade. Om man nu inte räknar Jultomten bland gudomarna, men det är väl rätt få som gör det. Jag har f.ö flera positiva erfarenheter av kyrkan, jag är ingen anti-kristen som vill motverka allt religiöst. Jag var på påskdagsmässa i år och det var både givande och kul
Jag bodde i Göteborg som barn och där hade vi skolavslutningen på skolgården, runt flaggstången...eller i gympasalen om det regnade...så är det ofta i stan, inget konstigt med det...alla skulle inte ens få plats i kyrkan samtidigt..
Men på landet så finns det ofta inte särskilt bra samlingslokaler som sväljer såpass mycket folk som det kommer på skolavslutningarna, gympasalarna är små och trånga och det finns en tradition att samlas i kyrkan och sjunga psalmer som hyllar sommaren... Jag kan inte se nåt fel i vare sig det ena eller det andra...och ärligt då så finns det kanske färre muslimer t.ex i en landsbygdsskola så...ja..här finns egentligen inte konflikten.. Men jag tycker nog ändå att det är att utarma den svenska kulturen att skippa "Den blomstertid"..
Diabolique
16-06-2006, 15:37
CITAT (Tesa @ 16-06-2006, 16:02) Men jag tycker nog ändå att det är att utarma den svenska kulturen att skippa "Den blomstertid".. Ja, absolut! "Den blomstertid" (i alla fall de verser jag kan), förknippar jag inte alls med något religiöst, utan just skolavslutning. Hoppas att de flesta vill ha kvar den vid skolavslutningar! Man kan ju alltid kompensera det eventuellt religiösa budskapet (som finns i andra verser) genom att även ta med den "hädiska" sången "Idas sommarvisa".
CITAT (Diabolique @ 16-06-2006, 16:37) Man kan ju alltid kompensera det eventuellt religiösa budskapet (som finns i andra verser) genom att även ta med den "hädiska" sången "Idas sommarvisa".  Vem tror du "jag" är i texten? Den är ju lika religiös som vilken (annan) psalm som helst. Idas Sommarvisa Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nå´n sätter fart på sommarn och gör lite somrigt, då kommer blommorna snart. Jag gör så att blommorna blommar, jag gör hela kohagen grön, och nu så har sommaren kommit för jag har just tagit bort snön. Jag gör mycket vatten i bäcken så där så det hoppar och far. Jag gör fullt med svalor som flyger och myggor som svalorna tar. Jag gör löven nya på träden och små fågelbon här och där. Jag gör himlen vacker om kvällen för jag gör den alldeles skär. Och smultron det gör jag åt barna för det tycker jag dom ska få och andra små roliga saker som passar när barna är små. Och jag gör så roliga ställen där barna kan springa omkring, då blir barna fulla med sommar och bena blir fulla med spring.
Diabolique
19-06-2006, 07:27
CITAT (Berith @ 17-06-2006, 08:27) CITAT (Diabolique @ 16-06-2006, 16:37) Man kan ju alltid kompensera det eventuellt religiösa budskapet (som finns i andra verser) genom att även ta med den "hädiska" sången "Idas sommarvisa".  Vem tror du "jag" är i texten? Den är ju lika religiös som vilken (annan) psalm som helst. Idas Sommarvisa Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nå´n sätter fart på sommarn och gör lite somrigt, då kommer blommorna snart. Jag gör så att blommorna blommar, jag gör hela kohagen grön, och nu så har sommaren kommit för jag har just tagit bort snön. Jag gör mycket vatten i bäcken så där så det hoppar och far. Jag gör fullt med svalor som flyger och myggor som svalorna tar. Jag gör löven nya på träden och små fågelbon här och där. Jag gör himlen vacker om kvällen för jag gör den alldeles skär. Och smultron det gör jag åt barna för det tycker jag dom ska få och andra små roliga saker som passar när barna är små. Och jag gör så roliga ställen där barna kan springa omkring, då blir barna fulla med sommar och bena blir fulla med spring. Enligt ett gammalt inlägg i denna tråd så fick barnen inte sjunga Idas sommarvisa i kyrkan för sin församlingspräst eftersom den var "hädisk". Det var därför jag kallade den "hädisk" (inte för att jag själv tycker det). "Jag" syftar väl till Ida, skulle jag gissa. Annars kunde den ju ha hetat Allahs/ Guds /Shivas sommarvisa. Det är säkert öppet för tolkningar iof. Barn är ofta egocentrerade och kan tro att det är deras fel att föräldrar bråkar eller att det åskar. På samma sätt skulle de kunna tro att de "gör så att blommorna blommar" mm. Det är i alla fall min tolkning. Ida är inte vuxen nog att fatta bättre, eller så är det rent önsketänkande.  Eller så leker hon att hon är Gud/ Shiva/ Allah...
Eva 33c
19-06-2006, 08:51
Javisst är det Ida själv! Jag tror visan sjungs i filmen efter händelsen när den fulla griseknoen har skrämt "ihjäl" hönsen. I allafall tror alla att de är döda, men när Ida går runt och klappar dem kvicknar de till (de hade bara svimmat av skräck). Sedan går hon stolt in i köket och säger "Ja, nu har jag i allafall väckt upp hönsen från de döda".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|