Tesa
Nu har jag äntligen skaffat en rejäl grill och bestämt att vi ska bli som alla andra och grilla massor i sommar..
Kött har jag i frysen i mängder...men...jag vet ju inte ens hur man marinerar det..och kan man marinera grönsaker också...
Jag skulle gärna ta del av era grilltips! ALLA här har säkert grillat mer än mig.. rolleyes.gif
netaave
Jag brukar blanda olja, lite vinäger, lite tomatpuré, soya, vitlök paprikapulver, peppar och salt på en höft så där.
Jag har också lagt in recept på både grillkrydda och grillolja som ska finnas här under någonstans.

Vad gäller grönsaker så brukar jag göra grönsakspaket i folie, oljar folien lite lätt, sen tar jag de grönsaker jag har, idag blev det vitlök, rödlök, morötter, rädisor och squash. Kryddar med lite salt och peppar, tillsätter några kvistar timjan, gärna citrontimjan, försluter paketet och låter det ligga på grillen under tiden köttet grillas. Jättegott!
KURT
Det har kommit en kokbok i år som heter "Den tekniske kocken", där går författarna igenom och förklarar de tekniska aspekterna för matlagning. När det gäller marinader så bör de inte innehålla alltför mycket fett, och de skall gärna ha lågt pH.
Zarah P
Min sambo gör såååå goda revben genom att blanda honung med lite olja och köra det i micron (jättekort stund). Detta penslar han på revbenen, och sen kryddar han bara med en grillkrydda eller liknande.
Det låter så löjligt enkelt - men det blir verkligen supergott!
Fru fet
Vi grillar alltid grönsaker till köttet, oftast zuccini och tomater, ibland aubergine och lök. Kalla kokta potatisar brukar också få sig en omgång. Vi penslar med lite japansk soja och olja, saltar och pepprar efteråt. Vill man göra något mer "avancerat" kan man grilla tortillabröd med zuccini, paprika och cheddarost:

Skiva zuccini på längden,pensla med olja och grilla (ganska hårt, den skall bli randig). Grilla samtidigt bitar av röd paprika.
Lägg de grillade grönsakerna i tortillabröd, lägg på cheddarost. Vik dubbelt.
Grilla bröden helt hastigt ,även de skall bli randiga.
Skär upp i trekanter och servera som tilltugg, gärna till champagne! laugh.gif

(tror att receptet möjligen kommer från någon ica-tidning. Det var förra årets förrättsfavorit hos oss).
Tesa
Jag har en favorit faktiskt..som jag gjorde några ggr för ett par år sen..
Skivad squash med grillkrydda och sen lät man lite ost smälta ovanpå...mums..men för övrigt så har jag ansett mig som avancerad när jag grillat kryddig korv..
Men jag har hört att man kan marinera kött i äpplejuice och typ coca-cola men har aldrig hittat nånstans riktigt hur det skall gå till...skulle ju vilja bli lite mer slängd på det här..och lite tips har jag ju fått..Tackar!
Viktor
Har provat att använda coca-cola i marinad.. Tror bara att jag blandade i det med olja och lite vinäger + vitlök och en massa kryddor. Tror att coca-cola är jättebra i marinad eftersom det både är sött och har lågt pH. Har fått för mig att salt gör köttet torrt, men jag vet inte om det stämmer eller om det bara är jag som har fått för mig något...
5656
hej!

kött skall bara grillas en gång på varje sida. Lägg på locket så köttet får en rökig arom. Salta köttet precis innan du lägger den på grillen annars kan det bli torrt då saltet suger åt sig köttsaften. du kan peta på köttet för att veta när det är klart. om du sätter tummen mot pekfingeret och petar på tumdelen av handflatan så ska köttet vara ungefär lika hårt. igår grilla jag färsk tonfiskfile, det var jätte gott!! testa det, är svårt att grilla tonfisk, om den blir överkokt så är det omöjligt att få den av gallret, 2 min per sida tycker jag räcker. men då
är den rå innuti. fast färsk tonfisk är ganska dyrt tyvärr.

lycka till!
Whiskuchi
Inte för att du bad om tips på grillade efterrätter, men... tongue.gif

Lägg en banan (oskalad) på grillen, vänd då och då till skalet är mörkbrunt. Skär upp den på ovansidan och peta ner chokladbitar. Servera till glass. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon