Sen ett par år tillbaka äter jag vad som kan kallas 'low carb', något som jag började med spontant utan att veta så mycket om det. Försökte helt enkelt lyssna på min kropp hur jag mådde efter olika mat.
Mina frukostar består av 3-4 skivor bacon, oliver, ost, ett ägg eller två, kanske lite A-fil eller yoghurt.
Bröd äter jag ytterst sällan, vilket förstås också innebär att 'kvällsmackorna' är borta, och jag mumsar hellre i mig lite nötter och en ostbit eller så. (Och jag är rätt såld på oliver åxå)
Jag äter "vanlig" mat, men tar
minimalt med potatis eller mjölprodukter. Pasta är ytterst sällsynt. Mycket grönsaker förstås, och frukt efter tillgång och säsong. Äter mycket fisk!
Jag undviker konsekvent alla light-produkter och använder bara smör och grädde och oliv- eller rapsolja. Är inte alls 'rädd för fett'.
Något som är borttaget är också förstås socker! Använder honung som sötning när det behövs. -Fast jag är inte alls fanatisk, utan kan visst glufsa i mig något smarrigt kaffebröd med socker (och mjöl) då och då! Jag tror det är viktigt att inte göra fundamentalism eller religion av sina kostvanor! -Man kan i princip äta vad som helst, men inte HUR som helst, och inte hur OFTA som helst.
Hur mår jag då?
Jo tack, alldeles utmärkt!

Jag har gått ner ca 30 kilo på två år, det mesta på det första året. Jag har utmärkta kolesterolvärden, kan hålla en hyfsad kondition, och trivs förträffligt med tillvaron!
Har av en händelse just fått boken av Sten Sture Skalderman, och bara hunnit börja läsa i den än, men ser redan att där finns en logisk teori bakom den kost som jag lagt om till spontant. Och det känns ju bra! Det har varit lite knepigt att svara de som frågot hur jag gjort för att gå ner i vikt. "Ja...jo...jag har väl dragit in på kvällsmackorna....tja, på bröd i allmänhet faktiskt..." Skall nu läsa ut boken av SSS, och sen kan man kanske svara lite mer utförligt än så...
Hur som helst, jag tror det är viktigt att lyssna på sin egen kropp och på hur den reagerar/fungerar, och sedan äta och leva på det sätt man mår mest bra av. Ofta lyssnar vi på all värdens 'experter' och följer andras råd alldeles för mycket! Lyssna inåt i stället! Kroppen är inte så dum som huvudet tycks tro!
'Är huvudet dumt får kroppen lida'