Full version: Pizza - nya recept
Pirum
Lägger in den här (inte i Recept-forumet) då den inte rör specifika recept utan mer svammel såhär på nattkröken.

Jag äter mycket pizza. Inte så mycket som jag vill, men mer än jag borde.
Jag är dock vansinnigt feg i mitt val, det blir oftast Hawaii eller till nöds en Vesuvio. På de flesta andra pizzor finns alltid några ingredienser jag är skeptuell till, och, jag orkar inte stå i telefon och dividera med bagarna. Och alla pizzor med havsodjur eller kletiga smakförstörande såser går bort direkt. (Jämför med hamburgare, måste hamburgaren dränkas i dressing så är det något fel på den)

Det behövs fler varianter på pizzor på våra pizzerior. Gärna med mer lokal anknytning än, tja, Hawaii. Så, vad finns för svenska specialiteter som kan göra sig bra på pizza? Falukorv? Tja, jo. Lingon? Tja, vem vet. Men en sak vet jag, och det är att RENSKAV såklart gör sig utmärkt på pizza! Och det finns lätt tillgängligt också, till skillnad från älg/rådjur/hare.

Alltså, det jag menar är att vi bör lobba för att följande pizzor införs på standardmenyerna i Sverige (världen!?), tillsammans med capriciosa och allt vad di heter:

Pizza Lappland
Pizza Polar

Och för lokalmenyerna:
Pizza <valfritt landskap -INTE LÄN!> (här kan man skippa renskaven, om annat lokalt finns att tillgå - vildsvin i syd? smile.gif >

Nå, vad är då syftet med allt detta svammel? Jo, även om namnen Lappland och Polar är trevliga, och det ska vara renkött på båda, så behövs ju fler ingredienser. Någon som har förslag? Lämpligen saker som finns i svensk natur och mark, i kombination med utrikiska saker såsom tomat såklart. Har svårt att se vitlök eller ens lök på en renskavspizza dock, det skulle förstöra smaken....smile.gif

Kanske FINNS redan pizzor med renkött? Borde rimligen finnas tycker jag. Hur ser de i så fall ut?
Farbror Blå
Dalapizzan kan ju ha falukorv och Gustafskorv? (hästkorv från Gustafs, en by utanför Borlänge)

smile.gif
fruberglund
Gränna - pizza med polkagriskross...njaaaa smile.gif
Farbror Blå
Skånepizza,med spättekaka och luad ål? laugh.gif
Pirum
Förslag på Pizza Polar : Fullkornsdeg, Jarlsbergsost (norsk, men...jaja), tomatsås med basilika (för det internationella inslaget), renskav, kantareller och timjan.

Skulle gärna ha en pizza med äpple och vaniljsås...men vad tusan ska den kallas? smile.gif
Tesa
Pizza Strömstad..med räkor naturligtvis...eller Pizza Bohuslän med makrill..
Lilla Selma
Som alternativ till ananasen på Hawaii skulle man ju kunna lägga ett och annat hjortron mellan renskaven... wub.gif

Kantareller med renskav förresten - det låter ju helbra!!

Surströmmingspizza borde ju gå lika bra som sardeller - eller tongue.gif tongue.gif

Hälsar Selma
LadyG
Pizza Småland: rökt älg eller rådjurskött, lök, kryddpeppar el grovmalen svartpeppar (smaksak), stureost, tomatpuré. Serveras ev med färska eller rårörda lingon för den som gillar.

tongue.gif
Ophelia
Offanpizza........glass i stora lass biggrin.gif biggrin.gif
Gurkan
CITAT (Ophelia @ 25-07-2006, 17:52)
Offanpizza........glass i stora lass biggrin.gif biggrin.gif

Pizza med glass på har jag faktiskt också sett. Inte smakat dock. wink.gif

Julbordspizza med köttbullar och prinskorv m.m. har dykt upp lite här och där. Pommes-frittespizza med kebabsås var poppis i mina ungdomstad Karlskrona och är det kanske fortfarande.

Lite trist dock att pizzamenyerna verka vara standardiserade från Ystad till Riksgränsen, det borde finns utrymme för mer variation. (Det samma gäller kinakrogar ... ) Men det är väl så folk vill ha det, ska smaka likadant överallt så man slipper några "nymodigheter.

Själv föredrar jag enklare pizzor med bara lite goda ostar och kanske nån grönsak på.
Ophelia
CITAT (Gurkan @ 25-07-2006, 19:21)
CITAT (Ophelia @ 25-07-2006, 17:52)
Offanpizza........glass i stora lass  :D  :D

Pizza med glass på har jag faktiskt också sett. Inte smakat dock. wink.gif

Julbordspizza med köttbullar och prinskorv m.m. har dykt upp lite här och där. Pommes-frittespizza med kebabsås var poppis i mina ungdomstad Karlskrona och är det kanske fortfarande.

Lite trist dock att pizzamenyerna verka vara standardiserade från Ystad till Riksgränsen, det borde finns utrymme för mer variation. (Det samma gäller kinakrogar ... ) Men det är väl så folk vill ha det, ska smaka likadant överallt så man slipper några "nymodigheter.

Själv föredrar jag enklare pizzor med bara lite goda ostar och kanske nån grönsak på.

Var på ett Eiscafé i Tyskland och där serverades det glass på längden och tvären. Fanns spagettiglass med olika såser, lasagneglass och även pizzaglass smile.gif smile.gif smile.gif
*Felix matte*
Vi kan köpa Suovaspizza ( lättrökt renstek)
och Pizza Härk & Vaja ( renkött)...har inte testat den.
Pirum
Ojdå...men vad har de kombinerat köttet med, det där låter ju intressant smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Pirum @ 25-07-2006, 22:13)
Ojdå...men vad har de kombinerat köttet med, det där låter ju intressant smile.gif

Vad jag minns så är det tomatsås, suovas, svamp och ost...
tror att det också var någon sås man kunde få till men jag är inte helt säker. smile.gif
Betty
Brrrr.... ryser vid blotta tanken på pizza med renkött, urk och blääääk!!! ohmy.gif Jag vägrar att äta de lömska djuren... (litar varken på kor eller renar!)
Min favvopizza heter Honoluleå och den innehåller oxfilét , bacon och pepparsås - muuuums! Finns på Restaurang Exotic i vårt Luleå. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 25-07-2006, 22:34)
Brrrr.... ryser vid blotta tanken på pizza med renkött, urk och blääääk!!! ohmy.gif Jag vägrar att äta de lömska djuren... (litar varken på kor eller renar!)
Min favvopizza heter Honoluleå och den innehåller oxfilét , bacon och pepparsås - muuuums! Finns på Restaurang Exotic i vårt Luleå. wub.gif

Gillar inte heller renkött... utom suovas (inte för ofta)
f.ö så köper jag inte längre någon pizza alls tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon