Karamell
I år har jag satsat på asiatiska sallader i grönsakslandet och jag skördar mizunakål för fullt. Mina pak choi kommer också fint och jag vill ha dem lite större innan jag skördar. Men de går i blom! Ska jag låta dem blomma och växa till sig eller blir de träiga eller hur gör man liksom?
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt asiatiska bladväxter går i blom när det blir lång dag (därför kan man inte odla dem i norra sverige), de ska helst ätas upp innan de går i blom. Har de börjat gå upp i blom blir de inte större. Man brukar rekommendera att så de flesta asiatiska bladväxter i mitten av juli till början av augusti ungefär, på hösten är det kort dag så de går inte upp i blom så lätt då och många av sorterna klarar några minusgrader.
KURT
Undrar om det går att täcka dem så att de får det mörkt en längre tid av dygnet?
Karamell
Åhå, det hade jag ingen aning om. Då ska vi smaska pak choi i midsommarhelgen då *ler* Å andra sidan hinner man nog med en andra skörd... å en tredje... å en fjärde...
noora
CITAT (Karamell @ 22-06-2006, 10:25)
Å andra sidan hinner man nog med en andra skörd... å en tredje... å en fjärde...

Oj, växer den så fort? Kanske något jag borde prova om det inte verkar bli nåt av mina alldeles för sent sådda ärtor & bönor rolleyes.gif

Är pak choi gott? Jag provade mizunakål förra året, och det tyckte jag inte var så gott. Dessutom blev den full med jordloppor och såg helt punkterad ut wacko.gif
Sabina L
Varför ska man helst äta dem innan de går i blom? Vad händer sen?
Christa
Jag funderar just på att köpa frön till asiatiska grönsaker. Vilka tycker ni är bäst att satsa på?

Tack på förhand biggrin.gif
Gurkan
CITAT (Sabina L @ 22-06-2006, 14:07)
Varför ska man helst äta dem innan de går i blom? Vad händer sen?

Smaken försämras kraftigt, bladen blir beska, träiga och alltmänt tråkiga.

Mina gick i blom för en månad sen så nu gör dom nytta på komposten istället och det växer ärtor och bönor i det landet istället.

Ska göra ett nytt försök och så en omgång till om en dryg månad om jag hittar nån ledig plats.
Karamell
Mina pak choi blommar vackert nu och jag låter dem stå där till ögonfägnad. Som tur är har jag fröer kvar som jag ska sätta i augusti eller nåt istället.

Mizunakålen smakar inte så mycket, men är vacker att se på och växer - rejält! Jag plockar barenda dag och äter och äter och ändå svämmar det över alla bräddar!
Bessie
CITAT (Christa @ 22-06-2006, 14:18)
Jag funderar just på att köpa frön till asiatiska grönsaker. Vilka tycker ni är bäst att satsa på?

Tack på förhand biggrin.gif

Beror på vad du har för odlingsmöjligheter och vill ha för resultat. Lena Israelssons handbok för köksträdgården presenterar bladgrönsakerna ganska bra.

Jag har för andra sommaren i rad Bröderna Nelsons Asiatiska bladgrönsaker (en mix av mizunakål, salladssenap, komatsuna och lite annat smått och gott) i balkonglådan. De blir inte lika stora som på friland, men de ger en bra skörd av babyblad med varierande smak att plocka en näve av och lägga råa på frukostmackor. En bonus är att balkongen är så högt uppe att kålfjärilslarverna inte hittar dem. De tål lite frost också -- förra året sådde jag två omgångar, i maj och augusti, och plockade augustibladen ända in i oktober. Rekommenderas!

Om jag hade en odlingslott också skulle jag antagligen försöka med pak choi, tsatsoikål och sparrissallat.

Borde inte pak choi kunna självså sig på växtplatsen förresten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon