|
Inga från Närke
24-08-2006, 20:08
Var i min ICA-butik efter jobbet och handlade. Där gick 2 killar ca 16-18 år och handlade. De kom in tillsammans men delade på sig när de handlade. En plockade varorna i en korg den andra plockade ner sakerna i sin ryggsäck. När jag kom till kassan viskade jag till kassörskan: Visar han inte ryggsäcken så får du be att titta i den för det finns varor i den. Hon bad mig vara kvar. Hon frågade om hon kunde få titta i den, han svara att det var hans personliga saker så det fick hon inte. Hon sa ytterligare en gång att har du inget att dölja så kan du väl visa den. Nej han stod på sig. Efter 3 försök sa hon att då ringer jag polisen, kan du väl göra då sa killen. Då klev jag fram och sa att jag kan väl få titta för jag står ju på rätt sida om kassan. Så jag började att dra upp dragkedjorna i ryggsäcken som han hade på sig, då gick det snabbt. Ta den då sa han och slängde den på kassabandet och sedan försvann han ut genom dörren i ett huj och kassörskan ringde polisen men jag vet inte om de varit där. Jag fick lämna mitt telefonnummer på ICA men har inget hört ännu. Den andra killen skulle ju betala sina varor men det gick inte kassörskan med på utan han fick också gå eftersom de kom tillsammans. Lite synd tyckte jag om den killen för han skulle ju betala, det var ju inte säkert att han visste vad kompisen gjorde eftersom han inte var i närheten av honom under tiden de var i affären. Men det kan ju vara uppgjort också.
Glömde skriva att det var massa matvaror i ryggsäcken när vi öppnade den som en bruk med glass, ketsup m.m. Kollade inte allt men det var mera saker.
scorpan
24-08-2006, 20:51
Mycket bra gjort av dig! Tummen upp för dig.
ja nog har man gått i affärerna och hållt ögonen öppna, framförallt på ungdomar med ryggisar....Nu är ju inte alla ungdomar med ryggisar snattare,men de jag kollar som mest är dom jag vet med mig har snattat förrut. Det jävligaste med det hela att kassörskorna kan inget göra om man säger att man är osäker....man måste vara Helt säker.
När jag handlar så har jag en ryggsäck jag med som jag stoppar mina varor i direkt,eftersom jag som oftast har mina kryckor när jag handlar själv. Kassörskorna vet vem jag är...och jag frågade om tillåtelse de första säkert 5-6 gångerna jag handlade. (bor ca 5 hus ifrån) De menade på att jag hade ju anledning då jag hade svårt med vagn och kryckorna.....
Det snattarna inte begriper är att allt blir dyrare ju mer det snattas....även om det snattas pga att de tycker det är dyrt. För allt ska ju betalas i slutändan.
Ville bara skriva av mig lite. Önskar alla en trevlig kväll/natt
*Felix matte*
24-08-2006, 21:05
Bra gjort Inga!  men samtidigt hade du tur som inte blev anmäld av ryggsäckskillen. Det är nämligen inte tillåtet att öppna andras väskor. Inte ens kassörskan har den rätten utan måste tillkalla polis om vederbörande nekar att visa innehållet. Vet jag efter att ha jobbat i butik.
netaave
24-08-2006, 21:16
Vi hittade en kundvagn vid hissen på ett varuhus, i den låg en ny ryggsäck med dragkedjorna öppna och prislappar från ryggsäcken och förpackningar till dyra elektronikgrejor bredvid. Maken till fräckhet!
Lady Hamilton
24-08-2006, 21:27
CITAT (Felix matte @ 24-08-2006, 22:05) .......inte tillåtet att öppna andras väskor. Inte ens kassörskan har den rätten utan måste tillkalla polis om vederbörande nekar att visa innehållet..............  Oj! Hur skulle de då gå här där jag bor?? För man kan väll inte heller "tvinga kvar" en person inne i affären om den inte "frivilligt" vill stanna? Här kan det dröja allt mellan 45min upp till 3-4 timmar innan polis kan vara på plats. (45 min var när en man hotade ett fler tal människor med dragen kniv)
*Felix matte*
24-08-2006, 21:52
CITAT (Hamilton @ 24-08-2006, 22:27) CITAT (Felix matte @ 24-08-2006, 22:05) .......inte tillåtet att öppna andras väskor. Inte ens kassörskan har den rätten utan måste tillkalla polis om vederbörande nekar att visa innehållet..............  Oj! Hur skulle de då gå här där jag bor?? För man kan väll inte heller "tvinga kvar" en person inne i affären om den inte "frivilligt" vill stanna? Här kan det dröja allt mellan 45min upp till 3-4 timmar innan polis kan vara på plats. (45 min var när en man hotade ett fler tal människor med dragen kniv) Nej så klart kan du inte tvinga personen att stanna kvar, men du har rätt att åtminstone försöka få han/hon att stanna. Men hursomhelst så får du absolut inte öppna dennes väska... låt h*n gå om inte polisen har tid att komma. Lagen är knivskarp. Tråkigt att höra om väntetiden vid knivhot, men så är det alltsomoftast nuförtiden. Ringer du däremot och säger att en skatunge ramlat ur boet så törs jag lova nästan hundraprocentigt att en patrull kommer inom kort.
Snyggt gjort, Inga.
Lady Hamilton
24-08-2006, 22:18
CITAT (Felix matte @ 24-08-2006, 22:52) .....Ringer du däremot och säger att en skatunge ramlat ur boet så törs jag lova nästan hundraprocentigt att en patrull kommer inom kort.......  Nä inte här. Polisen befinner sig allt som oftast mellan 6-20 mil här ifrån.  Skulle jag behöva "akut hjälp" så skulle jag nog ringa brandkåren i stället  De kommer innom 15 min
Lady Hamilton
24-08-2006, 22:22
Jag har ju glömt att skriva Bra gjort Inga! Om fler skulle göra som du så skulle nog snatterierna minska. Även om man nu inte får titta i väskan så har man i allafall gjort personen uppmärksam på att man sett vad de har gjort. Och då kanske de tänker att -Dit kan vi ju inte gå och snatta....tänk om den där kärringen är där och ser oss........
Jag brukar också hålla ögonen öppna och en gång såg jag killar som var vid godiset och betedde sig lite märkligt och sedan försvann de längst ner i butiken och betedde sig ännu märkligare. Detta var ca 30 min innan de skulle stänga, dvs det var väldigt lite personal kvar. Så jag sa till kassörskan som ringde på väktaren i köpcentrat. När väktaren kom in och visade sig så försvann killarna. När jag sedan skulle betala mina varor så sa kassörskan att det var bra att jag hade ögonen med mig. Tydligen var killarna notoriska snattare.
Ciczi
niklaswik
25-08-2006, 08:05
CITAT (Felix matte @ 24-08-2006, 22:05) men samtidigt hade du tur som inte blev anmäld av ryggsäckskillen. Det är nämligen inte tillåtet att öppna andras väskor. Inte ens kassörskan har den rätten utan måste tillkalla polis om vederbörande nekar att visa innehållet. Vilket är fullkomligt idiotiskt i såna fall där någon verkligen har sett någon stoppa ner saker i sin ryggsäck/väska. I såna fall borde personalen i butiken ha rätt att inte bara kolla genom väskor/fickor utan även ha rätt att hålla kvar tjuven tills polisen kommer. Det får man ju faktiskt inte heller göra (olaga frihetsberövande(?)), även om det nog sällan blir någon polisanmälan för att man gör det. I slutändan handlar det ju om väldigt mycket pengar som alla butiksägare förlorar på ett år...
Man kan ju faktiskt ha stoppat ner en sak som tillhör en själv i väskan (folk ser fel oftare än de tror), men, i vilket fall så tycker jag det är viktigt att vem som helst inte får öppna väskor. Det är att jämföra med att öppna annans post enligt mig, eller titta i andras byrålådor. Att personal i en butik skulle få polisiära befogenheter bara för att de påstås ha sett någon stoppa på sig något, det tror jag inte vore lyckligt. Hellre då fler övervakningskameror, även om det också har nackdelar.
Man får som medborgare gripa en brottsling på bar gärning, men, jag tror att brottet då måste vara så grovt att det ger fängelse (och det gör inte snatteri antar jag). Men man får ändå inte rota igenom fickor eller misshandla brottslingen.
MrNorth
25-08-2006, 11:01
De flesta butiker jag varit i har en skylt som säger att man *måste* visa upp medhavd väska. Det löser ju problemen, eftersom att man genom att gå in i butiken medger att man får titta i väskan...
/Henrik
Men han gick miste om en väska om jag förstod rätt, så lite snopen borde han vara. Bara rätt....
CITAT (MrNorth @ 25-08-2006, 12:01) De flesta butiker jag varit i har en skylt som säger att man *måste* visa upp medhavd väska. Det löser ju problemen, eftersom att man genom att gå in i butiken medger att man får titta i väskan...
/Henrik Underligt, det har jag inte sett, däremot står det ibland vid kassabandet att man bör visa upp innehållet i väskan, något jag givetvis inte gör. Utom i undantagsfall, larmet gick när jag lämnade Clas Ohlson, då visade jag upp väskan eftersom det var enklast. Jag visste dessutom att mina biblioteksböcker var 'boven i dramat'. Tror lagarna för övrigt är annorlunda vad gäller väskor och påsar, öppna påsar får visst vakter titta i. Åtminstone var det så förr när man som tonåring var smart nog att istället lägga ölen i väskan, för i väskan fick bara polisen titta. Tillägg : skötsam som jag var, inpå nörderiets och tönteriets gräns enligt många, så var det inte ofta jag gömde alkohol i väskor...
Hua, jag hade aldrig tagit intiativet till att försöka titta i ryggan. Hade överlåtit det helt på butikspersonalen. Det räcker med att nämna det så personalen vet om det. Man vet ju inte hur en sån här kille kan reagera i en pressad situation, än mindre vad han har i fickan. Finns små vassa saker att gömma där. Och sen gå på stan och kanske möta den här killen vid ett senare tillfälle och bli igenkänd som kärringen i affären. Nej tack. Jag må vara feg, men jag skulle aldrig leka "polis" och riskera att kanske bli skadad.
Inga från Närke
25-08-2006, 16:12
CITAT (Klura @ 25-08-2006, 12:37) Hua, jag hade aldrig tagit intiativet till att försöka titta i ryggan. Hade överlåtit det helt på butikspersonalen. Det räcker med att nämna det så personalen vet om det. Man vet ju inte hur en sån här kille kan reagera i en pressad situation, än mindre vad han har i fickan. Finns små vassa saker att gömma där. Och sen gå på stan och kanske möta den här killen vid ett senare tillfälle och bli igenkänd som kärringen i affären. Nej tack. Jag må vara feg, men jag skulle aldrig leka "polis" och riskera att kanske bli skadad. Så sa de på jobbet med men jag har inte vett att vara rädd av mig och tror mig ha en del personkännedom, har jobbat lite som övervakare bl.a. Har anmält många ungdomar i mina dagar och ännu har det inte hänt mig något trots att jag har uppgivit mitt namn i olika rapporter. Men jag har aldrig varit på någon rättegång för de flesta greps på bar gärning. Man måste reagera så det inte tar överhand allt snatteri m.m. När det gäller överfall och liknande skulle jag nog tveka lite och inte blanda mig i utan ringa polisen direkt och inte agera själv. Fick idag reda på att de (även jag) finns på en övervakningskamera som sitter vid kassan så personen kommer nog inte undan, kanske då inte jag heller eftersom jag aggerade med att öppna väskan vad vet jag men då ska de nog få höra både det ena och det andra, men polisen har ju så mycket annat att göra så det tar nog tid om de bryr sig över huvud taget. Vet inte hur mycket värdet var och Ica har heller inte hört av sig, man kunde ju vänta sig ett tack i alla fall tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|