Anna!
HAr två chiliplantor i växthuset sådda i februari från en fröblandning med blandade chilisorter. Båda plantorna har fått stor 10-15 cm frukter, flera på varje planta. Den ena plantan ljusgröna och den andra mörkgröna. JAg har nu väntat många veckor på att de ska börja skifta färg till rött eller gult, men de verkar inte ha lust med det. De vägxer inte heller i storlek längre.

Jag trodde att alla chilifrukter tillslut fick en annan färg än grön som mogna. Men nu börjar jag tvivla. Finns det de som är gröna som mogna? Man kan ju köpa det i affären, men jag har alltid trott att de skördades tidigare. Vore ju bra att veta så att jag inte väntar förgäves!
Alexander-VG-zon3
min köp papriika planta har stått ca 2 månad å dne har nu börjat att skifta i mörkt å sen till gult ,fast sen står min i öst,väst läge så dte går ju snabbare å söder
Gurkan
CITAT (Anna! @ 27-07-2006, 11:49)
HAr två chiliplantor i växthuset sådda i februari från en fröblandning med blandade chilisorter. Båda plantorna har fått stor 10-15 cm frukter, flera på varje planta. Den ena plantan ljusgröna och den andra mörkgröna. JAg har nu väntat många veckor på att de ska börja skifta färg till rött eller gult, men de verkar inte ha lust med det. De vägxer inte heller i storlek längre.

Jag trodde att alla chilifrukter tillslut fick en annan färg än grön som mogna. Men nu börjar jag tvivla. Finns det de som är gröna som mogna? Man kan ju köpa det i affären, men jag har alltid trott att de skördades tidigare. Vore ju bra att veta så att jag inte väntar förgäves!

Det du behöver kallas tålamod ! laugh.gif Dom kommer att skifta färg såsmåningom men det kan ta ett tag.

Du har rätt angående det andra, alla chilisar (och paprikor) är gröna först och skiftar sen färg. En del skiftar färg flera gånger tom. från grönt till vitt till gult till orange till rött. En del har också ett mellanläge där som är svarta innan dom blir t.ex. röda.

Men, dina kommer att byta färg om du ger dem lite mer tid. Det blir också mer smak och styrka om dom får mogna ordentligt.
Anna!
Hehe...jag anade välan det :-)
Den som väntar på nåt gott!!

tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
Olika sorter tar även olika tid på sig att mogna en del skiftar färg snabbare än andra.
ingrid fuxwall
En paprikaplanta jag har haft i flera år, där nekade frukten att byta färg förrän jag tagit bort den!

ingrid
noora
Jag har haft nån sort som tog en månad på sig att skifta färg från det att frukterna var fullvuxna blink.gif En del sorter är goda även när de är gröna, som t.ex. jalapeño. Andra utvecklar smak och styrka först när de mognar.

Just nu väntar jag med spänning på vilja färger Bolivian Rainbow tänker visa upp innan den blir mogen. Den började som vaxgul, nu är dom lila. Jag gissar att de blir röda så småningom precis som Korean Hot (som också börjar som vaxgul och sedan får lite lila nyanser innan den plötsligt blir orange och sedan röd).
Anna!
Tjoho! nu anar jag en rödare fläck på den äldsta frukten! biggrin.gif eller också är den brun och håller på att ruttna sad.gif
men hoppas hoppas
Gurkan
CITAT (Anna! @ 29-07-2006, 18:43)
Tjoho! nu anar jag en rödare fläck på den äldsta frukten! biggrin.gif eller också är den brun och håller på att ruttna sad.gif
men hoppas hoppas

Grönt + rött = brunt !

Dom brukar se brunaktiga ut just när dom håller på att skifta färg. Har aldrig varit med om en chilifrukt som ruttnat på plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon