Christa
En växtrådgivare sa till mig att det finns mer av den substansen som gör att alla bönor skall kokas i blomsterbönor än i andra bönsorter. Hon menade att man avlat bort detta i andra bönor. Dock kände hon inte till att det t o m på frysta bönor står att man måste värmebehandla dem före förtäring. Hon verkade tro att man kunde äta vanliga bönor direkt så jag var lite skeptisk till hennes uppgifter. Det som gjort att jag lägger ut frågan här är att jag fick ordentlig magknip efter att ha ätit lite för stora blomsterbönor. Det hade börjat bildas bönor och några som jag bet i smakade så där förfärligt som råa bönor gör. Åtminstone bondbönor för det smakade jag på en gång. Jag hade ätit mindre skidor av blomsterbönorna veckan innan och de var goda och gav inte upphov till magvärk. Är det någon som vet något? Bör man koka blomsterbönor lite noggrannare än andra? Kan det skilja mellan olika sorter? Det står värmebehandlas på de frysta bönorna så jag undrar också om man kan tillaga bönor på annat sätt en kokning.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har aldrig fått minsta magont av blomsterbönor, jag brukar dock skörda baljorna unga + jag brukar strimla dem innan tillagning och jag brukar tillaga dem tills de är mjuka (ofta stekta med vitlök men kyndel passar bra det med).

Alla bönor bör tillagas annars kan man få magknip så man bör tillaga skärbönor, brytbönor, vaxbönor mm.. Olika personer är dock olika känsliga så en del kan ju äta mer än andra innan man får ont i magen.

Även blomsterbönor är ju förädlade så man borde även där tagit hänsyn till det där ämnet man får magknip av för även om det inte är så vanligt att man äter dem i sverige så är det ju jättevanligt i ex. England och många blomsterbönsorter är väl förädlade där, tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon