Full version: Potatisfråga
Imsavimsa
Min granne har ett stort potatisland med några olika sorter. Igår frågade hon mig om jag visste vad det var med potatisen.

På den sorten med lila blommor bildas det små frukter när blommorna blommat ut. De ser nästan ut som små tomater, och hänger i toppen på varje gren som det suttit en blomma på. Jag har aldrig sett något sådant, och inte hon heller, och hon är trots allt 87 år och har odlat potatis i många år. De kommer ju inte på de sorterna som har vita blommor alls, och det tyckte vi var lite mysko. Finns det någon här som vet vad det kan vara, och hur potatisarna blir? Kan de ta skada och inte växa tillräckligt?

Hoppas någon kan hjälpa oss.

Hälsningar
Imsavimsa
Pirum
Vissa potatissorter har lätt för att sätta frukter. Det ser som du säger mycket riktigt ut som små tomater, och därinne finns potatisfrön. Det är inte farligt att äta själva potatisen, men 'tomaterna' ska man absolut inte äta smile.gif Potatisen påverkas, enligt mina erfarenheter, inte direkt negativt av blomningen eller fruktsättningen. (Jag misstänker dock att moderna, hårt framdrivna, sorter mer sällan blommar och sätter frukt än äldre sorter, kanske för att det blir någon procent mindre skörd, vad vet jag)

Det går att så nya potatisar från dessa frön, men det är rätt svårt, och man vet inte alls hur potatisarna blir. Jämför med äpplen, där kan man sätta ett träd från kärna, men man vet då inte hur frukten kommer att smaka.

Många potatissorter blommar knappt, och ännu färre brukar sätta frukter, men en av de mest fruktsättande är den gamla sorten Blå Kongo, och den har blå-lila blommor. Kanske är det Blå Kongo din granne har?

Här är en bild på Blå Kongo som blommar.
Jag har en bild där den har frukter också, men tyvärr är den bilden inte on-line så jag kan inte visa den.
Bilden 'ljuger' lite, blommorna är egentligen inte så vita som de ser ut här, det är molnen och ljuset som gör att det blålila inte framträder.

Ändring : lägger in min egen bild istället för en internetbild som låg här tidigare
Imsavimsa
Aha, tack så mycket för informationen. Tror inte att det är Blå Kongo de har. Blommorna är inte så mörka i mitten utan mer jämnt ljust lila, snarare lite ljusare i mitten tycker jag. Och ja, så ser frukterna ut, men det är många i varje klase.

Då kan jag lugna min granne med att det går att använda potatisen och att det framförallt blir potatis under smile.gif .

Hälsningar

Imsavimsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon