Merlin
Oj vad jag har googlat..... blink.gif wacko.gif Har försökt hitta en översättning av min chili som heter
Sarit gat som jag köpte på Runåbergs (tror jag de heter).

Efter mycket letande hittade jag ordet Sarit som tydligen betyder gul men vad betyder då gat? blink.gif Inte katt eller? Fast gul katt låter ju spännande, min egen lilla tiger här hemma (skogskatt) är gul wub.gif

Nån som är språkkunnig här på odla?
Gurkan
Inte lätt att översätta när man inte vet från vilket språk ! smile.gif

Så här skriver Runåbergs om sorten :

CITAT
Sarit Gat, ekofrö
Sortbeskrivning: Ger massor av vacker, välformad, kraftigt gul frukt på en förgrenad 50 cm hög stabil planta. De torpedformade, 10 -12 cm långa frukterna är mycket homogena och har en behaglig, fruktig styrka. De är starka med inte bedövande. Sarit gat är en lokalsort från Kosovo som ger stor skörd hos oss både i växthus och på friland i någerlunda varma lägen.

Min språkbegåvning är tyvärr begränsad så jag har inget svar till dig ...
Merlin
Jag antar att det är albanska. Jag gogglade på serbiska först utan resultat unsure.gif . Det finns ganska många chilisorter från Kosovo som heter just sarit (fast bara några av de säljs i Sverige) så där kunde jag iaf hitta en översättning för just det ordet. Men det känns ju kul att veta vad lokalbefolkningen i Kosovo har gett "sin" chilisort för namn smile.gif
Merlin
Förresten skulle det inte förvåna mig om gat betydde eld - den är superstark har jag smärtsamt fått uppleva laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Njae så enormt stark tyckte jag inte den var jag brukar ta nästan en halv Sarit Gat när jag lagar pasta (1 portion till mig själv).
Merlin
En halv???? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif År du eldslukare? laugh.gif laugh.gif Jag odlar även habanero hur mycket klarar du av den rolleyes.gif laugh.gif ?
Gurkan
Merlin bemästrar elden och odjuren som lever där !!!!!

Så säger sagan och så måste det vara .... en trollkarl som är rädd för chili ? laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon