Sidor: 1, 2
Bodenblomman
Katti med torpet- Vilka skapelser du har gjort. Jag blir såååååååååååå avis. Jag har så mycket designat i mitt huvud men kan inte ens spika in en spik rakt. Mycket snyggt!!!!!!!!!!!!

/ Susanne
Berith
Åh varför varför!? tittade jag in i den här tråden. crying.gif Jag vill också kunna göra sånt där. Svetsa och snickra... Men gjuta kan jag ju, har gjort några blad och en parasollfot (gjöt i en gammal grillhalva). Och böjt till klätterstöd av armeringsjärn också, men det är ju miiiiil från det ni andra gjort.

Nu j----r ska jag göra färdigt ritningen till druvans nya spalje! Kanske att jag kan förverkliga den sen också. thumbsup.gif
yla
CITAT (Berith @ 01-03-2007, 11:09) *
Åh varför varför!? tittade jag in i den här tråden. crying.gif Jag vill också kunna göra sånt där. Svetsa och snickra... Men gjuta kan jag ju, har gjort några blad och en parasollfot (gjöt i en gammal grillhalva). Och böjt till klätterstöd av armeringsjärn också, men det är ju miiiiil från det ni andra gjort.

Nu j----r ska jag göra färdigt ritningen till druvans nya spalje! Kanske att jag kan förverkliga den sen också. thumbsup.gif

heja på berith ska bli kul då vi får se ditt verk
thumbsup.gif
du kan
Berith
Jaa... hrmm... sa kanske för mycket nu. whistling.gif

Men ibland åker jag förbi ett rött hus som har spaljeer i samma röda färg. Dom syns alltså knappt, utan det är växterna som syns. Precis såna vill jag ha! Och så är rutorna kvadratiska, inte så där på snedden som mina är nu.

Så här såg det ut i somras:
Siv i Bollnäs
Roligt att få se hur duktiga tjejer det finns. Man blir mycket imponerad när man ser vad ni gjort! bravo.gif Trappor, hyllor, bänkar, skåp och jaa, jag vet inte allt! Samtidigt blir man lite förbaskad när man hör hur gubbarna på brädgår´n flinar åt Ewa L:s mallar... Vad är det för löjligt med det? Själv har jag använt mig av mallar många gånger i synnerhet när det gäller oregelbundna eller rundade former.
På våran brädgård flinar dom inte längre när jag kommer in. Dom morsar och undrar "vad är det nu för projekt du har på gång?"
Min man var in till en jul och skulle köpa en s k tigersåg och ville få den inslagen i julpapper. "Det är min fru som ska få den'" sa han till den förbluffade expediten...
På tal om karlar som ogärna släpper ifrån sig hammare och såg: Min man släpper gärna ifrån sig vilka verktyg som helst eller rättare sagt; han låter bli att greppa dom i hopp om att nån annan ska göra det. När jag bett honom ett antal gånger om att göra det ena eller det andra, så tröttnar jag till slut och gör det själv. Och det vet han. Det är både för och nackdelar med det. Man kanske inte orkar göra allt p g av för svag muskelstyrka. Men då finns det förnämliga elverktyg. Fördelen är ju att man inte blir främmande för någonting med tiden. Man lär sig. Jag har både kaklat i köket, snickrat, målat, tapetserat, skruvat och spikat både det ena och det andra och det ökar ju ens självförtroende. Man känner en större säkerhet som människa, och tror att man ska klara sig i alla väder.
Fast ska det bäras tunga saker eller grävas stora gropar så får man väl höja rösten en smula, så kanske även en ovillig "gubbe"kan göra en insats...
Jag håller med dom som säger att tjejer kan göra vad dom vill, det sitter bara i önskan att göra det, och vad man har för personlig läggning!

Hälsningar Siv biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ina h
jag tycker att alla kvinnor som själva snickrar skall ha handen upp, ni är jätteduktiga. detfinns väldigt få saker som en kvinna inte klarar av. hemma hos oss snickrar barnen och jag så långt vi klarar avsjälva, och ber sen om hjälp. när man snickrar själv får man bara reservera lite mera tid, men jag garanterar känslan som du får av att själv ha klarar av ett byggprojekt utan "kar" hjälp är obeskrvlig. lycka till. tummenupp.gif
*Stintan*
Ja tjejer vi kan massor. Ett tips är att önska sig maskiner o.dyl. i julklapp eller. Karlar har lättare för att köpa sånt än typiska kvinnosaker. Själv behövde jag inte ens önska mig, fick hyvelbänkar, borr och slipmaskiner i parti och minut fint inslagna i presentpapper varje år. Det är jättekul att snickra ju. biggrin.gif biggrin.gif
Berith
CITAT (Berith @ 01-03-2007, 11:09) *

Hoppsan... whistling.gif Kollade den här tråden från början, och jag hade skrivit nästan samma sak för länge länge sen också. Det händer tydligen inte så mycket i min värld... blush.gif
yla
CITAT (Berith @ 03-03-2007, 09:17) *
Hoppsan... whistling.gif Kollade den här tråden från början, och jag hade skrivit nästan samma sak för länge länge sen också. Det händer tydligen inte så mycket i min värld... blush.gif

ja ibland måååst man ju ha en påminneelse o de har du ju fått nu hihi så bara o sätta fart de e ju rätt tid också,,snart vill nåt klättra på spaljen giggle.gif
fruberglund
CITAT (Berith @ 01-03-2007, 15:13) *
Jaa... hrmm... sa kanske för mycket nu. whistling.gif

Men ibland åker jag förbi ett rött hus som har spaljeer i samma röda färg. Dom syns alltså knappt, utan det är växterna som syns. Precis såna vill jag ha! Och så är rutorna kvadratiska, inte så där på snedden som mina är nu.

En sån spalje, eller rättare sagt två ska jag bygga i sommar nu när vi målat om huset. Då får den ju sitta 10-15 år tills nästa ommålning. Har redan planterat Leverkusen (ros) på ena sidan och klematisen Summer Snow ska klättra på väggen istället för stupröret där den är nu.

På tal om att köpa elverktyg. Jag köpte en kap och gersåg för nåt år sen, halva priset och kostade bara 2.500 istället för 5 lakan. Min man tyckte det var onödigt (han är lite snål av sig) men jag sa att tänk vad bra det kommer vara när vi ska bygga vedförråd, altan osv. Ja, inte alla män blir glada av såna inköp heller giggle.gif

Ohhhh, vilket snyggt skåp Katti.....jag blir SÅ imponerad!!!
Berith
CITAT (fruberglund @ 03-03-2007, 14:00) *
En sån spalje, eller rättare sagt två ska jag bygga i sommar nu när vi målat om huset. Då får den ju sitta 10-15 år tills nästa ommålning. Har redan planterat Leverkusen (ros) på ena sidan och klematisen Summer Snow ska klättra på väggen istället för stupröret där den är nu.

Ja vi har pratat om att måla om huset (och garaget där druvan sitter) och då är det ju ett ypperligt tillfälle att byta ut spaljen. tummenupp.gif

CITAT (yla @ 03-03-2007, 12:00) *
ja ibland måååst man ju ha en påminneelse o de har du ju fått nu hihi så bara o sätta fart de e ju rätt tid också,,snart vill nåt klättra på spaljen giggle.gif

yes.gif Precis!
Katti med torpet
En röd spalje spikade jag ihop för några sommrar sedan, den är inte så stor då utrymmet är begränsat men i alla fall.
Själva spaljen var enkl att fixa, det trixiga var att fästa den tillräckligt långt ut från väggen.

[attachment=213:Entren.jpg]
Katti med torpet
CITAT (fruberglund @ 03-03-2007, 14:00) *
På tal om att köpa elverktyg. Jag köpte en kap och gersåg för nåt år sen, halva priset och kostade bara 2.500 istället för 5 lakan. Min man tyckte det var onödigt (han är lite snål av sig) men jag sa att tänk vad bra det kommer vara när vi ska bygga vedförråd, altan osv. Ja, inte alla män blir glada av såna inköp heller giggle.gif

Ohhhh, vilket snyggt skåp Katti.....jag blir SÅ imponerad!!!

Tack för berömmet *rodnar*
Ang inköp så är nog både jag och sambon lite prylgalna. Snickarbon innehåller Kap-/gersåg m teleskoparm, Byggsåg(klyvsåg) Bandsåg, Golv-pelarborrmaskin, Plan- och rikthyvel förutom alla handverktyg (bl.a. två överhandsfräsar...)
Vi skyller på att vi bygger hus och behöver ordentliga grejor, alltid lyckas vi lura någon.
Det senaste jag lyckades tjata till mig var en stor bandslip. Nu pratar vi en golvmaskin på 50 kg med 65 cm effektiv sliplängd. Eftersom vi skall bygga vårt eget kök så måååste vi ju ha en ordentlig slip hävdade jag och till slut gick han med på det giggle.gif
fruberglund
CITAT (Katti med torpet @ 04-03-2007, 22:10) *
Tack för berömmet *rodnar*
Ang inköp så är nog både jag och sambon lite prylgalna. Snickarbon innehåller Kap-/gersåg m teleskoparm, Byggsåg(klyvsåg) Bandsåg, Golv-pelarborrmaskin, Plan- och rikthyvel förutom alla handverktyg (bl.a. två överhandsfräsar...)
Vi skyller på att vi bygger hus och behöver ordentliga grejor, alltid lyckas vi lura någon.
Det senaste jag lyckades tjata till mig var en stor bandslip. Nu pratar vi en golvmaskin på 50 kg med 65 cm effektiv sliplängd. Eftersom vi skall bygga vårt eget kök så måååste vi ju ha en ordentlig slip hävdade jag och till slut gick han med på det giggle.gif

Du är värd allt beröm, du är verkligen jätteduktig tummenupp.gif

Ja, visst mååååååste man ju bara ha den där sågen, den där kompostkvarnen, det där trädet..... whistling.gif giggle.gif
Berith
CITAT (Katti med torpet @ 04-03-2007, 21:58) *
En röd spalje spikade jag ihop för några sommrar sedan, den är inte så stor då utrymmet är begränsat men i alla fall.
Själva spaljen var enkl att fixa, det trixiga var att fästa den tillräckligt långt ut från väggen.

Precis en sån som jag vill ha till min druva. Jättefin! bravo.gif
Katti med torpet
Tänkte bara visa första alstret från svetskursen, ett stativ att sätta min stora hanging basket i när jag planterar den. Brukar vara ett elende att få den att stå bra och ändå komma åt att plantera men nu borde det gå som en dans hoppas jag bravo.gif

Bodenblomman
Såg nyligt i en tidning denna låda och ville testa göra en själv. Så jag har spikat, målat och

spraylackat den själv. Sågat bitarna gjorde min sambo.

Jag skrev penseér på den , fyllde dem med penseér och gav bort den till en kompis som fyllde år i helgen.

Tyvärr har jag ingen bild på den med blommorna i.

[attachment=1691:April_2007_2_095.jpg]

Man kan skriva andra saker på den och ge bort.

Har ni bra tips på text så skriv svar så kanske det alltid inspererar någon till att ge bort en i present.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon