Full version: Rosenbladsätare
Zinna
Någon har börjat äta upp bladen på min Flammentanz. Det blir bara bladstjälkar och "mittenbladnerven" kvar och jag blir alldeles desperat.
Det har pågått i tre veckor och så idag ertappade jag förövaren när han/hon som bäst knaprade på en annan rosenbuske. Det är en larvaktig 1-1,5 cm lång ljusgrön marodör med gulorange huvud och likadan längsgående rand på ryggen. Det verkar som den har hela släkten med sig för rosenbladen försvinner i rasande fart.

Är det någon som vet vad det är för odjur och hur jag ska göra för att försöka rädda mina rosor från den? Jag vill verkligen inte bli av med rosorna, hjälp!

Hoppas någon kan se på bilderna här vad det är och ge mig tröst och goda råd. Snälla hjälp mig fort!

Äsch nu vet jag ju inte hur jag infogar en bild här, hur jag infogar dem från albumet som jag just gjorde alltså. Men skulle någon som vet lite om rosenbladsätare kanske kunna titta direkt i det albumet kanske?
(eventuellt behöver jag ju lite goda råd om hur man hanterar bilder här också, men det kan vi ju kanske ta en annan gång sleep.gif
Zinna
Här är bilderna på rosenbladsätaren och vad den gjort

Zinna
Förlåt men nu syns den nog bättre?

Sommartorparn
Kan det vara en slemmig rosenbladstekel?

Innan bladen blir uppätna så blir dom gråa, så här
Angrepp av slemmig rosenbladstekel

Bild på larven
Zinna
Tack för den idén! rolleyes.gif Den är misstänkt lik "mina" larver - som inte är så slemmiga i och för sig, men det kanske kan variera?
Jag har förstått att man ska se till att plocka bort larverna så nu går jag på jakt varje morgon. Och hoppas att rosorna tar ny fart, för det har varit dåligt med blommor hittills.
Sommartorparn
Jag vet inte om själva larven är så slemmig, men hos mig blev rosenbladen klibbiga, så det kanske är detta som är slemmet. Den är tydligen rätt svår att bli av med. sad.gif

Här finns lite info:
diskussion om slemmig rosenbladstekeln

mera info här
Zinna
Tack Sommartorparn för länkar till bra information, bra fast nedslående, för usch ja, det stämmer alldeles för bra - du har rätt, det är den där slemmiga rosenbladsstekeln som härjar hos mig.
Det verkar som sagt svårt och mödosamt att bli av med den, men jag ska fortsätta gå på larvmördarjakt varje morgon och nu dessutom spruta med vatten-, såpa- och t-spritblandning varje kväll så får vi se om de inte ger upp! Och ordentlig höstgrävning senare också då...... hmmm, hur djupt kan man höstgräva i en rosenrabatt utan att skada rötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon