Full version: Smaksatt vinäger
Österläge
Jag håller just nu på att smaksätta vinäger med rosenblad och med hallon. I receptet på rosenvinäger står att det ska stå en vecka, i hallonvinägerreceptet står en månad! Är det så olika med olika smaksättningar? Hur länge brukar ni låta era stå? Hur är det med örtkryddad vinäger? wink.gif
rosita
Jag låter hallonvinäger stå 1 vecka, sen silar jag av vinägern och häller på ny på hallonen och så får det stå 1 vecka. Kryddvinäger låter jag stå 2 veckor. Kan tänka mig att rosenvinäger behöver llängre tid, men jag har aldrig provat. Du kan väl smaka varje vecka, så känner du när den är klar!?
Österläge
Aha, så du häller av vinägern o häller på ny på samma hallon? Drar den ut mer smak då? Jag skulle också snarare ha trott att rosorna behöver dra längre, men det står ju kortare tid i receptet! blink.gif

Jag får väl smaka mig fram, men kul om fler vill skriva hur ni brukar göra! smile.gif
rosita
2 veckor räcker garanterat för hallonvinäger! Häller man på ny vinäger efter en vecka, drar den ut mer smak. Hallonvinägern brukar jag sila, för jag tror inte man ska ha kvar hallonen när man lagrar den. Jag har hört att den kan börja mögla om hallonen är kvar. Jag silar all smaksatt vinäger och olja. sleep.gif
Österläge
CITAT (rosita @ 21-08-2006, 15:08)
2 veckor räcker garanterat för hallonvinäger! Häller man på ny vinäger efter en vecka, drar den ut mer smak. Hallonvinägern brukar jag sila, för jag tror inte man ska ha kvar hallonen när man lagrar den. Jag har hört att den kan börja mögla om hallonen är kvar. Jag silar all smaksatt vinäger och olja.  -_-

Ok, ska nog sila av hallonen då o hälla på ny vinäger, för att dra ut så mycket smak som möjligt.

Hmm, jag trodde inte det kunde mögla i vinäger, trodde bara det var i olja? wink.gif Men jag kan ha fel, är ju nybörjare på sånt här... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon