CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2006, 20:35)
Men sen är det många fjärilar som inte är lika medgörliga eller av andra anledningar knappast går att studera på liknande sätt. Återkom gärna när du fotat följande fjärilar. :rolleyes:
Snyggt! Och värdefullt.

Och återkom du när du kan presentera detta resultat av okunniga (och i grunden ointresserade) föräldrar till barn som får fjärilshåvar köpta på Statoil...
Det väcker ett insektsintresse, säger du, som varar livet ut och ger oss påfyllnad av kunniga entomologer. Undrar hur många, en på miljonen? Av dessa håv-viftande obetänksamma barn? Är det Statoil som skapar Sveriges entomologer?
Måste man "peta" på allting? Undrar jag igen. Måste man "veta" allting? Jämt?
Kunskap är viktig, det är jag den första att skriva under, med min "kunskapshunger".
Men måste man fånga fjärilen som flyger, för att få peta på den och sedan slå upp den i en bok, bestämma och tala om för barnet att ängssmygaren som ligger i håven är en gräsfjäril? En kunskap som tack-och-lov är glömd efter några dagar.

Jag VET att det inte är "allmänheten" förunnat att få dessa foton som jag tar! Det är också MITT val, att inte vilja döda. Och det är MIN lycka, att "vara delaktig".
Det är mitt val, NU. Det finns ingenting som säger att jag inte en dag skapar mig en egen samling av uppstoppade flugor. Liksom jag UPPSKATTAR de som redan finns, och de som skapas, av seriösa människor. De är ju grunden för MIN kunskap!
Och de är grunden för ... så oerhört mycket. Kunskap är värdefull, därför att människan i obetänksamhet skadar så mycket i hennes väg.
Kunskap är VÄRDEFULL på oerhört många vis. Kunskap är som slipade diamanter med oändliga facetter. På både gott och ont.
Och jag hoppas innerligt att det i Statoilhåvarna endast hamnar rapsfjärilar och kamgräsfjärilar ( som båda är vanliga och orädda), och inte någon sällsynt rödlistad art, eller någon av de skönheter som du uppvisar Ruda. Till exempel ett blåbandat ordensfly, uppslagen i någon bok, bestämd som "gräsfjäril" och bortkastad.
Tack för diskussionen förresten Ruda!

(och