marskattan
En liten fundering dök upp i mitt lilla huvud nu när jag idag fick de beställda fröna från Rara Växter. När bör man skriva ut hur många/lite frön det är i varje påse/portion?

Blev nämligen lite besviken när jag beställde Chokladkrage "Berlianderia lyriata" bestnr: 2647 för en kostnad av 30 kronor och så är det bara 5 frön i påsen?!? Visst jag förstår och vet att alla fröpåsar kan vara smällfyllda med frön men jag tycker 5 frön är för lite för mig. Jag är inte jätteduktig att få alla frön att gro och lägga 30 kronor på något som inte ger så stora chanser att gro. Hade det i informationen stått att det endast innehöll 5 frön hade jag helt enkelt inte beställt.

För ibland står det ju "portion 20 frön" så varför står det och ibland inte? Givetvis förstår jag att man inte sätter ut antalet frön till ex vallmo, men när det är lite frön så vill jag faktiskt veta.

Så nu är frågan; vad tycker ni? Hur många frön är minsta gränsen för att ni vill ha det utskrivet?

Ps. Måste ge Rara Växter enormt mycket beröm. Beställde 23.30 den 27 och fick det idag den 30:e så det kallar jag SNABB SERVICE!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker att man ALLTID ska uppge på ett ungefär hur mycket det är i påsen i frökatalogen (det behöver inte stå på påsen, jag vill veta innan jag får påsen i handen) antingen antal frön/plantor man kan förvänta sig eller sträckmeter när det gäller vissa grönsaker och sommarblommor. Då kan man lättare jämföra priser mellan olika firmor.
Lady Hamilton
smile.gif Jag håller med Åsa. Visst vill man veta innan man bestämmer om man skall köpa
Eva 33c
Håller med föregående talare! rolleyes.gif
Min erfarenhet är att Rara Växter har små fröportioner överlag.
Däremot var Jelittos fröpåsar mycket välfyllda. Beställde av dem för första gången i år och blev positivt överraskad! Grodde bra gjorde de också.
olgak
Visst vill man veta! Det är ju jätteviktigt tycker jag.
vaniljstången
Håller med er alla! Antalet frö i påsarna är viktigt.
En fröfirma jag varit nöjd med är Runåbergs fröer. Tilltagna portioner, stort utbud ekologiska fröer och snabb service!
För ett "bidrag" om 20 kronor får man dessutom den mycket användbara frökatalogen med utförligt beskrivning och rekommendationer!

Adressen är www.runabergsfroer.se - värt ett besök!

//Petra
kerstin z5-6
Absolut -beställer aldrig från 5 frö i påsenföretag ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon