noora
Är det någon som har provat krydda balsamvinäger? Är det nån mening med det, eller har balsamvinägern tillräckligt med annan smak för att dölja all eventuell örtsmak?

Jag brukade krydda vitvinsvinäger förut, men nuförtiden använder jag nästan bara balsamvinäger. Det skulle vara skoj att krydda lite vinäger igen som omväxling, men jag vet att jag skulle glömma använda den om jag kryddade vanlig vitvinsvinäger.
Gurkan
Jag tycker att du ska prova.

Balsamico'n har ju mycket smak (och sötma) men men det finns säkert nåt man kan krydda med. Chili funkar garanterat men om örtkryddor klarar att "slå igenom" får du prova dig fram till. Göra flera olika småflaskor istf. en stor ...
noora
Jag ska nog ta och prova då. Jag behöver bara bestämma mig för vilka örter jag ska prova också, annars kommer jag göra en burk av varje och ha örtkryddad balsamvinäger så det räcker i tre år rolleyes.gif Jag tror att släkten snart tröttnar på att få örtkryddad vinäger, snaps och likör i julklapp varje år...
Österläge
Jag har sett balsamvinäger med bland annat hallonsmak i affären, så det borde funka... Skriv gärna här sen hur det blev! tongue.gif
noora
CITAT (uteplatsen @ 02-08-2006, 16:49)
Jag har sett balsamvinäger med bland annat hallonsmak i affären, så det borde funka... Skriv gärna här sen hur det blev! tongue.gif

Just ja, jag visste väl att det var nåt mer jag skulle gjort i helgen (handla balsamvinäger alltså...) Hallon har vi gott om, så hallonvinäger borde jag prova!
Gurkan
Nu är väl kanske hallonsäsongen över för de flesta men jag har provsmakat den hallonbalsamico som vi gjorde här i somras och den blev mycket god och kraftig i smaken.

3dl hallon, 3dl balsamico ... det fick stå o dra i två veckor sen silade jag av det genom ett kaffefilter. Doften är otrolig, smaken likaså.

Den har stått några veckor nu och smaken verkar utvecklas och fruktsyran mildras lite.

Hmmmm ... kom just på att det står en glassburk svarta vinbär i frysen ... kanske borde prova nåt liknande med dem ?
Österläge
Jag har gjort hallonvinäger på vitvinsvinäger, blev oxå väldigt god! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon