Full version: Lilljebaggar?
Eloicce
Hej!
På Trädgårdsmässan köpte jag 10 st v i t a lilje"knölar". Som jag grävde ner i en stoooor järnkittel - finns drän.hål i.
Sedan har jag väntat o väntat - blev så glad när putade upp lite i jorden o sen satte igång att växa, alla 10 st. Å vad lycklig jag blev rolleyes.gif
Innan det kommit ngra knoppar såg jag att det fanns några orange/röda typ som stora nyckelpigor utan prickar o mer trekantiga insekter på stjälkarna. wink.gif
Men jag tänkte - positiv som man vill vara - att det där är säkert något nyttodjur = som nyckelpigan är, så mycket vet jag iallafall tongue.gif
Så jag brydde mig inte om dem.
Sen började de där orange/röda sakerna att "bajsa" på stjälkarna sleep.gif

De där v i t a liljorna visade sig inte alls vara vita - nej de är cerise/röda som den röda färgen på rabarber.
Det sitter 3 - 4 knoppar/utslagna klockor på varje stjälk o de doftar inte wacko.gif

Till frågan: Vad kan jag göra i detta - sena - skede - hur kan jag rädda de som iallafall är mindre angripna ännu - o vad göra till nästa år - för de kan väl ligga kvar i kitteln under vintern?

Tacksam för kommentarer biggrin.gif
Önksar att jag kunde bidraga med något tips ngn gång, men jag verkar mest bara undra en massa sad.gif
Mvh Eloicce
noora
Dom röda insekterna låter precis som liljebaggar. Ta bort och döda alla du hittar, gör det gärna varje dag eftersom det kommer fler efter hand. Ta även bort deras larver, som ser ut som "bajskluddar" som sitter på stjälkar och blad, och deras små röda ägg. Glöm inte att titta på undersidan av bladen. Nästa år ska du börja jaga liljebaggar så fort liljan sticker upp ur marken.

Använd sökfunktionen i det här forumet, det finns många trådar om liljebaggar och hur man blir av med dom. Glöm inte att även söka efter inlägg som är äldre än 30 dagar (det finns en kryssruta för det på söksidan) smile.gif
Eva 33c
CITAT
för de kan väl ligga kvar i kitteln under vintern?

Nu vet jag ju inte var du bor, men här i zon 5 skulle jag inte låta dem ligga i kitteln under vintern. Jag brukar plantera ut dem i trädgården där de överlever och frodas bra. Något år har jag lämnat kvar dem i kruka (pga tidsbrist) och de har inte överlevt. för att det ska lyckas måste man nog se upp så det inte blir för blött i kärlet, då ruttnar de lätt. Å andra sidan kan man ju prova, går det så går det, och det är ju ine så dyrt att köpa nya lökar. När det gäller färger så har jag samma erfarenheter som du av att köpa lökar i "lösvikt" på Mässan, färgerna stämmer mycket sällan. Tur att du fick samma färg på alla i allafall, det fick inte jag. Därför brukar jag krukodla mina liljor första sommaren för att se vilken färg de har innan de får flytta ut i rabatterna.
Eloicce
Tack - snälla för era bra tips! tongue.gif
Ska ut å jaga de dumma röda baggarna mad.gif
Så ska jag också försöka mig på sökfunktionen - alltid lär man sig ngt nytt!
Tror jag bor i zon 4-5.
Mvh
Eloicce
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon