Full version: Lötas sortementlista
Anki V
Kan någon vara snäll och hjälpa mig med att ta reda på i Lötas sortementlista om de har rosorna: Morden Ruby, Morden Fireglow, Winnipeg parks och/eller Hope for Humanity i kruka.

Jag är idag hemma i stan´ för att tvätta och lite annat ”tråkgöra” annars bor jag mest i sommarstugan nu under semestern. Jag kommer hem en sväng i början på nästa vecka också innan det bär iväg söderut så jag kan kolla om någon har kunnat hjälpa mig i mitt dilemma (trotts semestertider).

Det är inte lätt att klara sig själv utan varken el eller bredband när man invaderas av löss, liljebaggar, andra kusar, akuta behov av växtflytt, grävande av nya rabatter osv. när man är van att kunna gå in här på odla och ställa sina frågor och snabbat få råd. wink.gif

Rapport från ”rosgropen”

Jag kan meddela att alla rosorna från Rosenposten verkar leva och må bra trots 10dagar med ”snigelpost” från Danmark. Rosorna från Flora Linnea är det lite mindre go i ännu så länge men de var också mycket mindre än Rosenpostens.

Sötaste rosorna kom ändå från Jeanette/Blomkrukan. 2 st M Bluch och 2 M Sunrise, knappt 30 cm höga men med blomknoppar som ännu (efter en vecka) inte fallit av. wub.gif

Uppdaterad dokumentation kommer i almbumet så snart det finns något som syns på ett fotografi tongue.gif
Fotoalbum "Rosgropen"

Anledningen till att jag har ett trängande behov av att få fram info om Lötas småkanadensare är att ”Hjärtevännen” föreslagit ännu en liten rosenrabatt och då måste man ju omedelbart ta chansen. Han hann inte mer än knysta rabatt så var den grävd, gödslad, jordförbättrad och klar. Det finns plats för tre rosor + lite sällskapsväxter i den rabatten

Det kommer förmodligen också att bli en Hansaland och en Blanc Double de Coubert som ska stå precis vid skogsbrynet.

/Anki
mulle
Jag hittade inte någon hemsida med Lötas sortiment men däremot telefonnumren dit:
016-705 85 eller 016-705 90
Fax: 016-707 74
Hoppas att det hjälper!
Mulle
kerstin z5-6
han brukar ha dem -ympade -men med tre fotbollsplaner rosor har du ju att välja på smile.gif
Kajsa
Jag fick Lötas sortimentlista för några veckor sedan
Morden Fireglow, Winnipeg Parks, Hope for Humanity finns med
men jag hittar inte Morden Ruby.
För beställning 016/70585, man kan inte beställa via nätet.
Anki V
Nyss hemkommen från sommarstugan igen så tackar jag så mycket för både telefonnummer och hjälp med sortementet wub.gif

Morden Fireglow, är den ros som är mest intressant just nu..... men jag har bestämt mig att jag kommer inte att ringa och fråga efter just den.
Tänk om den är slut blink.gif . Kommer hjärtevännen att tycka det är en onödig omväg till Löta? Bäst är att ställa honom inför fullbordat faktum och med tre fotbollsplaner med rosor borde det ju finnas någon annan liten kanadensare som lockar. laugh.gif
Personligen så lutar jag mer mot en rosa... Det skulle stå så snyggt emot den stora "gråstenen" i bakkant av rabatten.

Från "rosgropen" så kan jag rapportera att någon "rackars kuse" bitit av knopparna på M Bluch och M Sunrise. Enl. uppskagsboken kan det ha varit en vivel mad.gif

Jo, då! när jag dissekerade de avbitna knopparna låg det små larver inuti. sad.gif

Däremot kan jag berätta att Cuthbert Grant har tre stora knoppar och den är bara 1 dm hög laugh.gif . Måtte den där förbaskade kusen hålla sig borta!

/Anki
Anki V
Jaha, då har jag varit till Löta.
En mycket häftig upplevelse, jag fick se hur många av mina "pinnar" i rosgropen ser ut när de blommar. wub.gif

Jag skulle bara önska att jag hade haft någon likasinnad som kunde gå med mig och "sucka och stöna". wink.gif

Hjärtevännen hittade en lite sittgrupp inne i skuggan och där satt han och drack kaffe. laugh.gif

Nåja, man kan ju inte få allt och han är ju bra på så mycket annat. Jag fick i alla fall sådär en 45 minuter (skulle ha behövt flera timmar) och han med att köpa mig en Hansaland

och tre jättefina ex av Morden Fireglow med stora knoppar

/Anki
Kajsa
Kul Anki då har du sett rosfälten, antar du fick allt du ville. Förra sommaren var jag där med sonen första ggn, en riktigt varm dag, hade skrivit en lapp med önskerosorna som jag inte hittade där var bara för mycket. Ägaren hjälpte mig sedan hitta rosorna och nu i veckan slog Freja, Constance Spry, Marie Bugnet mm ut. Bor ganska nära så det lär bli fler besök.

Mitt impulsköp från den dagen, Eyepaint kan bli 1.5 m
kerstin z5-6
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif lyllosar ...
Anki V
Allt jag vill ha fick jag väl inte direkt laugh.gif . Då skulle vi ha behövt en lastbil. laugh.gif laugh.gif
De fyra krukor som följde med hem var max vad som fick plats. Vi hade bilen full med andra (onödiga) inköp (byggmaterial o.d.). Blanc Double de Coubert fick inte plats, men å andra sidan kan jag säkert få tag i honom på närmare håll.

Det kommer säkert att bli flera besök på Löta men då med ett annat sällskap. wink.gif.

Kajsas Eyepaint är så läcker! Jag blir mer och mer förtjust i "enkla" rosor ju mer jag ser av dom.

Nu bär det iväg till stugan igen för planteringoch grävande av ny rosgrop till Hansaland

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon