Sidor: 1, 2
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2006, 20:35)
Men sen är det många fjärilar som inte är lika medgörliga eller av andra anledningar knappast går att studera på liknande sätt. Återkom gärna när du fotat följande fjärilar.  :rolleyes:

Snyggt! Och värdefullt. wub.gif

Och återkom du när du kan presentera detta resultat av okunniga (och i grunden ointresserade) föräldrar till barn som får fjärilshåvar köpta på Statoil...

Det väcker ett insektsintresse, säger du, som varar livet ut och ger oss påfyllnad av kunniga entomologer. Undrar hur många, en på miljonen? Av dessa håv-viftande obetänksamma barn? Är det Statoil som skapar Sveriges entomologer?

Måste man "peta" på allting? Undrar jag igen. Måste man "veta" allting? Jämt?

Kunskap är viktig, det är jag den första att skriva under, med min "kunskapshunger".

Men måste man fånga fjärilen som flyger, för att få peta på den och sedan slå upp den i en bok, bestämma och tala om för barnet att ängssmygaren som ligger i håven är en gräsfjäril? En kunskap som tack-och-lov är glömd efter några dagar. biggrin.gif

Jag VET att det inte är "allmänheten" förunnat att få dessa foton som jag tar! Det är också MITT val, att inte vilja döda. Och det är MIN lycka, att "vara delaktig".

Det är mitt val, NU. Det finns ingenting som säger att jag inte en dag skapar mig en egen samling av uppstoppade flugor. Liksom jag UPPSKATTAR de som redan finns, och de som skapas, av seriösa människor. De är ju grunden för MIN kunskap!

Och de är grunden för ... så oerhört mycket. Kunskap är värdefull, därför att människan i obetänksamhet skadar så mycket i hennes väg.

Kunskap är VÄRDEFULL på oerhört många vis. Kunskap är som slipade diamanter med oändliga facetter. På både gott och ont.

Och jag hoppas innerligt att det i Statoilhåvarna endast hamnar rapsfjärilar och kamgräsfjärilar ( som båda är vanliga och orädda), och inte någon sällsynt rödlistad art, eller någon av de skönheter som du uppvisar Ruda. Till exempel ett blåbandat ordensfly, uppslagen i någon bok, bestämd som "gräsfjäril" och bortkastad.

Tack för diskussionen förresten Ruda! wub.gif *uppskattar* wub.gif smile.gif

(och wub.gif wub.gif wub.gif till alla här! - och Olle, flugan som kläcktes i min burk har ett svar åt dig som jag ska förmedla lite senare laugh.gif )
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-07-2006, 15:41)
Men om man ska hårddra det hela - hade inte din lilla Syrphus hellre utvecklats i frihet än i din burk?
Olle

Okej, här kommer svaret till Olle. smile.gif

Nej, jag tror inte att min lilla Syrphus hellre utvecklats i det fria än i min burk! sleep.gif

Men ... Vem kan avgöra denna tvist bättre än flugorna själva? biggrin.gif Så jag har varit ute och gjort en förfrågan bland mina tvåvingade vänner. Här följer några av svaren jag fick.

Först letade jag reda på henne i trädgården, hon som kläcktes i min burk. Hon svarade såhär:

Hmmm sad.gif ... en solblomfluga, vad säger hon då?

Äsch! sleep.gif Jag frågar min bästis Eristalis:

ohmy.gif Va!? Inte medhåll där heller!? Jag provar med en till. Tachina fera får också upplåta sin röst.

mad.gif Flug-svikare!! mad.gif

Men vänta lite... här är något som inte stämmer ...
Ja, i tvistefrågan får jag väl ge mig och anse mig besegrad - nog pratat om
det nu. Men det är något som inte stämmer med den första flugan här! Hon som ger sig ut för att vara kläckt i min burk.

Eftersom jag är fjärils- och flug-domptör, ber jag henne lyfta på bakbenen, så jag får se ordentligt.

Aahhh! Jag visste väl det! Det är inte samma! Denna har översta delen av låren bruna, en vitripennis! Min i burken hade gula lår och var en ribesii! biggrin.gif
Madeleine1
*ha ha ha*
Coooooolt!! laugh.gif wub.gif
Lars-Olof Arvids
Heja Amaira! Opinionsundersökningar är inte dumt! laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Roligt att man är så populär. Hade flugorna fått rösta hade jag nog kunnat ställa upp i valet! biggrin.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
Och även knotten tycker att jag är en mycket god människa... wink.gif

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-07-2006, 09:25)

Olle

laugh.gif laugh.gif Och myggen? Hur är det med myggen?? biggrin.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2006, 20:35)
Återkom gärna när du fotat följande fjärilar.  :rolleyes:

laugh.gif Jag återkommer. biggrin.gif
Fast bara med en i taget, jag måste ju hitta dem först.

Bäst jag visar hur bakvingarna ser ut också sleep.gif :

Fast i ärlighetens namn tror jag ju inte på att det verkligen är samma som din, dvs vågbandat ordensfly.

Oavsett vad det är för vän, varför har den två "sugrör"????

Gossen Ruda
Nej, inget ordensfly utan ett Allmänt bandfly Noctua pronuba. Tillhör jordflyna. Mycket vanlig här och där, larven är nästan allätare. Framvingarna kan variera mycket, från nästan ljusgrå till ditt mörka exemplar.

Varför sugsnabeln är delad vet jag inte. Den består av två halvor som hålls mot varandra och bildar ett rör. Om det är något fel på den här eller om den kan dela och sätta ihop röret som den vill undandrar sig min vetskap. smile.gif
amaira
tack för info!! wub.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (amaira @ 18-07-2006, 08:48)
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-07-2006, 09:25)

Olle

laugh.gif laugh.gif Och myggen? Hur är det med myggen?? biggrin.gif

Jag vet inte, för jag har inte så mycket mygg hemma.

Fina bilder på bandflyet!
(Men hur var det med detta att peta på allting? rolleyes.gif )

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 18-07-2006, 14:11)
(Men hur var det med detta att peta på allting? rolleyes.gif )

Olle

Oooohh ohmy.gif *tagen-på-bar-gärning*
Lars-Olof Arvids
Precis! laugh.gif laugh.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon