Full version: Basilika
TantGredelin
Jag har rödbladig, helig och vanlig basilika i tre stora välfyllda krukor. Växer så det knakar i den här värmen. Men ska man torka eller frysa eller något annat för att bevara aromen? Har lösfryst tidigare år, men tycker att den blir sladdrig och liksom dör när man tar fram för att använda den. Hur gör ni? Man kanske ska bevara den som pesto?. Eller lägga in den i en neutral rapsolja? Vem vet?
Whiskuchi
Jag har inte provat själv, men det sägs att man kan mixa den med lite vatten till en gröt och sen frysa in i istärningsfack. smile.gif
LadyG
"Jag brukar frysa basilika, då bevarar man smaken bättre än vid torkning. Jag lägger bladen i en plastpåse. När dessa är frysta kan man lätt krossa dem till små basilikasmulor som är underbara i all matlagning. Citronmeliss brukar jag koka tillsamman med pepparmynta och göra ett gott te av. Här är det förr anledning att torka och ha i tesilen till vintern! Underbar även som dekoration och smakförhöjare i efterrätter som glass, parfait, crèmer av olika varianter.
Victoria"

Svt

Lycka till, jag vet inte om det fungerar.
Gurkan
Jag tycker det går bra att frysa basilika, konsistensen förstörs såklart när det tinar men det gör ju inget om man ska använda den i matlagning. Smaken bevaras bra tycker jag.

Pesto är gott och ganska enkelt att göra men den har inte obegränsad hållbarhet, basilikan innehåller ju ganska mycket vatten och det börjar mögla efter ett tag (om man inte förvara den i frysen då eller konservera den på annat sätt, t.ex. genom hermetisering).

Men hur mycket har du egentligen ? Det går åt mycket basilika när man gör pesto och du kommet att äta upp den snabbt. smile.gif Det är jättegott ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon