lillgull
Jag förstår att alla ni som har tillgång till naturlig gödsel har ett försprång för oss andra.
Vanlig koskit på påse som man köper är ok, men jag tycker mig inte se att det sker underverk i rabatterna direkt? Jag vill pröva riktig koskit! smile.gif

Nu vänder jag mig till er odlare som också är stadsbor. Jag vänder mig också till er i norra stockholm som har en stor gödselstack och vill bli av med lite! Här finns en villig köpare! smile.gif
Vart får man tag på välbrunnen stallgödsel? Vänder man sig till ett stall och frågar om man kan få köpa gödsel? Eller en bondgård eller vad?
Vad säger man när man ringer och frågar? Presenterar sig vid namn och undrar om man kan få köpa / få lite halvkomposterad häst/ koskit? Hur forslar man denna hem? Man vill förmodligen ha en rejäl laddning till en normal trädgård på 1000 kvm.
Jag bor i Danderyd i Stockholm och jag vet att det finns ridstall i närheten. Har de en gödselstack? Vet ej... Om man åker upp mot Roslagen en bit kryllar det ju av bondgårdar. Kan man bara åka in på en bondgård och jaga rätt på bonden och fråga? Eller verkar man som en galen stadsbo då? biggrin.gif
Det är inte lätt att va Stockholmare på landsbygden.

Med risk för att alla som läst detta tycker jag är en tossig stadsbo..

Hälsningar /Lillgull
Tesa
Jaa...fullständigt galen skulle vi tro att du är...fast vi är vana vid tokiga stockholmare iaf här på västkusten... tongue.gif

Nä...skämtåsido..jag föreslår att du kanske kontaktar nån i den lokala LRF-avdelningen så kan de nog ge tips på nån i närheten som du kan ringa...eller besöka (men räkna inte med att hitta bonden själv hemma på gårdsplan)...
..frakten får man kanske ordna själv med släpkärra och sopsäckar t.ex..eller i lösvikt om man vill det..
Bor man bra till så kanske bonden kör och tippar ett lass hos dig med traktorn men då får man ju räkna med att betala för arbetstid och så...och det blir nog dyrare än skiten i sig..

Ridstall har ofta problem att bli av med skiten...för gödsel har de säkert men kanske inte brunnen..i städerna tippar de den ofta i containrar som forslas bort när de är fulla..
lillgull
Jag kan absolut tänka mig att ha det på färskt på hög hehe .laugh.gif Hästskit har jag hört att det tar några månader (ett halvår) innan man kan använda det...
Men mina grannar kanske inte skulle uppskatta det, eller kanske jag givmild som jag är kan dela med mig till dom! Så blir alla glada.
Nej, men jag ska väl repa mod till mig och ta kontakt med djursholms stall då. Kan just tänka mig att de inte får ha en riktig gödselstack utan måste forsla bort skiten i containrar, som du säger Tesa!
Sedan går vi alla dumma stadsbor och köper värdelös koskit på påse som inte luktar något men som inte heller har den rätta styrkan.
Jag funderar på om man kunde köpa lite på lösvikt till en början kanske ha det i stora IKEA säckar. smile.gif
Jag kommer verkligen känna mig dum när jag står där och skottar skit i ikeasäckarna och jag bara VET att bonden skrattar gott åt mig bakom lagårdsknuten... hihihi
Men vad gör man inte för en fin trädgård?

Apropå förvaring, kan man förvara det i sopsäckar? Om den är brunnen? Eller är det bättre att förvara det öppet (en stor hög på marken bara).
linnea-maria
Jag hämtar obrunnen hästskit (med spån) och blandar i min kompost. Jag har komposten i pallkragar med lock på och det går att använda efter 1 år. Det luktar ingenting, det finns ingen risk för obehag för grannen.

Jag tror ingen tycker att du är knasig om du går till en bonde eller ett stall och frågar. De vet ju själva värdet av gödslet, men får ofta för mycket av det. Jag har aldrig behövt betala för mitt gödsel, men kanske en motprestation kanske du kan erbjuda, en vetelängd eller något hembakt kanske?
stina
Jag har ringt runt en del till bönder och alla som jag pratat med har varit väldigt snälla och vänliga, men dom har svarat att dom inte har någon gödsel "på hög" utan dom använder den själva och sprutar ut den på sina åkrar. Hästskit tror jag är lättare att få tag i än koskit här i Stockholmstrakten. Ring runt till ridskolorna! I Farsta finns någon som säljer brunnen färdigsäckad hästskit där hästarna stått på torv. Säckarna har jag för mig kostar 20:- styck - ett helt OK pris tycker jag. Själv har jag en bekant som har en hästgård söder om Stockholm där jag kan hämta min brunna hästskit.

/Stina
lillgull
OK! Ska kolla med stallet alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon