Full version: Gullvivor
ester
Förra året anlade jag gräsmatta och liten trädgård. Husets trädgård var först igenvuxen i 40 år, 1995 kom nya ägare och röjde bort allt med röjsåg, men lät det sedan stå. Men mitt i allt elände finns det i alla fall något fint- gullvivor!
Halva tomten har jag gjort trädgård av, andra halvan ska bli blomsteräng eller i alla fall få vara lite vild.
Förra året brände jag först av den vilda delen, sedan flyttade jag alla gullvivor från det som skulle bli gräsmatta till ängen.

De gullvivor jag flyttade är gula, men de som var kvar på ängen som jag brände är orange, tvåfärgade eller mörkröda. Har elden haft ihjäl de gula eller byter de färg?

Ärgullvivorna så fridlysta att man inte ens får lov att flytta dem? Och vad gör jag då när de sprider sig ut i gräsmattan? Grannarna upprör sig över det mesta och de hävdar att jag inte får lov att röra gullvivorna. Men i gräsmattan, somär ny sen förra året, växer massor av vivor och jag kan ju inte låta bli att klippa och låta tomten växa igen, eller?
Gossen Ruda
Fridlysningsbestämmelserna gäller bara för vilt växande växter. Det som växer på din tomt får du göra vad du vill med. Varför dom byter färg vet jag däremot inte.

Naturvårdsverket, sök på fridlysning.
Berith
Virtuella floran säger om gullviva att "--- former med röda blommor (f. hortensis) finns ofta i gullvivepopulationer i gamla trädgårdar ---".
Trädgårdsmannen
Gullvivor sprider sig rätt lätt - så gör som jag - flytta varje år alla små plantor som står "fel" med tanke på gräsklipparen och sätt dem i små grupper. Tänk bara på att om du vill ha dem så att de ser friväxande ut skall du försöka att inte plantera dem för arkitekturiskt för då ser man att de är flyttade - dom står ju liksom inte med samma inbördes plantavstånd av sig själva...de röda är som sagt en sort som vanligtvis finns i gamla trädgårdar - en variant helt enkelt!
Hasse_h
Blev ju bara tvungen att fråga.... jag har mängder av vanliga gula gullvivor i trädgården som jag tänkte flytta på och låta dem få bli kantväxter ovanpå en slänt. Har också möjlighet att få tag på den röda varianten.

Frågan är då om man kan blanda den röda och den gula varianten? Det finns ingen risk att de korsar sig?
Åsa, mälardalen zon 2
Får man gullvivor som inte är gula så är det antagligen någon förädlad sort inblandad.

Saxat ur virtuella floran " Flera mer eller mindre förädlade sorter av gullviva odlas och former med röda blommor (f. hortensis) finns ofta i gullvivepopulationer i gamla trädgårdar"

Den vanliga gullvivan kan korsa sig med lundviva och jordviva enligt virtuella floran.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/primula/pr...mu/primver.html
ulfven
Jag har väldigt likartade problem med ångest vid varje gräsklippning och undrar därför om själva Gullvivorna. Är de perenna eller är det frösådd som gör att de återkommer i samma område år efter år? Något speciellt att tänka på när man flyttar dem? Behöver de få med sig en större tuva eller hur ska vi gå till väga?
Hasse_h
Jag har flyttat flera gullvivor tidigare vårar innan gräsklippningen kommit igång och bara tagit en liten jordklump närmast rötterna. Dessa gullvivor sitter i en rabatt och har blivit enormt stora jämfört med de friväxande. De är perenna alltså.
Trädgårdsmannen
Gullvivan är perenn så den kommer upp nästa år om du kör över den med klipparen.
J-son
I mina farföräldrars gamla trädgård har det alltid funnits både röda och
gula samt även oranga gullvivor. Och jag har noterat att antalet röda
gullvivor växlar från år till år.
Nyligen läste jag också om den vilda varianten av primula som heter
majviva. Den kan plötsligt dyka upp efter en markbearbetning typ
bränning trots att den inte funnits där tidigare.Förklaringen skulle
vara att det finns en sk fröreserv i jorden som ligger vilande och aktiveras
när man ex bränner en yta.
Det kanske kan vara så i det här fallet också.
Posse
En bamsegrävmaskin ska in i min trädgård och gräva för avlopp kors och tvärs. huh.gif
På några ställen där växer sådana där jätteläckra rödspräckliga gullvivor som jag naturligtvis vill försöka rädda undan, och sedan återställa när grävningsarbetena väl är avslutade, vilket förhoppningvis blir inom ett par månader.

Jag antar att det är läge att gräva upp gullvivorna nu, när de tydligt syns... men hur och var ska de bo tills dess de kan få flytta tillbaka? unsure.gif

Det finns också ett stånd med pioner som nog också skulle behöva hålla sig undan ett tag. Och tibast, och kanske liljekonvaljer..... unsure.gif
Posse
CITAT (Posse @ 27-05-2003, 10:47)
En bamsegrävmaskin ska in i min trädgård och gräva för avlopp kors och tvärs.  :huh:
 På några ställen där växer sådana där jätteläckra rödspräckliga gullvivor som jag naturligtvis vill försöka rädda undan, och sedan återställa när grävningsarbetena väl är avslutade, vilket förhoppningvis blir inom ett par månader.

Jag antar att det är läge att gräva upp gullvivorna nu, när de tydligt syns... men hur och var ska de bo tills dess de kan få flytta tillbaka? unsure.gif

Det finns också ett stånd med pioner som nog också skulle behöva hålla sig undan ett tag. Och tibast, och kanske liljekonvaljer..... unsure.gif

Jag förmodar att min frågor var alltför diffust och/eller dumt utformade, och att det är därför ingen svarat.

Utöver redan nämnda växter, upptäckte jag igår att det på sedan flera år gamla uppschaktade högar börjat växa en hel del fina nu blommande smultronplantor. tongue.gif

Nu ska snart dessa högar "jämnas med marken"... men smultronen vill jag förstås ha kvar. Hur bör förhållandena vara för att smultronplantorna ska trivas på nytt ställe på tomten. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon