Charlotta
22-08-2006, 08:47
När vi var i Frankrike i somras provade vi en slags pepparolja. Det var helt enkelt olivolja, med flaskan i princip halvfull (eller lite mer än halvfull) med pepparfrukter i, som ställdes fram på bordet på en pizzeria. Behöver jag nämna att det var en riktig kick att krydda pizzan med??
Nu tänkte jag göra likadant själv, men i alla recept på örtoljor står det att man ska ta bort örterna efter någon vecka. Kan man inte låta dem vara kvar, möglar pepparn då? Flaskan blev ju så himla dekorativ med all peppar i!
Och, måste flaskan vara igenkorkad hela tiden?
Om du använder torkade pepparfrukter kan du ha kvar dem i oljan, i alla fall så länge som de inte börjar sticka upp ovanför ytan (då de kan börja mögla). Det finns även en viss risk för bakterietillväxt i oljan.
Det bästa är kanske om du inte gör så stora satser åt gången, så att oljan inte blir stående för länge. Det går ganska fort för oljan att dra till sig smak och styrka från pepparfrukter, eftersom capsaicinet (det starka ämnet i chilipeppar) är fettlösligt.
CITAT (noora @ 22-08-2006, 10:18)
Det går ganska fort för oljan att dra till sig smak och styrka från pepparfrukter, eftersom capsaicinet (det starka ämnet i chilipeppar) är fettlösligt.
Då har jag lärt mig något nytt i dag också!
Piccante
22-08-2006, 22:27
Jag gjorde egen pepparolja en gång och den höll sig någon vecka sedan blev det tyvärr mögel. Men jag läste att man kan doppa pepparfrukten snabbt i kokande vatten för att avdöda bakterier och mögel. Däremot ska pepparn inte kokas för då tappar den nog smak, utan ett kort dopp i vattnet. Sedan kan man väl skölja flaskan med atamon eller något eller sterilisera flaskan i ugnen för att vara på säkra sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.