vaniljstången
25-06-2006, 12:37
Hej! Vill gärna dela med mig av ett underbar jordgubbsrecept - nämligen jordgubbspaj. Var lite skeptisk till paj av bubbar, men efter att jag smakat den var jag såld...
1 1/2 liter jordgubbar
vit sirap
potatismjöl
Dela bubbarna i halvor eller kvartar, lägg i pajformen. Strö 2 msk poatismjöl över, rör för att det inte ska klumpa sig vid gräddning. Ringla vit sirap (mängd efter tycke, smak och syrligthet) över bubbarna.
Pajdeg:
2 stora eller 3 små ägg
2 dl socker
1 dl flytande margarin
2 tsk vanillinsocker
Om du gillar kardemumma, stöt 1 tsk kardemummakärnor i mortel och tillsätt i pajdegen.
Vispa med elvisp till en fluffig smet.
Blanda 4 1/2 dl vetemjöl med 2 tsk bakpulver och rör sedan ned det i äggsmeten.
Degen ska bli fast men ganska kletig. Klicka ut den över jordgubbarna. Man brukar behöva hjälpa till med fingarna för att fördela den...
Grädda ca 30 minuter i mitten av ugnen 175 grader.
Njut pajen ljummen tillsammans med vanlijvisp eller vaniljglass!
Hoppas ni vågar prova...
Lycka till!
//Petra
Så gott det låter! Satt och letade jordgubbspaj-recept till midsommarafton, men hittade inget intressant så det blev en annan slags paj.
Men jag spar ditt recept till nästa midsommar och provar det säkert ett par gånger innan dess också.
Tack!
vaniljstången
25-06-2006, 17:21
Hej!
Ja, den är verkligen god! Glömde säga att man kan variera frukt och bär i det oändliga till pajdegen...Fungerar lika bra till blåbär som rabarber!
//Petra
Biggan_
25-06-2006, 21:52
Mmm, låter gott det där! Det skall provas vid tillfälle
netaave
25-06-2006, 22:11
Prova det här också.
Gör en vanlig pajdeg på 100 gr smör och 2 dl mjöl men ha i 1/2 dl socker också, då blir den lite "kakig"
Grädda skalet ca 10 min i 175-200 gr och låt det svalna, fyll det med citronformage och skiva över jordgubbar, ställ i kylen nån timme och njuuuut!
vaniljstången
26-06-2006, 12:53
Mmmm! Den låter god, älskar kombinationen av citron och jordgubbar! Kommer prova den inom kort!
//Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.