Anita S
30-06-2006, 15:15
Har plockat flderblomklasar fr att gra saft. Nu har jag lst att skaften inte ska vara med. Ska jag repa bort alla blommor eller bara ta bort de tjockaste skaften?
Anita S
vaniljstngen
30-06-2006, 15:56
Hej!
Frra ret gjorde jag fldersaft. Jag lt de tunna stjlkarna sitta kvar (klippte bort de grova med en sax). Det fungerade utmrkt at ha kvar de tunna stjlkarna!
Lycka till!
//Petra
Anita S
30-06-2006, 16:15
Tack fr svaret. Jag gjorde precis som du, nu r saften klar. Ska bara f st fem dygn i kylskpet innan jag kan provsmaka. Det luktar mycket om "saften". Kan man tcka bunken med lite plastfolie innan man stller in den i kylskpet. Ska man trycka ner citroner och blommor med ex ett fat?
Anita S
vaniljstngen
01-07-2006, 16:21
Hej igen!
Ja, det r bra om citroner och blommor "pressas" ner, s ett fat p toppen r bra. Jag anvnder en hink med lock nr jag gr saften, men skulle tro att det fungerar utmrkt med folie ver. Doften r som sagt skap och det r ltt att allt i kylen/svalen tar smak...
Vet inte vad du anvnt fr recept, men tnk p att saften ska frvaras svalt ven efter att den r frdig. Ett tips r att frysa in den i burkar, det r inte alltid man har plats fr en massa saftflaskor i kylskpet?!
Hoppas nu din saft blir riktigt god!
//Petra
Anita S
01-07-2006, 19:11
Tack s mycket fr din omtanke! Jag lade p ett fat och sedan svepte jag in bunken i plastfolie, fr att inte hela kylskpet ska ta t sig lukten... Nu r det bara fyra dagar kvar tills jag kan sila och provsmaka....
Tack igen...
Anita S