|
niklaswik
31-08-2006, 05:34
Jag ska kolla på en lägenhet som jag kanske ska köpa senare i eftermiddag, det finns säkert många på odla som vet vad man ska kolla efter och så där? Det värsta (eller kanske bästa?) är att jag precis alldeles nyss fick reda på att jag även har blivit "erbjuden" en lägenhet som jag anmälde intresse på för några veckor sen. Ska ringa nån för att få komma och titta på den också, kanske idag eller imorgon. Det är en hyreslägenhet. Då kommer ju också frågan: Vad är bäst, hyra eller äga? Med tanke på att jag bara är 19 år och inte har nån vidare superekonomi (fast jag faktiskt tjänar sjukt bra, men har bara fått 3 löner än..) så känns det lite säkrare med hyra, då kan man ju liksom alltid ringa efter nån på bostadsbolaget om nån vattenledning eller så skulle gå sönder. Så kanske det är med bostadsrätter också, men där får man väl ändå betala mer själv, eller? En till nackdel med den lägenhet som jag eventuellt köper är att den kostar ca 10.000 kr mer än jag har sparat ihop än så länge. Alltså måste jag låna det av pappa eller ev. morfar, inte så illa som att låna av bank men jag gillar ändå inte tanken att vara skyldig någon pengar... Dock är väl en fördel med bostadsrätt jämfört med hyresrätt att man väl har lite mer "frihet" att göra lite som man vill med lägenheten, t.ex. när det gäller sånt som att borra hål i taket för att hänga upp lysrör åt växterna..  Eller är det ingen skillnad i vad man "får" göra? Månadsavgiften skiljer inte så mycket, ca 3.500 för hyreslägenheten (54,8m², 2 rok) och ca 2.800 för bostadsrätten (ca 40m², 2 rum och "kokvrå"). Usch vilken soppa det är, jag som har svårt att bestämma mig för vilken glass jag ska köpa.  Överös mig med tips nu allihop! Vad skulle ni välja i min situation? Jag åker iväg ca 15.00 så helst vill jag ha så många svar som helst före det.. Ska ju iofs inte bestämma mig idag ändå så skriv även om det blir senare om ni har några bra tips eller tankar.
fandolin
31-08-2006, 05:43
Titta på lägenheterna och känn efter. Det är så viktigt att man trivs där man bor. Visst finns det andra aspekter på att hyra eller äga, men det är ändå väldigt viktigt att det känns rätt.
Det är en hel del man ska tänka på om man har för avsikt att köpa bostad. Börja med att läsa Det härLycka till med ditt nya hem Niklas!
fruberglund
31-08-2006, 09:34
Ja, titta först! Du kanske inte alls gillar en av dem och då blir ju inte valet så svårt.
Några frågor om du ska köpa: Hur länge har du tänkt bo där? Är det bra marknad så du får tillbaka det du ger för den tror du? Kokvrå är ju väldigt litet, lagar du mycket mat osv. så ska du nog ha större kök? Eller är du kanske en sån som ändå äter maten framför tv:n?
Jag har haft kokvrå många gånger men inget slår ett riktigt kök, även om vi sällan ätit där inne innan vi fick våran son.
Du skriver att man kan göra mer i en köpt. Har du planer att göra mycket, typ tapetsera om osv.? Annars är det ju inget argument för att köpa om du ändå inte tänkt göra nåt. Du får väl göra mycket i en hyres också, kravet är väl att man ska återställa det i motsvarande skick när man flyttar. Det mesta brukar gå bara man frågar hyresvärden först.
Lycka till!
Jag håller med fandolin att sist och slutligen så är det den lägenhet som känns bäst att flytta till, som du ska välja. Har man bostadsrätt så tar man en speciell hemförsäkring som täcker t.ex. om man skulle få en vattenskada. Visst är det självrisk och krångel, men oavsett boendeform så är en vattenskada ingen lek, det vet alla som varit med om det. De flesta bostadsrättsföreningar har ju någon form av fastighetsskötsel så att man kan få hjälp med ompackning av kranar och sådant. Ibland får man betala, ibland inte, det verkar vara olika faktiskt mellan föreningar. Hur som helst så rör det sig sällan om några jättesummor, men har man INGA ekonomiska marginaler så kan det kanske kännas jobbigt. Du verkar bo på en ort där priserna på lägenheter är låga. Om du inte skrivit fel och menat att du behöver låna 100.000? Du förstår, jag bor i Stockholm, och här är 10.000 liksom ingenting. Även en kostnad på 100.000 skrattar folk åt i boendesammahang! Även de som är 19 år! Vad jag vill säga är att även om 10.000 känns mycket nu, så tycker inte jag att det är det. Du har en sjukt bra lön  och du kommer att spara 800 kr/mån i bostadsrätten jämfört med hyresrätten, bara det gör att du snabbt kan betala tillbaka lånet till dina släktingar. I princip och på lång sikt tycker jag att det är bättre att bo i bostadsrätt. Det brukar bli mer ekonomiskt helt enkelt. Men visst får man ta ansvar lite mer för sin lägenhet, om en kyl går sönder eller så så får man ju betala det själv. När det gäller annat underhåll som golv och tapeter, så är det så olika mellan hyresvärdar hur mycket de gör, vilka avtal som gäller osv. Jag vet att det finns superbra hyresvärdar som sköter om lägenheterna och hjälper till (min svärmor bor hos en sådan i Sala t.ex.). Men andra hyresvärdar är helt omöjliga, även kommunala. T.ex. fick vi bo med en felvänd diskbänk i åratal för att arkitekten ritat fel, för att inte tala om när vi stämde Familjebostäder i tingsrätten för att de felmonterat en cirkulationspump så att hela lägenheten vibrerade (vi fick 30.000!). En fördel med bostadsrätt är ju att man brukar kunna påverka lite mer vad som händer i fastigheten. Men ibland är ju styrelserna så förstockade, att det kan vara en sanning med modifikation. En bra hyresvärd är kanske att föredra på det viset, framför en galen bostadsrättsförenings-styrelse haha. Men i princip, så kan man ju påverka lite mer, det är i alla fall min erfarenhet. Detta sagt, så tycker jag det är KÄNSLAN som är det viktigaste. Du ska ju trivas i lägenheten, och det ska kännas roligt att flytta dit. Du är så ung, så om du vill investera i lägenhet så kan du ju göra det om ett par år i stället. Lycka till!
kristerh
31-08-2006, 10:14
Jag håller med tidigare "talare" om att det är känslan som ska styra, men köper du en bostadsrätt är ju det en kapitalplacering som förhoppningsvis stiger lite i värde tills du kanske vill ha något större, dessutom är hyran du betalar i en bostadsrätt oftast bara så pass hög att det precis täcker driften av föreningen och ingen vinst tas ut, i en vanlig hyresrätt är en del av hyran till för vinst åt bostadsföretaget nog om detta ekonomiska, kontrollera när föreningen gjorde stambyte senast, om det inte gjorts på ca 20-30 år börjar det närma sig ett sådant, och det är en stor ekonomisk börda för föreningen som ofta ger hyreshöjning, Men jag hade tagit bostadsrätten pga att du äger din lägenhet dessutom brukar det vara lugnare och bättre ordning i en bostadsrätt än i en hyresrätt, och så får du tapetsera och inreda i stort sett som du vill, dessutom får du vara med att bestämma hur föreningen ska drivas, bla genom den årliga stämman, och dessutom är det lättare att prata med en ordförande eller kassör i en förening än i ett stort bostadsbolag.
Jag håller också med om att det är känslan som ska styra val av lägenhet och du har ju en bra utgångspunkt också som slipper ta dyra lån om du väljer bostadsrätten. I bostadsrättsföreningar brukar en del av månadsavgiften gå till en reparationsfond som man kan ta ur om något går sönder eller man vill renovera i sin lägenhet. Den fonden ska följa med lägenheten vid köp. Så har det fungerat i de föreningarna som jag bott i.
niklaswik
31-08-2006, 14:15
Tack alla för era svar! Jag ska kolla på hyresrätten imorgon kväll, så jag kommer inte bestämma mig före det i alla fall.. Sen ska jag fundera riktigt ordentligt. Håller med alla som säger att känslan ska få bestämma, det brukar oftast bli bra då. olgak: Ja, det är betydligt billigare här än i stockholm.
Hannele
31-08-2006, 14:19
CITAT (niklaswik @ 31-08-2006, 06:34) Då kommer ju också frågan: Vad är bäst, hyra eller äga? Med tanke på att jag bara är 19 år Har du råd att köpa, betala lånen, är det en bra investering. Du betalar till dej själv och kan köpa upp dej; till annan ägenhet, radhus, villa...
birgitek
31-08-2006, 19:08
CITAT (Hannele @ 31-08-2006, 15:19) CITAT (niklaswik @ 31-08-2006, 06:34) Då kommer ju också frågan: Vad är bäst, hyra eller äga? Med tanke på att jag bara är 19 år Har du råd att köpa, betala lånen, är det en bra investering. Du betalar till dej själv och kan köpa upp dej; till annan ägenhet, radhus, villa... Håller med Hannele, har man råd att köpa så är det självklart bäst,Köpesumman är ju ett sparkapital. Birgit Ek
Fast man ska inte se det som en investering egentligen tycker jag, om vi exempelvis får en fastighetsmarknad där priserna faller som en sten så ska man ändå kunna bo kvar i sitt hus/lägenhet och tycka att man spenderat pengarna väl. Det blir ju i dagsläget ofta billigare att bo i villa eller bostadsrätt än att bo i hyreslägenhet exempelvis.
Jag tycker för övrigt att det är konstigt att man inte lyckas bygga billigare idag, allt annat kan ju produceras till mycket lägre priser än förr. Ok, mycket av priset bestäms av 'läget', men jag tycker det är synd att det inte fokuseras på att även billigt boende skall finnas.
niklaswik
03-09-2006, 16:26
Bostadsrätten gick till nån annan ändå, jag blev inte totalt "kär" i den direkt så det var ingen katastrof. Hyresrätten såg helt okej ut,bortsett från nån liten vattenskada som var anmäld till hyresvärden men som troligen kommer fixas i samband med att dom byter stammar senare i höst. På tal om stambyte, OM jag nu får den här lägenheten som jag hoppas, måste man flytta ut igen då medan dom byter? Brukar man isåfall kunna ställa in alla grejer i t.ex. sovrummet eller måste man frakta ut hela alltet? Vore ju inte så kul att flytta in och sen ut igen efter några veckor..
jag har inget råd att ge, vill bara säga grattis att du har råd att flytta, och jag hoppas att du kommer trivas jättebra!
CITAT (niklaswik @ 03-09-2006, 17:26) På tal om stambyte, OM jag nu får den här lägenheten som jag hoppas, måste man flytta ut igen då medan dom byter? Brukar man isåfall kunna ställa in alla grejer i t.ex. sovrummet eller måste man frakta ut hela alltet? Vore ju inte så kul att flytta in och sen ut igen efter några veckor..  Man brukar inte behöva flytta ut sina saker. Men ibland måste man flytta ut sig själv. Det brukar ta några veckor innan stambyte är klart, hos oss tog det sex veckor. Vi fick möjlighet att bo kvar, men jag är glad att vi bode fem av veckorna hos en bekant , för i lägenheten var allt helt upp och ner och det fanns inget badrum, utan man fick gå på dass på ett annat ställe. Inte roligt. Men sen får man ju ett jättefint nytt badrum!
Tjänar sjukt bra... Det vill jag oxå kunna säga
niklaswik
04-09-2006, 06:52
CITAT (olgak @ 03-09-2006, 18:40) CITAT (niklaswik @ 03-09-2006, 17:26)
På tal om stambyte, OM jag nu får den här lägenheten som jag hoppas, måste man flytta ut igen då medan dom byter? Brukar man isåfall kunna ställa in alla grejer i t.ex. sovrummet eller måste man frakta ut hela alltet? Vore ju inte så kul att flytta in och sen ut igen efter några veckor.. :blink:
Man brukar inte behöva flytta ut sina saker. Men ibland måste man flytta ut sig själv. Det brukar ta några veckor innan stambyte är klart, hos oss tog det sex veckor. Vi fick möjlighet att bo kvar, men jag är glad att vi bode fem av veckorna hos en bekant , för i lägenheten var allt helt upp och ner och det fanns inget badrum, utan man fick gå på dass på ett annat ställe. Inte roligt. Men sen får man ju ett jättefint nytt badrum! Okej, såg lagom kul ut på "kvarteret skatan" i lördags..  Tur att jag kan bo här hemma hos mina föräldrar då så jag slipper våldgästa nån kompis.
niklaswik
04-09-2006, 06:54
CITAT (Klura @ 03-09-2006, 19:50) Tjänar sjukt bra... Det vill jag oxå kunna säga  Hehe, allt är relativt...  Går man från 0kr (eller rättare sagt 2.100kr efter skatt/mån från kommunen för "kommunal ungdomspraktik") så är allt mycket.  Dessutom jobbar jag väldigt väldigt mycket, därför får jag också mycket pengar i slutänden, men per timme är det väl ungefär "normalt"... Fast det känns ju bättre att bara kolla hur mycket man får och blunda för hur äckligt många timmar man jobbar..
fruberglund
04-09-2006, 07:51
Se till att du spar en del också...kommer kanske regniga dagar längre fram Jag tjänade "sjukt" bra när jag jobbade också, jobbade 2-skift m.m. Tack vare det har jag hög föräldrapenning nu  Tyvärr blev jag av med jobbet före Isak föddes men det är ju tyvärr så nu för tiden, allt kan ändras blixtfort. Hoppas du får behålla jobbet om du trivs bra och passa på att jobba mycket nu när du är ung, vad som händer längre fram i livet vet ingen  Lycka till med lägenheten!
niklaswik
04-09-2006, 08:31
Just vad jag gör det, har ett sparkonto där jag lägger det mesta och ett där jag spar till "roliga" saker, t.ex. resor och så.
Kan hända mycket väldigt snabbt, det vet jag.. Tandläkarbesök så vips är man 600kr fattigare. :S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|