Full version: Haha, så fånigt!
Meliss
Här har jag gått och funderat på vad jag ska göra med alla chilisar jag har. Har tänkt att vad 17 tänkte jag på i februari när jag frösådde? Idag skulle jag göra chili con carne och var och skördade chili och paprika i växthuset och tänkte att nu får jag ta och kolla vilken jag kan använda- törs ju inte göra superduperstarkt.
Jag testade bananpaprikan.... inte särskilt stark... sökte på nätet och insåg att det var mer än paprika blink.gif
Testade sötpeppar.... inte stark alls... sökte på nätet och insåg att jag haft fel om den oxå...
Hungarian hot wax däremot var det rejält krut i. Brände som eld på tungspetsen och läppen i en halvtimme fast det bara var en yttepyttebit.

Där ser man... tongue.gif Då har jag växthuset fullt med paprika och inte chili då unsure.gif

Hälsningar från Meliss som odlar som en sann nybörjare och med en typisk nybörjarentusiasm...
LadyG
Perfekt om du ska göra chili con carne, det är jättegott med massor av paprika i chilin! smile.gif
mulle
Jag odlar inte paprika själv men då det finns erbjudanden i butikerna brukar jag köpa en större mängd, gärna i olika färger, och lägga in enligt ett ungerskt recept som jag gillar:

Ta ur paprikorna, skölj och skär i ca 1 cm breda strimlor.
Koka paprikan mjuk i ättikslag med lite salt, lyft upp med hålslev och lägg i glasburkar. Varva med rosépeppar och täck allt med olivolja.

Ibland varierar jag med att koka lök också i samma lag.

Kanske något för dig om du har fått en riklig skörd?

Mulle
Meliss
CITAT (mulle @ 17-08-2006, 12:38)
och lägga in enligt ett ungerskt recept som jag gillar:

Åh! Tack för receptet!!! Det lät ju jättesmidigt och gott! Perfekt nu när jag har så mkt att ta hand om!

Tack för hjälpen! smile.gif
LadyG
CITAT (mulle @ 17-08-2006, 13:38)
Jag odlar inte paprika själv men då det finns erbjudanden i butikerna brukar jag köpa en större mängd, gärna i olika färger, och lägga in enligt ett ungerskt recept som jag gillar:

Ta ur paprikorna, skölj och skär i ca 1 cm breda strimlor.
Koka paprikan mjuk i ättikslag med lite salt, lyft upp med hålslev och lägg i glasburkar. Varva med rosépeppar och täck allt med olivolja.

Ibland varierar jag med att koka lök också i samma lag.

Kanske något för dig om du har fått en riklig skörd?

Mulle

Hur gör du ättikslagen?
mulle
CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 15:46)
Hur gör du ättikslagen?

Jag gör så som jag alltid brukar, höftar stort... wacko.gif
D.v.s. tar inläggningsättika och späder ut med vatten tills jag tror att den inte fräter strupen.
tongue.gif
"Det är inte så noga här på landet", som mina hantverkare brukar säga....
Mulle
LadyG
laugh.gif

Bra, då slipper jag krångla till det smile.gif

Gör du något särskilt med brukarna? Eller är det bara att tuta och köra?
mulle
CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 16:03)
Gör du något särskilt med brukarna? Eller är det bara att tuta och köra?

Vi har något här som heter Atamon - jag vet inte om det säljs i Sverige. Det är ett pulver som används i just inläggningar för att förhindra att det uppstår mögel och bakterier. Om inte just det finns har ni säkert något motsvarande.
Jag brukar lösa ett par teskedar av Atamonet i kokhett vatten, hälla i burkar och flaskor och skaka ordentligt innan jag tömmer ut det igen.
Jag har ingen aning om det är en bra metod men jag inbillar mig det i alla fall...
tongue.gif
Jag lägger inte Atamon i paprikan eftersom det inte brukar vara fråga om så stora mängder att inte min storätare till man skulle hinna göra slut på det innan mögelbakterierna ens hinner blinka!
Mulle
LadyG
Atamon finns, jag brukar använda det i lite vatten för att skölja ur saftflaskorna med. smile.gif

Man kanske skulle ha en lite skvätt i, men det kanske skär sig mot oljan? Vi är inga storkonsumenter direkt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon