Anita S
30-06-2006, 15:15
Har plockat fläderblomklasar för att göra saft. Nu har jag läst att skaften inte ska vara med. Ska jag repa bort alla blommor eller bara ta bort de tjockaste skaften?
Anita S
vaniljstången
30-06-2006, 15:56
Hej!
Förra året gjorde jag flädersaft. Jag lät de tunna stjälkarna sitta kvar (klippte bort de grova med en sax). Det fungerade utmärkt at ha kvar de tunna stjälkarna!
Lycka till!
//Petra
Anita S
30-06-2006, 16:15
Tack för svaret. Jag gjorde precis som du, nu är saften klar. Ska bara få stå fem dygn i kylskåpet innan jag kan provsmaka. Det luktar mycket om "saften". Kan man täcka bunken med lite plastfolie innan man ställer in den i kylskåpet. Ska man trycka ner citroner och blommor med ex ett fat?
Anita S
vaniljstången
01-07-2006, 16:21
Hej igen!
Ja, det är bra om citroner och blommor "pressas" ner, så ett fat på toppen är bra. Jag använder en hink med lock när jag gör saften, men skulle tro att det fungerar utmärkt med folie över. Doften är som sagt skap och det är lätt att allt i kylen/svalen tar smak...
Vet inte vad du använt för recept, men tänk på att saften ska förvaras svalt även efter att den är färdig. Ett tips är att frysa in den i burkar, det är inte alltid man har plats för en massa saftflaskor i kylskåpet?!
Hoppas nu din saft blir riktigt god!
//Petra
Anita S
01-07-2006, 19:11
Tack så mycket för din omtanke! Jag lade på ett fat och sedan svepte jag in bunken i plastfolie, för att inte hela kylskåpet ska ta åt sig lukten... Nu är det bara fyra dagar kvar tills jag kan sila och provsmaka....
Tack igen...
Anita S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.