Full version: Vitlöken blommar
Gurkan
Jag planterade vitlök, inte utsäde utan från grönsaksdisken (spansk ??), i december. Den har växt bra och jag har inbillat mig att plantorna mådde bra. Nu har samtliga fått en "blomknopp" i toppen av blasten.

Jag har inte skördat nåt men "kollat" lite under jorden, lökarna är ca 5 cm i diameter och underbart vackert lilastrimmiga ... men vad gör jag nu ? Äter upp dem så fort som möjligt eller låter dem växa vidare ?

Har alltid läst att man ska plantera vitlöken på hösten men här i Skåne säljs vitlöksutsäde endast på våren ... ska man plantera dem tidigt på våren istället då pga klimatet ??

Lökarna ser onekligen lockande ut att äta upp, små späda vitlökar, som salladslök, men vitlök då. Fast jag ville ju ha riktiga vitlökar .... Men som sagt, dom börjar "blomma" så man kanske ska ta dem så snabbt som möjligt.

?????
rosita
För det första hade jag tagit bort blommorna och sedan sett till att äta upp den löken först. Jag bor i zon 1 och sätter vitlök tidigt på våren. Förra året provade jag att sätta på hösten, men de visade lite av blasten innan jul, och de blommade också tidigt, så den löken åt vi upp under sommaren. Lök som har blommat går inte att lagra. sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är vitlök så brukar faktiskt en hel del av de asiatiska sorterna blomma det är helt normalt och påverkar inte lagringen det är bara att nypa bort blommorna ifall man vill ha stora lökar dessa asiatiska lökar brukar ge stora lagringsdugliga lökar till hösten iallafall.

Jag planterar sent på hösten ofta inte förren en bit in i nov. den bör inte spira innan vintern så för tidigt bör man inte plantera.

Och visst kan man köpa vitlöksutsäde på hösten. I den vanliga handeln köper jag aldrig vitlöksutsäde de har ofta inte fattat de där med vitlök det är ofta de inte har namn på sorterna och ofta säljer de bara på våren.

Man kan shoppa hos ex. Åke Truedsson (och ni som bor i zon 1 har kanske inte så långt att åka på någon av hans vitlökskurser i Klagshamn där han också säljer utsäde och han brukar ha stor och fin utsädesvitlök)

http://www.tomatklubben.se/

+ Törnviks frö säljer också vitlöksutsäde.

Man måste inte köpa nytt utsäde varje år håller man grödan frisk brukar man kunna skörda eget utsäde och det är tvärtemot vanlig lök de stora klyftorna ger de största lökarna (när det gäller vanlig gul lök brukar de små sättlökarna ge de största lökarna)

Susanne i Linköping
Åsa, vad är det för sort på din bild? Det ser så kul ut med blomstängeln som krullar ihop sig, jag har sett sådana vitlökar på en kolonilott men det fanns ingen där att fråga.

Tack också för tipset om sättlök, att man ska använda de minsta lökarna visste jag inte, jag har gjort som med vitlök och försökt hitta stora sättlökar.
Åsa, mälardalen zon 2
Har för mig att det var Hammar jag fotade, bilden är ett par år gammal.
Gurkan
Tack för era svar.

Blomknopparna ser ut precis som på Åsas bild. Ska plocka bort knopparna och låta dem växa vidare ... fast nu har jag blivit sugen på att provsmaka så jag ska nog ta nån som "salladsvitlök".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon